„Závažná nehoda se stala kousek od stanice Velké Žernoseky, kde se čelně střetl vlak s uhlím s vlakem převážejícím prázdné vozy na přepravu automobilů. Na trati probíhala výluka, vlaky proto jezdily po jedné koleji,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Jeden ze strojvedoucích stihl před nárazem lokomotivu opustit. „Na to, že se něco děje, mě upozornilo návěstidlo. Zastavil jsem, vystoupil a utíkal, co jsem mohl,“ řekl fotografce MF DNES po srážce strojvedoucí.
Druhého strojvedoucího odvezli se zraněním záchranáři do nemocnice.
Srážka se stala před devátou hodinou ráno.„Policie dostala oznámení v 8:41. Došlo k vykolejení a poškození souprav a trati. Trať bude po dobu vyšetřování uzavřena,“ uvedla mluvčí policie Alena Bartošová.
Dopoledne vyšetřovatelé odhadovali, že práce na trati budou hotové kolem šesté hodiny večer. Ukázalo se ale, že odstranit poškozené vagóny a opravit kolej bude trvat déle. Omezení na trati tak budou minimálně do nedělního večera.
Jeden z vlaků měl zůstat stát ve stanici
„Poškozeny jsou oba vlaky, několik vozů, koleje i trolej, škoda bude zřejmě v desítkách milionů korun,“ doplnil Drápal. Odpoledne vyšetřovatelé škodu upřesnili na 25 milionů korun na vlacích a 1,5 milionů korun na trati.
Z rozboru staničního zabezpečovacího zařízení také určili příčinu střetu.
“Vlak jedoucí od Ústí nad Labem s plošinovými vozy měl ve Velkých Žernosekách zůstat stát a počkat na protijedoucí nákladní vlak s uhlím, protože provoz byl z důvodu plánované výluky dál veden pouze po jedné ze dvou kolejí,“ uvedl náměstek generálního inspektora Jan Kučera.
Vlak od Ústí nad Labem ale ve stanici nezastavil, projel kolem návěsti zakazující jízdu, poškodil výhybku násilným přestavením a vjel na trať směr Litoměřice.
„V důsledku této nedovolené jízdy vlaku zabezpečovací zařízení změnilo návěst dovolující jízdu vlaku od Litoměřic na návěst Stůj, jeho strojvedoucí zastavil a když viděl, že proti němu jede vlak, vyskočil z lokomotivy. Vlak od Ústí nad Labem narazil do stojícího vlaku rychlostí 50 až 60 kilometrů v hodině, jeho strojvedoucí utrpěl zranění,“ popsal Kučera.
U všech vlaků dálkové i regionální dopravy je mezi stanicemi Ústí nad Labem západ a Polepy zavedena náhradní autobusová doprava.