Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tv„Objekt z roku 1873 čeká oprava střechy, fasády a omítek a také výměna dlažby. Stavbaři zrenovují i nástupištní přístřešek. Obnovením původních střešních světlíků a odstraněním přístavby se navíc napraví nevhodné zásahy do historického vzhledu budovy,“ vysvětlila mluvčí SŽ Nora Eberl Friebová.
Stavební práce se rovněž dotknou odbavovací haly včetně pokladen a zázemí hned několika dopravců. „Cestující určitě ocení přehlednější informační a orientační systém i nový výtah, který bezbariérově propojí halu s prostorem před nádražím,“ dodala mluvčí.
V budově, o jejíž opravě se hovoří už několik let, podle ní vznikne i nový komerční prostor, dílčí přesun pak čeká stávajícího provozovatele kadeřnických služeb.
„Díky úpravám se navíc zlepší zázemí zaměstnanců Správy železnic, a to nejen na pracovišti řízení provozu, ale také v administrativních prostorách,“ popsala Eberl Friebová.
Žatecké nádraží je historicky hodnotná stavba. Rozsáhlá staniční budova byla postavena v letech 1871–1873, a to v rámci stavby trati z Prahy přes Kladno a Rakovník do Chomutova, kterou bylo potřeba postavit kvůli projektu propojení kladenské a severočeské důlní oblasti.
Provoz byl zahájen 4. února 1871. Výstavbu a provoz trati financovala soukromá společnost Buštěhradská dráha (BEB), autorem univerzalizované podoby stanic BEB byl architekt Josef Chvála.
V roce 1902 byl pak přistavěn restaurační pavilon a kryté schodiště umožňující pohodlnější přístup do zvětšeného vestibulu z ulice, které v duchu stavebního slohu stávající budovy navrhl Adolf Schrayer.