Šikovné ruce na Valašsku dokázaly opravit pohon Slovenské strely

Petr Skácel
,
  9:48
Legendární vlak Slovenská strela je opět na kolejích, pomohl k tomu i um firmy Mezopravna Vsetín. Ta je nástupcem někdejších Sousedíkových závodů, jejichž zakladatel vynalezl pro revoluční vlakovou soupravu hybridní pohon. Ve 30. letech minulého století byla Strela nejrychlejší vůz v Evropě.
Zrenovovaná Slovenská strela (červen 2020)

Zrenovovaná Slovenská strela (červen 2020) | foto: ČTK

Když se na Vladimíra Hrbase před třemi lety obrátili bývalí kolegové z firmy Mezopravna Vsetín se žádostí, zda by nepomohl při rekonstrukci unikátní Sousedíkovy rychlíkové lokomotivy Slovenská strela, neváhal.

„Byla to pro mě srdcová záležitost. Můj pradědeček během Sousedíkovy éry dělal slévače, strýc byl šéfem slévárny a v silnoproudé elektrotechnice pracovali i další členové z rodiny,“ říká Hrbas.

Ostatně i on do podniku MEZ Vsetín nastoupil po škole v roce 1977 a vydržel v něm celý profesní život.

Právě zakladatel této firmy, vsetínský podnikatel a starosta města Josef Sousedík byl autorem hybridního pohonu pro Slovenskou strelu. Ze dvou existujících souprav přežila jen jedna, jejíž restaurování se nyní po několika letech práce dokončuje.

Podílela se na ní i zmíněná vsetínská společnost, která měla za úkol opravu elektromechanického pohonu. Mezopravna Vsetín se totiž specializuje na opravy trakčních strojů a elektrovýzbroje lokomotiv. Roli hrála také historická spojitost se Sousedíkem.

Pohon dorazil do Vsetína v listopadu 2018 a jeho renovace trvala skoro rok a půl. Bylo to hodně náročné, pracovníkům firmy totiž chyběla původní technická dokumentace. Naštěstí se dochovaly aspoň záznamy zkoušek pohonů a provozní předpisy.

„I tak jsme nevěděli, do čeho jdeme. Když jsme pohony začali demontovat, každý kus byl z jiné lokomotivy, komponenty pohonů měly odlišné provedení. Mechanický pohon byl po demontáži v perfektním stavu, u převodu se měnila jen ložiska,“ líčí Hrbas. „Naopak komutátory motoru i generátoru vypadaly katastrofálně, celý generátor se nám doslova rozsypal pod rukama.“

Mnohé potřebné části už dnes navíc nejde sehnat a ani přední světové firmy se nechtěly pustit do jejich výroby. Naštěstí pomohly podniky z okolí. Například Cebes Brumov dokázal vyrobit dokonalé náhrady původních komutátorů a sběrných ústrojí.

Zkušební jízda se konala v prosinci 2020

„To byl jeden z největších oříšků, ani velké specializované firmy z Itálie, Francie nebo Švýcarska si na to netroufly. Bylo by to jednak velmi drahé, a také by potřebovaly časté osobní konzultace. Majitele Cebesu Brumov a jejich techniky jsme přemlouvali čtyři měsíce, ale nakonec kývli,“ popisuje Hrbas.

Slovenská strela

Čtyřnápravový motorový vůz byl vyroben v roce 1936 v kopřivnické Tatře pouze ve dvou kusech.

Tovární typové označení vlaku je Tatra T 68 a podle trasy Bratislava–Praha, na níž vůz jezdil, dostal název Slovenská strela.

Do pravidelného provozu byl vůz uveden 13. července 1936. Trasu Strela zvládala za čtyři a čtvrt hodiny, přičemž dosahovala rychlosti až 130 km/h. Kapacita byla 72 lidí.

Pravidelné jízdy skončily v roce 1939, ještě po válce vozila Slovenská strela členy československé vládní delegace na jednání mezinárodního soudu s nacisty v německém Norimberku.

Po nástupu komunistů k moci byla Slovenská strela odstavena, jeden vůz později vyhořel a skončil ve šrotu. Druhý se vrátil do Kopřivnice a od 60. let stál v parku u tehdejšího technického muzea.

V roce 1997 se vlak přestěhoval před nové muzeum v centru města. V roce 2010 byla Slovenská strela vyhlášena národní kulturní památkou a dostala se tak do společnosti například korunovačních klenotů nebo Karlštejna.

Do repasování mechanického převodu s volnoběžkou se pustili ve firmě Machač motors v Kopřivnici, s dalšími pracemi pomohla vsetínská společnost G&EM, KSK Kuřim či Českomoravská železniční opravna Přerov, která celé restaurování vozu zastřešuje.

Svůj úkol dostalo i Sedlářství Češek z valašské obce Ratiboř. „Museli jsme vyhovět památkářům, kteří trvají vždy na jedné zásadě: co je vidět, musí odpovídat původnímu vzhledu. Proto bylo například nutné obšít vývodní kabely pohonu koženou ochranou,“ vysvětlil Hrbas.

Práce se nakonec podařila, vyšly i závěrečné zkoušky obou pohonů a loni v březnu putovaly sestavené pohony do Přerova. Tam byly zabudovány na podvozky s hnacími benzinovými motory Škoda 76 do jednoho celku.

Po dílčích zkouškách a kompletaci celé lokomotivy se pak v prosinci 2020 uskutečnily první zkušební jízdy. A Strela konečně vyjela i na trať, konkrétně šlo o úsek Přerov–Břeclav. Do cíle však nedojela.

