Jak funguje plavební komora nebo domácnost řízená tabletem? Proč se autíčko udrží na stropě? Jak je možné, že čerpadlo dokáže vytopit velký dům? Na tyto a mnoho dalších otázek umí park nově otevřený v areálu průmyslovky odpovědět.
Využijí ho především žáci z tamních základních škol a okolí, ale i studenti průmyslovky a zájemci navštěvující technické kroužky. Ve čtyřech patrech budovy jim nabídne osm názorně vybavených expozic zaměřených na fyziku, chemii či biologii, v nichž nechybí ani elektronový mikroskop nebo atraktivní 3D kino.
Experimentárium |
Cílem je přitáhnout děti k přírodovědným a technickým oborům.
„Všechno si tady můžou osahat a vyzkoušet. Je to názorné a hravé. S takovými pokusy nemají šanci se nikde jinde setkat,“ potvrdil výjimečnost expozice ředitel školy Libor Basel a upozornil tak na rozdíl mezi přírodovědnými a humanitními předměty.
„Dějepis se dá učit formou poutavých příběhů. Ale pro matematiku nebo fyziku musíte vytvořit podmínky, aby žáky zaujaly,“ vysvětlil ředitel, který má k přírodním vědám blízko - učí matematiku a fyziku.
Žáci vybraných základních škol navštíví vědecký park několikrát během roku. Při těchto exkurzích si vyzkouší vlastní experimenty. „Máme tady autodráhu, kde si třeba změří okamžitou nebo i průměrnou rychlost. Chceme ještě připravit dráhu, kde by autíčka jezdila po stropě, takže by zájemci názorně viděli odstředivou sílu a měřili přítlačnou sílu,“ popsal Basel.
Mikroskop odhalí vadu materiálu
Při plnění úkolů se dostanou i k nejcennějšímu a nejdražšímu přístroji celé expozice. Tím je elektronový mikroskop za téměř dva miliony korun, o jehož využití mají zájem i průmyslové podniky.
„Odhalí vadu materiálu a například i to, pokud je nějaká součástka špatně vyrobena,“ upozornil Jan Řezník, který na otrokovické průmyslovce učí technologii.
Tvůrce Experimentária inspiroval k využití elektronového mikroskopu americký film Apollo 13, v němž se astronauti ve vesmíru dostanou do nesnází kvůli vadné součástce v kosmické lodi.
„Stejně tak děti u nás budou mít za úkol nahradit špatnou součástku. Vymyslí si, z jakého materiálu se bude muset udělat, a na soustruhu jim ji vedoucí expozice připraví. Pod elektronovým mikroskopem se pak podívají, co se s dílkem děje, když je namáhaný,“ poznamenal Basel.
Tvůrci expozic, které vznikaly ve spolupráci s architektem, je chtěli co nejvíce přiblížit praktickému životu. V jedné místnosti se proto nachází zmenšenina domku, v němž děti najdou moderní kuchyňské spotřebiče, které je možno uvést do provozu pomocí tabletu.
Vedle domku jsou vytaženy rozvody vody a topení, což využijí zejména budoucí instalatéři, kteří otrokovickou školu navštěvují spolu s automechaniky, kuchaři nebo studenty chemických či strojírenských oborů.
„Naši studenti mohou zkoušet naprogramovat vytápěcí okruh, děti ze základních škol pak názorně uvidí, jak vše v domě funguje,“ dodal Basel.
Brýle, které ukážou, jak vidí opilec nebo hmyz
Součástí expozice je také model nádraží, které má demonstrovat logistiku, nebo stavebnice Merkur, z nichž si zájemci sestaví různé stroje, ve 3D kině si vyzkouší natočit a sestříhat film. V biologické části si zase mohou nasadit „opilecké“ brýle, díky nimž se budou cítit jako po požití většího množství alkoholu, nebo brýle, jež jim ukážou, jak vidí hmyz.
Zájemcům o chemii budou sloužit čtyři nové laboratoře. „Žáci si vyzkouší destilování, filtraci, práci se sklem i kahanem,“ poznamenala zástupkyně ředitele Dagmar Pavlacká, která má laboratoře na starosti.
Náklady na vybudování zábavního vědecko-technického parku se vyšplhaly na 23 milionů korun a zaplatily je evropské peníze. Nyní bude sloužit školám, výhledově by jej ředitel průmyslovky chtěl otevřít i veřejnosti.