Kolem obce vyhloubili desítky vrtů, pomůžou stavbě vytouženého obchvatu

  • 1
Výstavba obchvatu Žiželic na Lounsku na silnici I/27, jehož součástí je také 360 metrů dlouhý most přes údolí, se dostala do další fáze. Stavbaři dokončují poslední průzkumné vrty pro sledování stavu podloží. Až poté projektant zpracuje projekt stavby mostu. Výstavba začne za rok, hotový bude na podzim 2026.

„Jedná se o geologicky složité území, historicky zde byly zaznamenány sesuvy půdy,“ vysvětluje správce stavby Zdeněk Zálešák z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby, k čemu jsou nutné průzkumné vrty.

V údolí říčky Hutná v trase obchvatu je nyní několik desítek vrtů, které odborníkům řeknou, jaké je tam geologické podloží a co se pod povrchem děje. „Provádíme geologické a hydrogeologické průzkumné vrty. Je jich 73 a některé jsou hluboké až 40 metrů. Celkem máme odvrtáno 1950 metrů,“ uvedl stavbyvedoucí Karel Dittrich z společnosti Silnice Group, která je součástí sdružení pěti firem, jež zakázku získaly.

Odborníci už vědí, že jde o geologicky rozmanité území. Střídají se tam jíly s různým obsahem prachových částí a písky. Ve vrtech jsou monitorovací čidla. Zařízení sbírají data o stabilitě svahu, sledují pohyb hladiny podzemních vod. „Průběžně se výsledky předávají projektantovi, který na základě toho upravuje projekt mostu,“ dodal Dittrich s tím, že na základě monitoringu stanoví počet mostních pilířů a hloubku jejich založení. Most má být vysoký až třicet metrů.

Po desítkách let slibů obci uleví obchvat, experti začnou zkoumáním údolí

Za tříkilometrový obchvat ŘSD zaplatí 783 milionů korun (bez DPH). Stavbu organizace vysoutěžila metodou Design&Build, tedy navrhni a postav.

Samotná výstavba obchvatu má začít v dubnu 2024. Pro řidiče to bude znamenat uzavřenou silnici mezi Žatcem a Mostem. Objízdné trasy kamionů povedou ve směrech na Louny a Chomutov, osobní auta budou jezdit přes Staňkovice. Obchvat by se měl pro dopravu otevřít v listopadu 2026.

Stávající trasa silnice I/27 patří k silně dopravně vytíženým, v kraji spojuje Litvínov, Most a Žatec a pak pokračuje na Plzeň. Místní trápí velká dopravní zátěž včetně hluku a prašnosti. Prudké stoupání se zatáčkami dělá hlavně v zimě potíže řidičům kamionů. V obci řešili i několik dopravních nehod, kdy rozjeté vozidlo skončilo v zahradě domu u silnice.