Právě u Soutic zpozdila úsekové měření koronavirová krize, jak MF DNES potvrdil starosta Vlašimi Luděk Jeništa. „V souvislosti s epidemií koronaviru byl Český metrologický ústav nucen načas pozastavit poskytování ověřování pro všechny systémy, u kterých je nutný výjezd více pracovníků a kam spadalo i úsekové měření rychlosti,“ doplnil to Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic.
Bez ověření nelze zahájit ostrý provoz. Vlašim je jednou z obcí s rozšířenou působností, která řeší přestupky na naší nejfrekventovanější dálnici. Kvůli pozdějšímu zprovoznění úsekových radarů zatím v letošním roce do rozpočtu nic nezískala. Další dotčenou obcí s rozšířenou působností je třeba Velké Meziříčí, kde se na D1 měří od 6. dubna.
„Dosud naše letošní příjmy činí 1,1 milionu korun,“ řekl MF DNES starosta Velkého Meziříčí Alexandros Kaminaras. Podle něj bylo zatím vydáno 2 940 výzev. Pokuta je pro všechny jednotná a činí jeden tisíc korun. V souvislosti s bezpečnostní situací na silnicích se na začátku koronavirové krize mluvilo o tom, že se kvůli vytíženosti policistů piráti silnic přestali bát.
Z čísel z dálnice D1 to však nelze potvrdit. „Vloni počalo měření začátkem září a končilo v listopadu,“ zdůvodnil to Kaminaras.
A loni se neměřilo ani v úsecích, které řeší Jihlava. „Úsekové měření v úseku Velký Beranov – Měřín začalo letos 29. dubna,“ uvedla v reakci na dotaz MF DNES Petra Štollová z kanceláře primátorky Jihlavy.
Zklidnit provoz, ale nešikanovat
Jihlavě zatím od spuštění radarů policie oznámila devět set přestupků. Na účet města přišly pokuty v celkové výši 210 100 korun. Instalace úsekových radarů nemá za cíl řidiče šikanovat.
Radary na šesti úsecích
|
Primárně jde o to, jak už dříve řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO), zklidnit provoz a zvýšit bezpečnost projíždějících řidičů v zúžených pruzích i dělníků na dálnici.
„Studie chování řidičů v uzavírkách na D1 ukázala, že se zahájením úsekového měření došlo k poklesu průměrné rychlosti o pět kilometrů v hodině. Méně řidičů také překračovalo nejvyšší dovolenou rychlost. Díky tomu se také snižuje riziko vzniku nehod a průjezd dopravním omezením je plynulejší,“ řekl k tomu i vedoucí BESIP na ministerstvu Tomáš Neřold.
Další úsekový radar plánuje ministerstvo dopravy nainstalovat od 15. června 2020 v rámci opravy povrchu D1 u Průhonic na pátém až sedmém kilometru. Úsekové radary ovšem nezačínají měřit jen na D1.
Kvůli koronavirové krizi byly mimo provoz třeba v Praze nebo v Plzni. V metropoli už nicméně fungují, v západočeském krajském městě se měření obnoví 1. června.