„Jedná se o geologicky složité území, historicky zde byly zaznamenány sesuvy půdy,“ vysvětluje správce stavby Zdeněk Zálešák z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby, k čemu jsou nutné průzkumné vrty.
V údolí říčky Hutná v trase obchvatu je nyní několik desítek vrtů, které odborníkům řeknou, jaké je tam geologické podloží a co se pod povrchem děje. „Provádíme geologické a hydrogeologické průzkumné vrty. Je jich 73 a některé jsou hluboké až 40 metrů. Celkem máme odvrtáno 1950 metrů,“ uvedl stavbyvedoucí Karel Dittrich z společnosti Silnice Group, která je součástí sdružení pěti firem, jež zakázku získaly.
Odborníci už vědí, že jde o geologicky rozmanité území. Střídají se tam jíly s různým obsahem prachových částí a písky. Ve vrtech jsou monitorovací čidla. Zařízení sbírají data o stabilitě svahu, sledují pohyb hladiny podzemních vod. „Průběžně se výsledky předávají projektantovi, který na základě toho upravuje projekt mostu,“ dodal Dittrich s tím, že na základě monitoringu stanoví počet mostních pilířů a hloubku jejich založení. Most má být vysoký až třicet metrů.
Po desítkách let slibů obci uleví obchvat, experti začnou zkoumáním údolí |
Za tříkilometrový obchvat ŘSD zaplatí 783 milionů korun (bez DPH). Stavbu organizace vysoutěžila metodou Design&Build, tedy navrhni a postav.
Samotná výstavba obchvatu má začít v dubnu 2024. Pro řidiče to bude znamenat uzavřenou silnici mezi Žatcem a Mostem. Objízdné trasy kamionů povedou ve směrech na Louny a Chomutov, osobní auta budou jezdit přes Staňkovice. Obchvat by se měl pro dopravu otevřít v listopadu 2026.
Stávající trasa silnice I/27 patří k silně dopravně vytíženým, v kraji spojuje Litvínov, Most a Žatec a pak pokračuje na Plzeň. Místní trápí velká dopravní zátěž včetně hluku a prašnosti. Prudké stoupání se zatáčkami dělá hlavně v zimě potíže řidičům kamionů. V obci řešili i několik dopravních nehod, kdy rozjeté vozidlo skončilo v zahradě domu u silnice.