Sobota 28. května 2022, svátek má Vilém
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 28. května 2022 Vilém

Naše značení turistických tras je nejlepší na světě, říká letitý značkař

  7:27
Značení turistických tras se Václav Nič věnuje od roku 1976. Za tu dobu vyznačil přes 500 kilometrů cest u nás i v zahraničí. Turistika ho bavila od mládí, dnes je předsedou značkařů Ústecké oblasti Klubu českých turistů.

Václav Nič (65 let). Vystudoval železniční učiliště a až do roku 2000 pracoval u drah. Poté sloužil až do důchodu jako strážce NP České Švýcarsko. Nyní působí jako předseda krajské komise KČT Ústecká oblast. Turistika ho bavila už od mládí. Má dvě dospělé dcery a 4 vnoučata. Kromě toho se stará o čtyřletého belgického ovčáka. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

„Dovoluji si říct, že naše značení je svou metodikou a kvalitou nejlepší na světě. Základem je jednoznačně jednoduchost pásové značky, kterou od nás řada zemí převzala,“ říká Nič.

Turistické značení slaví 130 let, první vedlo ke Svatojánským proudům

Turistické značení v Česku letos slaví jubileum. Značí se trasy pro pěší, běžkaře, cyklisty i jezdce na koních. Je něco, co se dá ještě vylepšit?
Samozřejmě, vylepšovat se dá vždy, ale jen opatrně. České značení je tak dobré právě proto, že má dlouhodobě neměnné metodické základy. Když se vrátíme do úplných začátků, první značky tehdy vypadaly jinak. Měly také tři pásové pruhy, ale prostřední červený byl širší než bílé a značky byly i podstatně větší. Dnes mají 10×10 centimetrů a všechny pruhy jsou souměrné. Až do 20. let minulého století byly všechny trasy značeny jen červeně, jak ale přibývaly, stávala se síť nepřehlednou, a tak se začaly používat čtyři barvy, což zůstalo dodnes. Samozřejmě doba přináší nové technologie a materiály. První směrovky byly dřevěné, dnes jsou plechové a ošetřené proti venkovním vlivům. Vývojem prochází i značení pro cyklotrasy, lyžařské trasy, hippotrasy a nejnověji nezapomínáme ani na postižené spoluobčany a značíme i vozíčkářské trasy. Tyto nové druhy značení se musely vymyslet tak, aby nenarušily již existující síť pěších tras, a přitom splňovaly podmínky pro uživatele nových tras.

Podle odborníků je turistické značení v Česku a na Slovensku jedním z nejlepších na světě. Jaké země náš systém značení v minulosti přebraly? A kde naopak značení vázne?
Naše značení je svou metodikou a kvalitou, dovoluji si říci, nejlepší na světě. Základem je jednoznačně jednoduchost pásové značky, kterou od nás řada zemí převzala. Jedním z příkladů může být Sasko, ale i další spolkové země v Německu. Již v 60. letech minulého století, za tehdejší NDR, převzalo Sasko pásovou značku a odstoupilo od tehdejšího tvarového značení. Přetrvala jen tvarová značka (kolečko) pro okruhy. Kde značení vázne, si nedovoluji definovat. V různých zemích je různé kvality. Cestovní ruch se ale již dnes bez značení neobejde, lidé si na něj prostě zvykli a v turistických destinacích ho vyhledávají a vyžadují.

Vedete tým značkařů v Ústeckém kraji. Kolik lidí máte pod sebou a kolik kilometrů tras musíte dohromady ročně vyznačit?
V Ústecké oblasti KČT je sedm značkařských obvodů, ve kterých působí 156 lidí. Celkově má oblast 2 969 kilometrů značených tras. Každá trasa je zařazena do tříletého plánu obnovy značení, letošní je 999 kilometrů. Do toho ale nejsou započítány mimořádné opravy značení a vyznačení nových tras.

