Školství, vysoké školy, věda a sport
- Více peněz do školství. Budeme směřovat výdaje do školství k průměru zemí OECD, tedy alespoň k 5,2 % HDP. Garantujeme, že udržíme platy pedagogických pracovníků minimálně na úrovni 130 % průměrné mzdy. Zajistíme investice do výstavby a rekonstrukce vzdělávací infrastruktury, i s maximálním využitím evropských fondů. Zajistíme spravedlivé a srovnatelné podmínky pro soukromé i církevní školy.
- Regionální školství. Navýšíme počet podpůrných pracovníků v mateřských školách.
- Zavedeme normativ na chůvy a asistenty pedagoga. Podpoříme dětské skupiny jako alternativy předškolního vzdělávání. Zlepšíme kvalitu výuky na druhém stupni základních škol. Budeme všestranně podporovat gymnázia a všeobecné vzdělávání. Podpoříme odborné vzdělávání na středních školách a středních odborných učilištích.
- Nastavíme a budeme rozvíjet celostátně ukotvené modely spolupráce škol s firemní sférou. Vytvoříme podmínky pro rozvoj a legislativní ukotvení duálního vzdělávání jako další formy odborného vzdělávání. Současně bude vytvářena podpora pro firmy, které chtějí do duálního systému vstoupit. Podpoříme rozvoj základních uměleckých škol a konzervatoří coby rodinného stříbra českého školství.
- Proměna cílů a obsahu vzdělávání. Provedeme revizi rámcových vzdělávacích programů. Zaměříme se na snížení celkového objemu učiva a podpoříme kvalitu (porozumění) před kvantitou (memorováním). Stanovíme jádrové učivo a budeme klást důraz na kreativitu a týmovou spolupráci. Jednotlivé školy se rozhodnou, zda vzorové školní vzdělávací programy využijí, nebo si vypracují vlastní. Budeme se soustředit na rozvoj gramotností (občanské vzdělávání a etická výchova, finanční a mediální gramotnost, kritické myšlení) a klíčových kompetencí. Posílíme výuku dějin 20. století s důrazem na nedemokratické režimy a společenský extremismus. Budeme klást důraz na neformální vzdělávání a na celoživotní učení, které bude garantováno na základě partnerské spolupráce státu, zaměstnavatelů a odborů. Připravíme změnu legislativního rámce, která nastaví role a odpovědnost partnerů v systému celoživotního učení, jenž musí mimo jiné reflektovat reálné potřeby zaměstnavatelů na trhu práce. Důležitá je i aktualizace Národní soustavy povolání a Národní soustavy kvalifi kací, kde musí být zásadně posílena meziresortní spolupráce.
- Klíčové zkoušky. Zaměříme se na ověřování získaných kompetencí a gramotností v uzlových bodech vzdělávání (5. třída, 9. třída, konec středního vzdělávání). V kontextu tohoto ověřování a analýzy současného stavu připravíme změny v maturitních a závěrečných zkouškách, stejně jako v přijímacím řízení na střední školy.
- Podpora pedagogům. Zajistíme kvalitní platové ohodnocení učitelů s důrazem na posílení nadtarifních složek platu a motivaci v průběhu kariéry. Připravíme a zavedeme systém profesního růstu pedagogů, který bude postaven na jejich kompetenčním profilu a bude propojen se systémem odměňování. Zlepšíme podmínky pro výkon učitelského povolání, zejména rozšířením odborné podpory učitelů ve školách (další vzdělávání a metodická podpora, snížení administrativy, zavedení podpůrných odborných profesí ve školách, podpora začínajících učitelů).
- Posílíme motivaci pro výběr učitelského povolání a podpoříme reformu a kvalitu profesní přípravy učitelů s důrazem na praktické dovednosti. Posílíme finanční ohodnocení práce ředitele.
- Klíčovým předpokladem snížení administrativy ředitele školy je razantní snížení byrokracie. V oblasti DVPP vytvoříme nabídku kvalitních a vzájemně propojitelných vzdělávacích programů (i ve formě online) a připravíme nástroje pro hodnocení jejich kvality.
