Politici marně čekají na audit dálnice D8. Žádný totiž zatím nevznikl

  14:08aktualizováno  14:08
Do konce června mělo ministerstvo dopravy Sněmovně dodat podrobný audit dálnice D8 přes České středohoří. Ta měla stát původně 3 miliardy korun, ovšem stála už přes 16 miliard, přitom se u Prackovic stále jezdí šedesátkou a to pouze po jedné straně estakády.

Dopravní omezení na Dálnici D8. Část vozovky je uzavřena kvůli nestabilnímu podloží trasy. Není zcela jasné, kdy se situace změní. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Audit, požadovaný poslanci už v lednu, měl od začátku prověřit přípravu a průběh stavby, kvalitu projektu, odhad rizik celého díla a hlavně měl vyčíslit náklady včetně sanace sesuvu u Dobkoviček a budoucího monitoringu sesuvného území. Audit dodán nebyl.

Podle ministerstva dopravy je důvodem zpoždění skutečnost, že do 30. června nikdo o provedení auditu neprojevil zájem. Přestože zadání poslanců znělo, že audit má být zadán ihned, ministerstvo dopravy ho vypsalo až 4. května.

Fotogalerie

„Trvalo to zarážející čtyři měsíce. Navíc zadání bylo podstatně zúženo na pouhé provedení analýzy, zda byly předloženy všechny podklady pro přípravu a výstavbu dálnice D8 a zda jsou vícepráce za sanaci sesuvu a za stabilizaci estakády Prackovice oprávněné, ačkoli Sněmovna žádala daleko širší a hlubší posouzení,“ podivuje se Miroslav Patrik, šéf organizace Děti Země, který za nedodáním auditu vidí další způsob, jak se dají problémy s dálnicí zametat pod koberec.

Iniciátorem žádosti o audit byl hospodářský výbor Sněmovny, který na něm dál trvá. „Rozhodně jsme na něj nerezignovali. Už při jeho zadávání jsme věděli, že jeho provedení bude velmi náročné. Přesto jsme tento úkol zadali, protože jsme nechtěli, aby volby toto usnesení promlčely,“ uvádí místopředseda sněmovního hospodářského výboru Karel Šidlo (KSČM).

Dokončená dálnice D8 přes České středohoří ulevila obcím na objízdných trasách i řidičům směřujícím ze severu země k Praze a naopak z Prahy a dalších měst při cestě do Drážďan. (o otevření jsme psali zde)

Patová situace trvá od prosince 2016

Ovšem v prosinci 2016 otevřený úsek přes Středohoří nebyl dodnes plnohodnotně spuštěn a nikdo nemůže plně garantovat, že bude trvale v provozu. „To byla naše obava, proto jsme odpovědi chtěli,“ argumentoval Šidlo.

Stavba je trvale monitorována přístroji i geology. „Vzbuzuje ve mně velkou nedůvěru, že stavba má být trvale monitorována, protože nikdo neumí odhadnout, jak se bude podloží chovat vůči stavbě dálnice,“ říká Šidlo

„Bude tak hlídána pětkrát důsledněji než jiné stavby a náklady astronomicky porostou. Monitoring může náklady na stavbu skutečně geometricky násobit. Audit jsme chtěli proto, že relevantní odpovědi jsme nedostávali,“ obává se zároveň.

Podle Dětí Země ministerstvo dopravy odmítá skládat účty za problematickou autostrádu (o financích jsme informovali zde).

„Je pro nás nemyslitelné, aby resort dopravy, zejména ŘSD, žádal po občanech miliardy korun na výstavbu dálnic, ale odmítal skládat účty, pokud se zjistí, že byly amatérským způsobem připraveny a postaveny, takže jsou nejen nefunkční, ale i předražené,“ dodal Patrik.

Není jasné, kdy omezení skončí

Kdy se bude konečně jezdit po celé D8 bez omezení na prackovické estakádě, stále není jasné, termínů už padlo několik. „Na plnou šíři dálnice pustíme provoz, až budeme mít takové doporučení Rady monitoringu,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Dodal ještě, že nyní u estakády probíhá doplnění zakotvení a velmi detailní měření stability jak estakády, tak širšího území, ve kterém se D8 nad Prackovicemi nachází. „Jde o geologicky složitou oblast,“ dodal Rýdl.

MF DNES žádala o vyjádření k auditu i plnému zprovoznění D8 ministerstvo dopravy. Odpovědi během včerejšího dne nepřišly.

  • Nejčtenější
Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Slavia - Teplice 3:0, mistr vedl po penaltě, výhru jistil góly v závěru

Suverénní slávistická jízda nejvyšší fotbalovou soutěží pokračuje - mistr porazil na startu druhé poloviny základní...

KOMENTÁŘ: Skandální víkend sudích. Proč jsou tak trapní a dělají kiksy?

Vypadá to, že čím víc kol se odehraje, tím větší chaos bude. Pak se totiž nevyznáte, komu vlastně rozhodčí ve fotbalové...

Balutovi mohou přitížit gesta. A zasáhl vůbec Kodeš slávistu Olayinku?

Rumunský fotbalista Alexandru Mihail Baluta z Liberce po červené kartě odcházel ze hřiště, palcem pravé ruky si třel o...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Korkiakoskiho se stal v Česku profík: Vše předčilo moje očekávání

Když poprvé uslyšel o nabídce z Litoměřic, sedl Markus Korkiakoski k internetu a zjišťoval cokoliv o městě a...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky
Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

V 90. letech se na cibulák stály fronty, vzpomíná majitel porcelánky

Do dubské porcelánky nastoupil Vladimír Feix v roce 1947 jako učeň. Vypracoval se až na ředitele a později se stal...

Nad referendem o litoměřické nemocnici visí otazníky, možná se zopakuje

Více než polovina oprávněných voličů se v pátek zúčastnila historicky prvního referenda v Litoměřicích. Téměř 96...

Most je architektonický fenomén, lidé to ale nevidí, říká památkářka

Československá vláda přijala v 60. letech usnesení, že u každé stavby, kterou financuje stát, musí vzniknout nějaké...

Najdete na iDNES.cz