„Bohužel u Huštěnovic došlo k poruše spojky kardanové hřídele se soukolím u jednoho podvozku a lokomotiva se musela vrátit do Přerova. Zpáteční jízdu přitom jela jen na Sousedíkův pohon. Byla pro nás obrovská úleva, že se to podařilo. A musím zaklepat na dřevo, že i při dalších zkouškách námi rekonstruované pohony pokaždé vydržely,“ potěšilo Hrbase.

Následovaly další úpravy a v lednu už lokomotiva při zkušební jízdě jela rychlostí přes 130 kilometrů v hodině. To je téměř shodná rychlost, jakou Slovenská strela vyvinula v roce 1936 v době svého vzniku.

„Kolegové, kteří ve vlaku jeli, říkali, že jen čekali, kdy se z kolejí vznese k oblakům,“ směje se Hrbas.

Nový domov v Kopřivnici

Zrekonstruovaná lokomotiva poputuje do nově zbudovaného objektu Muzea Tatry Kopřivnice. Ještě předtím ale musí být dokončeny další testy.

„Při zkušebních jízdách se ukázaly některé nedostatky a menší závady, které se odstraňovaly. Strela byla chvíli bez podvozku, ale nyní se zase kompletuje a příští týden se ukáže, jak na tom je,“ uvedl odborný garant historických kolejových vozidel Jiří Střecha, který na renovaci unikátního vlaku dohlíží.

Veškerý harmonogram je v režii Tatry Kopřivnice, v jejíž nově postavené muzejní budově najde renovovaná lokomotiva domov. Zatím se počítá, že Strela by sem mohla zamířit v březnu.

„Jde však o předběžný termín, ten definitivní nebyl ještě stanoven,“ poznamenal mluvčí společnosti Andrej Čírtek. Podle informací MF DNES se pro přestěhování a případně veřejné odhalení renovovaného unikátu čeká na lepší počasí, případně příznivější epidemiologické možnosti pro účast veřejnosti.

  • Nejčtenější

První nehoda tramvaje na Valašsku. Do výstavního kusu narazil náklaďák

Nehodu, jakou Valašsko nepamatuje, zažili ve Valašském Meziříčí. Fotografie srážky nákladního auta s tramvají zaujaly uživatele sociálních sítí. Také si říkáte, že na celé události něco nehraje? Kde...

Mitas v Praze končí, o práci přijde 270 lidí, oznámil japonský majitel

Pražský závod výrobce pneumatik Mitas do letošního června po více než 90 letech ukončí výrobu. Je dlouhodobě neefektivní a spoléhá se na zastaralé postupy, uvedla japonská společnost The Yokohama...

Z šampiona rozhodčím. Každý trenér i hráč by si měl zkusit pískat, říká Čech

Premium

Jeho táta Zdeněk pomohl ve Zlíně vychovat plejádu vynikajících hokejistů. Proto překvapilo, když jeho syn Filip po skončení úspěšné kariéry převlékl hráčský dres za pruhovaný rozhodcovský. „Když jsem...

Soud zjistil pochybení, exkancléře Mynáře však žaloby za dotační podvod zprostil

Bývalý hradní kancléř Vratislav Mynář nebude potrestaný v kauze údajného dotačního podvodu. Ve středu o tom rozhodl Krajský soud ve Zlíně. Mynář, který si dnes přišel poslechnout verdikt osobně, byl...

Známky nejsou měřítkem úspěchu, říká ředitel prestižního zlínského gymnázia

Premium

Nový ředitel zlínského gymnázia Pavel Simkovič mluví o náročnosti studia, vztazích mezi žáky nebo změnách ve školství. Dotýká se i toho, jak dnes studenti podléhají rušivým elementům a hůř se jim...

Běžkař si na beskydském hřebeni poranil nohu, musel pro něj vrtulník

Dvaašedesátiletý běžkař se zranil v sobotu po poledni na hřebeni Vsetínských vrchů. S poraněnou nohou zůstal neschopen dalšího pohybu pod vrcholem Tanečnice, kam mu přijeli na pomoc horští...

19. ledna 2025  11:15

První nehoda tramvaje na Valašsku. Do výstavního kusu narazil náklaďák

Nehodu, jakou Valašsko nepamatuje, zažili ve Valašském Meziříčí. Fotografie srážky nákladního auta s tramvají zaujaly uživatele sociálních sítí. Také si říkáte, že na celé události něco nehraje? Kde...

18. ledna 2025  15:32

V jednom klubu 38 let. Ladislav Maršík byl symbolem a duší hokejového Zlína

Pro zlínský klub pracoval neuvěřitelných osmatřicet let. Hrál, trénoval a dělal i funkcionáře. Ladislav Maršík byl jedním ze symbolů hokeje v Baťově městě a pod stropem zimního stadionu je vyvěšený...

18. ledna 2025  10:06

Zemřel František Makeš. Restauroval slavné obrazy, odhalil falzifikát Rembrandta

Ve věku 93 let zemřel ve čtvrtek ve Švédsku český malíř, restaurátor a biochemik František Makeš. Řekl to dnes Makešův synovec Petr Makeš. Do poslední chvíle byl fyzicky i mentálně činný, ještě ve...

17. ledna 2025  17:27

10 nejčastějších důvodů, proč dítě zvrací a jak to zastavit
10 nejčastějších důvodů, proč dítě zvrací a jak to zastavit

Pokud vaše dítě zvrací, může se jednat o jednorázovou nevolnost, ale i příznak nějaké choroby či poruchy. Zvracení u dětí může vyvolat rotavirová...

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...