Jak značení probíhá? Vezmete si do batohu barvy a štětce a procházíte trasy pěšky?
Značkaři ve dvojici, někdy trojici, na přidělené trase projdou a obnoví všechny značky, doplní chybějící a odstraní náletové dřeviny, které je zakrývají. Dále zkontrolují stav směrovek, celkovou průchodnost trasy, stav infrastruktury a správný zákres v mapě. Trasy se procházejí pěšky. Auto se většinou nepoužívá, musí se jít z určitého místa na jiné, je výhodnější použít veřejnou dopravu. Jiné je to při vyvěšování směrovek, údržbě stojanů s mapami a směrovníků či při opravách průchodnosti tras. Tam se naopak bez auta přepravujícího materiál a nářadí neobejdeme.

Loni jste značil trasy v Německu a v minulosti i v rumunském Banátu. Jak k tomu došlo? A jaká jsou tamní specifika?
Loni jsme byli požádáni o vyznačení 180 kilometrů nových značených tras v Durynsku a Sasku-Anhaltsku. Koordinátor z německé strany si vyžádal české značkaře a trasy chtěl mít vyznačeny českou metodikou. Podílelo se na tom jedenáct značkařů z Ústecké oblasti a dva z Karlovarské. Do značení v Banátu, kde žijí potomci našich krajanů, se KČT zapojil už koncem 90. let, projekt tehdy koordinovala organizace Člověk v tísni. Byla tam vyznačena síť tras propojující sedm českých vesnic. Účelem bylo, aby se přijíždějící turisté u místních ubytovávali a putovali mezi vesnicemi po těchto trasách. Vyšla k tomu i mapa. Já jsem se zúčastnil dvou týdenních výjezdů. Byla to práce zajímavá a dobrodružná, přespávali jsme přímo na trasách ve stanu v horách. Podotýkám, že zde žijí medvědi, rysi i vlci. Místní nás ale ujišťovali, že nemusíme mít strach, že člověka ignorují.

Odkdy se značení tras věnujete a kolik vám zabere času? A máte představu, kolik kilometrů jste během té doby vyznačil a kolik značek namaloval?
Značení se věnuji, dá se říci, od svého mládí, od roku 1976. Kolik mi to zabere času, by měla odpovědět spíše moje žena. Prakticky ale všechen, protože nejen značím a kontroluji trasy v terénu, ale váže se k tomu i administrativní práce jako evidence tras, odpovídání na zjištěné závady, opravy map, různá jednání a podobně. Kolik kilometrů jsem vyznačil, na to neumím odpovědět. Značkaři mají služební odznak ve čtyřech barvách, jako barvy značených tras. Nejvyšší je červený za vyznačení 500 kilometrů tras. Já mám tento odznak už od roku 1993. V průměru lze říci, že na kilometr připadá asi patnáct značek.

Zaznamenáváte problémy, třeba že někdo značky odstraní, aby cesta nevedla přes jeho pozemek, či je záměrně ničí?
Problémy s průchody přes pozemky zaznamenáváme, ale nejsou ve velké míře. Stává se to kolem chat a chalup, kde majitel značky odstraní, či dokonce značení přeloží. Ani vandalismus není častý. Jsou ale místa, kde se opakovaně ničí směrovky nebo je lidé odcizí jako upomínku na výlet. Mizí hlavně směrovky označující známé cíle, třeba Pravčickou bránu. Daleko větší problémy máme s průchodem přes rozsáhlé pastviny, které často nelze obejít. I když je tam otevírací ohradník, řada lidí mezi stádo zvědavých krav nevstoupí. Farmáři navíc často umísťují na ohradníky tabulky „ve stádě je plemenný býk“ či „nebezpečné zvíře“. Podceněním této tabulky se turista vystavuje smrtelnému nebezpečí. S většinou majitelů pastvin se těžko vyjednává o zachování průchodu, natož o oplocení z obou stran cesty, jako je to běžné v Německu. Celý tento problém je způsoben nesprávnou státní dotační politikou. Farmáři jsou kontrolováni a dotace jsou jim kráceny i za tzv. nedopasky. Vedení KČT a Rada značení se tím zabývají. Je to ale na dlouhá jednání s orgány státní správy.