- Snižování nerovností. Legislativně ukotvíme a více zpřístupníme podpůrné pozice (především školní speciální pedagog a školní psycholog, ale i kariérový poradce, sociální pedagog) na školách. Podpoříme učitele v individualizaci výuky, práci s různorodými kolektivy žáků, rozvíjení potenciálu žáků se sociálním a jiným znevýhodněním a zároveň žáků mimořádně nadaných. Zaměříme se na regionální rozdíly v kvalitě vzdělávání. Podpoříme intervenční a rozvojové programy na pomoc regionům s podprůměrnými výsledky vzdělávání. Budeme podporovat práci s rodinami dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a dětí s odlišným mateřským jazykem. Systém společného vzdělávání nebudeme rušit. Podrobíme jej pečlivé revizi, aby opravdu odrážel potřeby žáka i možnosti škol. Provedeme reformu systému ochrany dětí zaměřenou zejména na podporu rodičovské péče.
Digitalizace a digitální vzdělávání
- Budeme dále rozvíjet katalog digitálních vzdělávacích zdrojů a posilovat dostupnost vzdělávacích zdrojů podpořených z veřejných financí. Pro školy a žáky rozšíříme nabídku kvalitních digitálních výukových nástrojů a materiálů. Zajistíme finanční prostředky pro pořízení a obnovu ICT vybavení do škol a na rozvoj programů zaměřených na posilování digitálních dovedností učitelů i žáků. Digitalizace je naší cestou ke snížení administrativy ve školách.
Vysoké školy, věda, výzkum a inovace
- Změníme systém financování vysokých škol, aby se jim vyplácela nejen věda, ale i kvalitní profesně orientovaná výuka.
- Ve spolupráci s vysokými školami rozšíříme nabídku profesních bakalářských programů.
- Na základě předem stanovených kritérií podpoříme vybrané instituce v jejich snaze o excelenci. Budou z nich špičkové výzkumné univerzity a vědecká pracoviště se zabezpečeným dlouhodobým institucionálním financováním jejich rozvoje.
- Zvýšíme finanční alokace na grantovou podporu základního výzkumu.
- Dokončíme zavádění Metodiky hodnocení M17+ a budeme ji dále rozvíjet. Budeme dále motivovat mobilitu výzkumných pracovníků, internacionalizace bude i hodnoticím kritériem dotačních programů.
- Podpoříme, aby si studenti mohli vybrat obor až na základě absolvovaných profilových předmětů během studia, respektive přidat si další obor při absolvování profilových předmětů.
- Daňově podpoříme reinvestice do výzkumu. Nastavíme programy pro podporu inovací v malých a středních podnicích a start-upech tak, aby byly skutečně efektivní.
- Budeme vycházet z provedeného mapování potřeb i absorpční kapacity inovativního průmyslu a start-upů.
- Posílíme Radu vlády pro výzkum, vývoj a inovace. Pod její koordinací sjednotíme procesní pravidla národních dotačních programů tak, aby hodnocení přihlášek vždy odpovídalo standardům vyspělých evropských zemí.
Sport
- Přeměníme Národní sportovní agenturu ve funkční organizaci, která bude transparentně rozdělovat dotace. Prioritou je aktivní pohyb dětí a mládeže.
- Aktualizujeme investiční plán Národní sportovní agentury tak, aby zohledňoval možnosti regionů a měst a jasně určoval, jak se budou podílet na sportovních aktivitách a investicích.
- Zavedeme víceleté financování sportu a budeme usilovat o transparentní vícezdrojové financování.
- Zabezpečíme trvání dotačních programů, aby sportovní organizace měly jistotu financování své činnosti a rozvoje. Neinvestiční programy nastavíme tak, aby se daly čerpat jednodušeji a už od začátku roku.
- Při budování sportovišť jsou prioritou školní a multifunkční sportoviště, odpovídající parametrům konkrétních sportů.
- Budeme podporovat vznik ucelených a optimalizovaných areálů, kde se budou připravovat sportovci v příbuzných oborech. Podpoříme vznik sportovních center.
- Zvláštní investiční program vymezíme pro infrastrukturu, která splňuje parametry mezinárodních požadavků.
- Budeme podporovat dostupná sportoviště pro děti, rodiny, seniory a handicapované sportovce, která budou zohledněna v prioritách Národní sportovní agentury.
- Budeme podporovat všechny volnočasové organizace (Skaut, Sokol, Orel atd.) a obdobné aktivity občanské společnosti. Posílíme investiční dotace MŠMT pro volnočasové organizace.