Plný vlak lidí mířící z Prahy do Starého Města. Najednou se jednomu z cestujících udělá špatně a omdlí. Začíná špatně dýchat a hrozí zástava srdce. Stejná situace může teoreticky nastat každý den.
Uherskohradišťský záchranář Anton Vaňo byl před časem svědkem podobné situace a tvrdí, že by při ní pomohl externí defibrilátor, který ve vlacích chybí.
„Nebylo to nakonec tak dramatické. Ve vlaku hlásili, jestli někde nesedí lékař, tak jsem k muži přišel, ale už se pomalu sám probíral,“ líčí Vaňo. „Kdyby tam žádná pomoc nebyla, mohli by ostatní cestující pomocí defibrilátoru alespoň zjistit, že srdeční činnost je v pořádku, a dál postupovat podle vedení záchranářů na telefonu,“ dodal.
Automatický externí defibrilátor (AED) je mikroprocesorem řízený přístroj, který může obsluhovat i laik. Elektrický výboj dokáže vrátit srdeční rytmus do normálu. Přístroj je nastavený tak, že umí toho, kdo pomoc poskytuje, navést hlasově i obrazově.
Na pokrytí desítek vlaků by byly potřeba miliony korun
Dopravci ho však ve vlacích nemají. „Před rokem jsme toto téma otevřeli a chtěli jsme přístroje pilotně zkusit. Ale je to nákladná záležitost, takže jsme od toho upustili. Máme interní pokyny, které případné události řeší,“ vysvětlil Martin Farář, mluvčí společnosti Arriva, jež od prosince obsluhuje část Zlínského kraje.
Podobně jsou na tom i další dopravci. Na pokrytí desítek vlakových souprav by potřebovali milionové částky a tak vysoká investice do zařízení, jehož využití je spíše výjimečné, není příliš reálná. Akutní případy náhlých zdravotních problémů během jízdy řeší spíše jinými způsoby.
„Náš personál je na nepředvídatelné události na palubě připravený. Všichni stevardi procházejí pravidelným zdravotnickým školením a jsou schopni zabezpečit případnou resuscitaci,“ uvedl mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.
Ve firmě mají dva certifikované školitele a pomůcky pro potřeby školení. I přesto ale Leo Express pořízení resuscitačních prostředků zvažuje.
Správa železnic zase události řeší s pomocí vlastní Hasičské záchranné stanice, která má své jednotky rozmístěné po celé zemi. Zlínský kraj obstarávají záchranáři z Brna a Přerova, kteří ve svých prvovýjezdových vozidlech AED mají.
Ani největší český vlakový dopravce defibrilátory nepoužívá. „Naši zaměstnanci poskytují první pomoc a asistují při různých událostech ve vlaku. Zachránili už řadu lidských životů, vedle drobných úrazů jsou to i vážnější zdravotní indispozice,“ sdělila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
V případě vážné zdravotní indispozice cestujícího dokáže personál zajistit nejen první pomoc, ale také přivolat záchranáře do nejbližší vhodné stanice. Moderní vlakové soupravy mají také rozhlas, jímž mohou pracovníci požádat o pomoc zdravotníky, kteří ve vlaku případně cestují.
Pořizují si jej i soukromé osoby
Podle mapy, kterou dává dohromady neziskové sdružení Záchranka, je ve Zlínském kraji zhruba 50 externích defibrilátorů. Ve skutečnosti jich ale bude víc, protože ne každý pořízení AED této organizaci hlásí.
„Čím dál více si přístroj pořizují i soukromé osoby, třeba pacienti, kteří mají srdeční onemocnění a chtějí mít defibrilátor na blízku, kdyby se něco stalo,“ popsala mluvčí sdružení Klára Křížková.
A přístroje mají k dispozici především policisté a hasiči včetně dobrovolných. Díky tomu je záchranná služba může poslat k případu, u kterého místní hasiči mohou být dříve než sanitka ze vzdálenější výjezdové základny. Takové události se stanou jednou, dvakrát za měsíc.
Přístroj si pořídili i členové horské služby na Kohútce, Soláni a Pustevnách, někteří praktičtí lékaři či firmy. Ve Zlíně je k dispozici rovněž na zimním stadionu, krajském úřadě, v obchodním domě Zlaté Jablko na náměstí Míru nebo na fakultách Univerzity Tomáše Bati.