Gigantická chobotnice plápolala před ministerstvem přibližně hodinu a půl, než ji organizátoři akce v 11:00 vyfoukli. „Požadavky od organizace Greenpeace byly totiž ministerstvem převzaty,“ uvedl mluvčí ekologické organizace Lukáš Hrábek.
Akce se zúčastnil také zástupce MPO a zástupce v radě Mezinárodního úřadu pro mořské dno (ISA) Pavel Kavina, který právě výzvu od ekologů převzal.
Tímto krokem tak organizace chtěla upozornit na nebezpečí nově vznikajícího destruktivního průmyslu hlubokomořské těžby. Z tohoto důvodu také zástupci organizace zvolili doprovázející transparent s heslem „Mořské dno je můj domov. Neničte ho“.
Chobotnici šeříkovou, která je taktéž známá pod jménem ghost octopus, si organizace Greenpeace vybrala jako svého ikonického zástupce žijícího na mořském dně ve velkých hloubkách. „Tento druh byl objeven relativně nedávno a jeho české rodové a druhové jméno vybrali příznivci a příznivkyně Greenpeace,“ uvedla organizace ve své tiskové zprávě.
Zastavení těžby
Ministerstvo průmyslu a obchodu, před kterým hlavonožec vyrostl, nebylo zvoleno náhodou. Aktivisté tímto krokem chtěli požádat šéfa resortu Jozefa Síkelu a jeho podřízené k zastavení těžby, o což se může ministr zasadit. Česká republika má totiž svého zástupce v Radě Mezinárodního úřadu pro mořské dno (ISA – International Seabed Authority).
Tímto krokem tak Greenpeace požaduje, aby Česko vyslalo svého zástupce na zasedání Rady ISA v jamajském Kingstonu a hlasovalo pro moratorium na hlubokomořskou těžbu, což je podle Greenpeace klíčovým krokem.
Jste pro možnou těžbu na dně moří?
Na zasedání se bude řešit, zda světové společenství povolí zahájení hlubokomořské těžby. V červenci totiž vyprší ultimátum pro stanovení regulací tohoto odvětví, přičemž by tak společnosti mohly od tohoto měsíce začít žádat u OSN o povolení ke komerčním projektům, uvádí agentura Reuters.
„Chceme přesvědčit ministerstvo, aby na jednání, které může být už teď v červenci, vyslalo svého zástupce, protože Česko je členem Mezinárodního úřadu pro mořské dno a ten úřad může v červenci rozhodnout o tom, jestli se začne, nebo nezačne na tom dně těžit,“ řekl ČTK vedoucí projektu Oceány bez těžby z Greenpeace Jan Freidinger.
Ministerstvo podle Kaviny souhlasí, že nyní není prostor pro to, aby se na mořském dně začalo těžit, a to z důvodu nevědomosti o dopadech těžby, řekl Freidinger. Zatím podle Kaviny ale Česko neplánuje na zasedání jet, ministerstvo však bude situaci sledovat.
Sbírání podpisů
Greenpeace proto uspořádalo i petici s názvem Oceány bez těžby, jejímž požadavkem je zastavení hlubokomořské těžby. Organizace doposud nasbírala přes 25 tisíc podpisů z Česka. Ve čtvrtek lidé mohli petici podepsat také před Anežským klášterem. „Byli zde dobrovolníci, kteří poukazovali na akci, a sbírali další podpisy k petici,“ uvedl Hrábek. Jejích cílem je podle jeho slov nasbírat dvojnásobek, tedy 50 tisíc podpisů.
Před nebezpečím hlubinné těžby varují nejen vědci, ale také domorodí aktivisté z oblastí, kterých se týká. Proti hlubokomořské těžbě se vymezuje už několik států včetně Francie, Španělska, Německa, Chile či Nového Zélandu, které požadují její zákaz nebo alespoň dočasné moratorium.
Další země se k této iniciativě postupně přidávají. Greenpeace se tímto krokem proto pokouší změnit postoj Česka k hlubinné těžbě, který je podle jejich slov „zatím nejasný a česká delegace na posledním jednání nijak aktivně nevystupovala a spíše mlčela.“
Před ministerstvem vyrostly pařezy. Zachraňte lesy, vzkázali aktivisté |
Greenpeace zároveň i upozornilo na to, že se některé nadnárodní společnosti jako Google či BMW včetně Škoda Auto zavázaly, že nebudou používat materiály získané těžbou na mořském dně.„Studie prokázaly, že se bez surovin z mořského dna při přechodu z fosilní na obnovitelnou energetiku a dopravu obejdeme,“ uvedl Freidinger.
Podle jeho slov tak není klíčem k udržitelnému využívání a získávání surovin bagrování mořského dna, ale důsledné zavádění principů cirkulární ekonomiky a recyklace surovin, protože zde máme ještě mnoho co dohánět.
Mnoho velkých firem vyrábějících automobily a elektroniku, včetně Škoda Auto, se přidala k vědcům a ekologickým organizacím volajícím po moratoriu na hlubokomořskou těžbu. Česko by je tak mělo následovat, dodal Freidinger.