Dělníci pumpují pryskyřici hluboko pod zem, aby zpevnili estakádu na D8

  • 37
Ředitelství silnic a dálnic zkouší s pomocí pryskyřice stabilizovat podloží pod prackovickou mostní estakádou u posledního zprovozněného úseku dálnice D8 v Českém středohoří. Injektáž je poslední krok ke stabilizaci území, na kterém se vyskytlo už několik problémů včetně sesuvu půdy.

„V tuhle chvíli nemáme za cíl nějaký konkrétní stabilizační definitivní efekt. Testujeme, jak se podloží v hloubce 21 a 24 metrů v klíčových místech založení stavby bude chovat,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Cílem prací je dát mostní konstrukci zhruba stoletou technickou životnost. Dělníci napumpují pod estakádu několik desítek litrů pryskyřičné směsi. Pilotní injektáže mají ukázat, jak se bude materiál chovat.

„Zkoušíme, jakým způsobem bude odpovídat prostředí, které budeme penetrovat, a jaké budou odezvy stavby a okolí,“ vysvětlil Rýdl.

Odezvu na injektáž zachycuje více než sto měřících bodů.

„Odezva na injektáž je odhadována v horizontu dvou až tří hodin. Vše sledujeme on-line, neustále máme zpětnou vazbu, jakým způsobem stavba reaguje,“ uvedl Rýdl.

V případě nutnosti podle něj lze výrazněji omezit nebo i zastavit provoz na dálnici. „To se nestane, ale jsme připraveni na všechny alternativy,“ zdůraznil mluvčí.

Na přelomu září a října se sejdou experti a rozhodnou, zda a v jaké intenzitě bude injektáž případně pokračovat. Po dobu úterního a středečního testování je provoz na dálnici ve směru na Německo sveden do jednoho pruhu.

Geolog varoval před dalšími sesuvy

Stavba 92 kilometrů dlouhé dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem k hranici s Německem trvala více než dvaatřicet let. 

Sesuv zavalil v červnu 2013 rozestavěný úsek dálnice v délce asi 200 metrů a poškodil nedalekou železniční trať. Geolog Václav Cílek dříve uvedl, že na posledním zprovozněném úseku hrozí pravděpodobně další sesuvy.

Dálnice se řidičům otevřela na konci roku 2016, dělníci pak začali svah zabezpečovat a provoz byl v daném místě pouze jedním pruhem. 

Vystavěna byla podzemní kamenná zeď, která má za úkol odvádět spodní vodu pod mostní konstrukci, stavaři kotvili opěrné zdi a umístili na 120 pilotů, které navzájem provázali. Před rokem se dálnice otevřela v plné šíři.

Prackovická estakáda na D8

Prackovická estakáda na D8

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

,