Přes české území vedou i tři trasy mezinárodního významu: E3, E6 a E10. Staráte se i o ně?
KČT je zapojen do činnosti Evropské asociace turistických klubů (EWV). Celou Evropou prochází jedenáct dálkových tras, z toho Českem zmíněné tři trasy. Na území jednotlivých států jsou trasy značeny metodikou jednotlivých států. V Česku je jejich název uveden v barevném hrotu směrovek. Trasa E3 spojuje Atlantik s Černým mořem, začíná na jižním pobřeží v Portugalsku a končí v Istanbulu. Ústeckou oblastí sleduje nejprve Krušnohorskou magistrálu a pokračuje z Děčína na Lužické hory. E10 vede ze severu na jih, začíná ve Finsku, vede přes moře na německou Rujánu a končí na Gibraltaru. Naší oblastí prochází po zelené Varnsdorf – Nová Huť. Obě se také u nás křižují, u hradu Tolštejn. E6 pak vede z dánského Roskilde do Rijeky v Chorvatsku. Na našem území vede pobočná větev v Plzeňském kraji, hlavní trasa je vedena po německém území.

Autor:
  • Nejčtenější

Dvě uhelná jezera, dva jiné světy. Milada pokulhává za vzkvétajícím Mostem

Zcela rozdílná letní sezona čeká návštěvníky na dvou vodních plochách, které vznikly zatopením hnědouhelných lomů....

Co čumíte, křikl muž na kolemjdoucí v centru Ústí. Pak jednoho bodl nožem

Rychlá slovní výměna se dvěma kolemjdoucími stačila jednadvacetiletému muži v Ústí nad Labem k tomu, aby jednoho z nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zdražující hypotéky zastavily růst cen nemovitostí, kupujících je stále méně

Zájemců o nemovitosti v realitních kancelářích výrazně ubylo. Řada potenciálních kupců totiž na ceny domů, bytů či...

Vlašim - Teplice 2:2, hosté zůstali prvoligoví. Rozhodl už první zápas

Fotbalové Teplice v odvetě baráže o první ligu ve Vlašimi dvakrát prohrávaly, ale pokaždé se do zápasu zvládly vrátit....

Jarošík po záchraně: Jsme minus 12 hráčů, Teplice potřebují posílit

Víc úlevu než euforii ze záchrany první fotbalové ligy cítil trenér Jiří Jarošík - a teď ho čeká nejspíš rekonstrukce...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Nová hřiště, lepší výhled i vyšší vstupné. Koupaliště v kraji otevírají

Řada novinek, ale také dražší vstupné čeká po letech covidových restrikcí v letošním roce na návštěvníky severočeských...

Všechny plodiny řvou žízní, trápí zemědělce. Někde nepomůže ani pořádný déšť

Jarní nedostatek spodní vody a vláhy v půdě ovlivní letošní úrodu v Ústeckém kraji. Podle zemědělců je už nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policie vyšetřuje pobodání ženy v Jirkově, obvinila dvacetiletého muže

Ústečtí kriminalisté se zabývají pobodáním mladé ženy v Jirkově na Chomutovsku. Zadrželi dvacetiletého muže, kterého...

Kupují se i klouzavé šunty. Inflace i nedostatek kaučuku šponují cenu pneumatik

Premium Rostoucí inflace, nedostatek přírodního kaučuku v Asii i problémy v lodní dopravě, které sužují přístavy v Číně, se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Zakladatel Microsoftu Bill Gates používá mobil, který byste nečekali

Miliardář a zakladatel Microsoftu Bill Gates se pochlubil tím, jaký aktuálně používá smartphone. Ačkoli Microsoft...