Audit, požadovaný poslanci už v lednu, měl od začátku prověřit přípravu a průběh stavby, kvalitu projektu, odhad rizik celého díla a hlavně měl vyčíslit náklady včetně sanace sesuvu u Dobkoviček a budoucího monitoringu sesuvného území. Audit dodán nebyl.
Podle ministerstva dopravy je důvodem zpoždění skutečnost, že do 30. června nikdo o provedení auditu neprojevil zájem. Přestože zadání poslanců znělo, že audit má být zadán ihned, ministerstvo dopravy ho vypsalo až 4. května.
„Trvalo to zarážející čtyři měsíce. Navíc zadání bylo podstatně zúženo na pouhé provedení analýzy, zda byly předloženy všechny podklady pro přípravu a výstavbu dálnice D8 a zda jsou vícepráce za sanaci sesuvu a za stabilizaci estakády Prackovice oprávněné, ačkoli Sněmovna žádala daleko širší a hlubší posouzení,“ podivuje se Miroslav Patrik, šéf organizace Děti Země, který za nedodáním auditu vidí další způsob, jak se dají problémy s dálnicí zametat pod koberec.
Iniciátorem žádosti o audit byl hospodářský výbor Sněmovny, který na něm dál trvá. „Rozhodně jsme na něj nerezignovali. Už při jeho zadávání jsme věděli, že jeho provedení bude velmi náročné. Přesto jsme tento úkol zadali, protože jsme nechtěli, aby volby toto usnesení promlčely,“ uvádí místopředseda sněmovního hospodářského výboru Karel Šidlo (KSČM).
Dokončená dálnice D8 přes České středohoří ulevila obcím na objízdných trasách i řidičům směřujícím ze severu země k Praze a naopak z Prahy a dalších měst při cestě do Drážďan. (o otevření jsme psali zde)
Patová situace trvá od prosince 2016
Ovšem v prosinci 2016 otevřený úsek přes Středohoří nebyl dodnes plnohodnotně spuštěn a nikdo nemůže plně garantovat, že bude trvale v provozu. „To byla naše obava, proto jsme odpovědi chtěli,“ argumentoval Šidlo.
Stavba je trvale monitorována přístroji i geology. „Vzbuzuje ve mně velkou nedůvěru, že stavba má být trvale monitorována, protože nikdo neumí odhadnout, jak se bude podloží chovat vůči stavbě dálnice,“ říká Šidlo
„Bude tak hlídána pětkrát důsledněji než jiné stavby a náklady astronomicky porostou. Monitoring může náklady na stavbu skutečně geometricky násobit. Audit jsme chtěli proto, že relevantní odpovědi jsme nedostávali,“ obává se zároveň.
Podle Dětí Země ministerstvo dopravy odmítá skládat účty za problematickou autostrádu (o financích jsme informovali zde).
„Je pro nás nemyslitelné, aby resort dopravy, zejména ŘSD, žádal po občanech miliardy korun na výstavbu dálnic, ale odmítal skládat účty, pokud se zjistí, že byly amatérským způsobem připraveny a postaveny, takže jsou nejen nefunkční, ale i předražené,“ dodal Patrik.
Není jasné, kdy omezení skončí
Kdy se bude konečně jezdit po celé D8 bez omezení na prackovické estakádě, stále není jasné, termínů už padlo několik. „Na plnou šíři dálnice pustíme provoz, až budeme mít takové doporučení Rady monitoringu,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Dodal ještě, že nyní u estakády probíhá doplnění zakotvení a velmi detailní měření stability jak estakády, tak širšího území, ve kterém se D8 nad Prackovicemi nachází. „Jde o geologicky složitou oblast,“ dodal Rýdl.
MF DNES žádala o vyjádření k auditu i plnému zprovoznění D8 ministerstvo dopravy. Odpovědi během včerejšího dne nepřišly.