Kozí dráha stále nejezdí, místní za tím vidí akce spekulantů s pozemky

  11:42aktualizováno  11:42
O víkendu měly na historickou trať mezi Děčínem a Oldřichovem u Duchova vyjet první výletní vláčky. Nestalo se. Pár dní před spuštěním provozu se totiž na takzvané Kozí dráze záhadně ztratily koleje. A podivných komplikací je mnohem víc. Podle místních za nimi stojí boj o lukrativní pozemky.

Poškození kolejí na Kozí dráze. Jeden ze snímků, jež MF DNES poskytli lidé, kteří chtějí trať pod Krušnými horami obnovit. | foto: archivMF DNES

Původně měl vlak vyrazit již 23. července. Na dvouměsíční provoz 150 tisíci korunami přispěl kraj, dalších 170 tisíc poskládaly dohromady obce, jimiž trať vede, například Jílové, Chlumec či Telnice. Potřebné peníze tak byly, jenže začaly problémy.

Nejprve Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) stanovila jízdní řád, vzápětí ale oznámila, že na trati je zastavena veřejná doprava. Obce proto požádaly o takzvanou neveřejnou, tedy výletní formu. A když konečně měl vlak vyjet, ztratilo se 300 metrů kolejí před zastávkou Telnice směrem od Teplic.

"Na dvousetmetrovém úseku chybí na dvou místech asi 10 metrů kolejí. Tři dny před naší žádostí byla trať v pořádku a najednou není!?" ptá se rozhořčeně Lubomír Michalec, radní Jílového u Děčína, který od starostů dostal provoz Kozí dráhy na starost.

Podle SŽDC za rozebrání trati může neznámý vandal. Obce jsou ale přesvědčeny, že koleje byly zničeny úmyslně. "Na devětadevadesát procent jsem přesvědčen, že to nejsou sběrači kovů," tvrdí Michalec.

Zloději naposledy ukradli koleje, matice ale na místě nechali

Nikdo nepopírá, že Kozí dráha se stává terčem zlodějů kovů, jejich cílem jsou ale většinou jen matice. "Naposled před prázdninami tam lidé viděli dva muže a nahlásili to policii. Trať byla opravena," připomněl nedávnou událost telnický starosta Rudolf Fiala.

Jenže tentokrát byly koleje rozebrány v místě, kam se autem nedá zajet, pracně odmontované šrouby překvapivě zůstaly na místě a bez dobré techniky se koleje rozmontovat nedají. "Kdyby tohle někdo dělal ručně, muselo by na místě být kolem šesti lidí," míní Michalec.

Problémy se zloději SŽDC řeší roky. "Koleje u Telnice chybí několik měsíců. A není pravda, že se sem nedá zajet, nedaleko je přejezd," oponuje mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Protože trať od Telnice do Oldřichova je nesjízdná, obce se rozhodly, že vlak pojede jen v úseku Telnice - Děčín. "Požádali jsme tedy o přidělení dopravní kapacity na úsek, kde dráha byla v pořádku. Sotva jsme to udělali, bylo nám oznámeno, že i tato část trati je poškozená a do 22. srpna je zde zakázán provoz," popisuje kolotoč závad Michalec.

Dle starostů jsou za zvláštními událostmi spekulanti s pozemky

Zvláštní dění na Kozí dráze

27. června - obce žádají o jízdní řád víkendového vlaku

29. června - řád dostávají a mají požádat o přidělení kapacity pro trať

8. července - doprava je SŽDC zamítnuta - na trati je zastavena veřejná doprava

11. července - žádost o neveřejnou dopravu

19. července - zamítnuto kvůli nesjízdnosti trati

20. července - kontrola nic nenašla

28.července - koleje na 34. kilometru trati u Telnice zmizely

5. srpna - obce žádají o provoz na úseku Telnice - Děčín

9. srpna - žádost vrácena kvůli novému poškození trati a výluce do 22. srpna

Obce jsou ovšem odhodlané to nevzdat. "Po tom, kdo koleje rozebral, se pátrá a také se to vypátrá. Závada mezi Děčínem a Telnicí není velká, předpokládám, že v září první vlak vyjede," věří náměstek děčínského primátora Pavel Sinko.

Loni o prázdninách přitom takové problémy nebyly, na Kozí dráze projely tisíce lidí. "Trať je v dobrém stavu, podle řady železničářů v lepším než polovina tratí v republice," říká Michalec.

To ale mluvčí Halla odmítá, podle něj technický stav trati neumožňuje obnovení provozu, vyžádalo by si to miliony korun.

Podle obcí se ale na dráze před pár lety měnily pražce, dával nový násep z kamení a koleje překlenul kvůli dálnici D8 nový most.

Starostové si proto myslí, že je za vším tlakem na ukončení provozu byznys s pozemky u železnice a spekulanti, kteří je skoupili a nyní chtějí vydělat.

"Trať se jim tam nehodí. Když tam bude, nebude zde přivaděč na dálnici. Máme podezření, že tito lidé vyvíjejí tlak na SŽDC, aby tudy vlaky vůbec nejezdily," míní Michalec.

Starostové chtějí založit sdružení, které bude dráhu vlastnit

Pokud totiž po nějaké trati dva roky neprojede ani jeden vlak, pak by mohl drážní úřad rozhodnout o zrušení dráhy. A zejména ty malé regionální nejsou ziskové a s jejich údržbou jsou jen potíže.

Jestli vlaky v září vyjedou, bude jasné po 22. srpnu. Když se to ani pak nepovede, sdružení obcí flintu do žita házet nehodlá. "Počítáme, že do konce roku vyjedeme, i kdyby to měly být až romantické vánoční cesty," slibuje Michalec.

Aby příští rok takovým komplikacím starostové předešli, hodlají již v září založit oficiální sdružení a budou usilovat o získání Kozí dráhy do svého vlastnictví. "Podle současných zákonů by na nás měla být převedena bezúplatně," dodal Michalec. Kolik provoz takové tratě bude stát, zatím nechtěl prozradit.

Nejčtenější

V Ústí žebrala dvanáctiletá dívka, strážníky upozornili šokovaní lidé

Nedaleko ústeckého Mírového náměstí udivila kolemjdoucí teprve dvanáctiletá...

Plačící dvanáctiletá dívka, která žebrala nedaleko ústeckého Mírového náměstí, natolik udivila kolemjdoucí, že...

Politik slíbil, že bude žít v ghettu. Místo bytu chce koupit vilu

Zastupitel Petr Globočník vhodný byt v Janově podle svých slov nenašel, svou...

Litvínovský zastupitel Petr Globočník dosud nenaplnil slib, že pokud jeho uskupení uspěje v komunálních volbách,...

Mladík chtěl znásilnit dívku na zastávce. Matka ji bránila, dostala pěstí

Ilustrační snímek

Mladý cizinec se v Roudnici nad Labem o víkendu pokusil znásilnit dvě ženy. Policie jej v pondělí dopadla a soud ve...

Vary dominovaly v Litvínově, Chomutov smetl Pardubice a zůstává ve hře

Karlovarský Ondřej Beránek (vpravo) překonává Michaela Petráska z Litvínova.

Který z extraligových celků doplní Pardubice v baráži? Tato otázka zůstává i po 3. kole skupiny o udržení...

Zdražení lanovky na Komáří vížku je příliš velké, kritizují turisté

Nejstarší lanová dráha vede na Komáří vížku

Nejstarší lanová dráha v Česku vedoucí z krupské části Bohosudov na Komáří vížku loni přepravila rekordních 42 tisíc...

Další z rubriky

Radnicí v Moldavě cloumá politická bouře, do vedení obce chce opozice

Současný pohled na nádražní budovu na Moldavě.

Politická bouře se v posledních dnech rozpoutala v obci Moldava na Teplicku. Dosavadní starosta Marcel Münzberger z...

Litevci vydali podezřelého z vyloupení klenotnictví v Teplicích

Policejní zásah před klenotnictvím v Teplicích, odkud však pachatelé stačili...

Litevská justice vydala k trestnímu stíhání do České republiky muže podezřelého z podílu na prosincovém přepadení...

Novou hrou chtějí děti přivést od displejů počítačů zpátky do života

Petr Káš na jednom ze soutěžních míst, kde účastníci hry načtením kódu do...

Petr Káš s kamarády rozjíždějí po celém Česku hru Life is Skill. Děti v ní mohou na řadě míst, akcí a při různých...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz