Politici marně čekají na audit dálnice D8. Žádný totiž zatím nevznikl

  14:08aktualizováno  14:08
Do konce června mělo ministerstvo dopravy Sněmovně dodat podrobný audit dálnice D8 přes České středohoří. Ta měla stát původně 3 miliardy korun, ovšem stála už přes 16 miliard, přitom se u Prackovic stále jezdí šedesátkou a to pouze po jedné straně estakády.

Dopravní omezení na Dálnici D8. Část vozovky je uzavřena kvůli nestabilnímu podloží trasy. Není zcela jasné, kdy se situace změní. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Audit, požadovaný poslanci už v lednu, měl od začátku prověřit přípravu a průběh stavby, kvalitu projektu, odhad rizik celého díla a hlavně měl vyčíslit náklady včetně sanace sesuvu u Dobkoviček a budoucího monitoringu sesuvného území. Audit dodán nebyl.

Podle ministerstva dopravy je důvodem zpoždění skutečnost, že do 30. června nikdo o provedení auditu neprojevil zájem. Přestože zadání poslanců znělo, že audit má být zadán ihned, ministerstvo dopravy ho vypsalo až 4. května.

Fotogalerie

„Trvalo to zarážející čtyři měsíce. Navíc zadání bylo podstatně zúženo na pouhé provedení analýzy, zda byly předloženy všechny podklady pro přípravu a výstavbu dálnice D8 a zda jsou vícepráce za sanaci sesuvu a za stabilizaci estakády Prackovice oprávněné, ačkoli Sněmovna žádala daleko širší a hlubší posouzení,“ podivuje se Miroslav Patrik, šéf organizace Děti Země, který za nedodáním auditu vidí další způsob, jak se dají problémy s dálnicí zametat pod koberec.

Iniciátorem žádosti o audit byl hospodářský výbor Sněmovny, který na něm dál trvá. „Rozhodně jsme na něj nerezignovali. Už při jeho zadávání jsme věděli, že jeho provedení bude velmi náročné. Přesto jsme tento úkol zadali, protože jsme nechtěli, aby volby toto usnesení promlčely,“ uvádí místopředseda sněmovního hospodářského výboru Karel Šidlo (KSČM).

Dokončená dálnice D8 přes České středohoří ulevila obcím na objízdných trasách i řidičům směřujícím ze severu země k Praze a naopak z Prahy a dalších měst při cestě do Drážďan. (o otevření jsme psali zde)

Patová situace trvá od prosince 2016

Ovšem v prosinci 2016 otevřený úsek přes Středohoří nebyl dodnes plnohodnotně spuštěn a nikdo nemůže plně garantovat, že bude trvale v provozu. „To byla naše obava, proto jsme odpovědi chtěli,“ argumentoval Šidlo.

Stavba je trvale monitorována přístroji i geology. „Vzbuzuje ve mně velkou nedůvěru, že stavba má být trvale monitorována, protože nikdo neumí odhadnout, jak se bude podloží chovat vůči stavbě dálnice,“ říká Šidlo

„Bude tak hlídána pětkrát důsledněji než jiné stavby a náklady astronomicky porostou. Monitoring může náklady na stavbu skutečně geometricky násobit. Audit jsme chtěli proto, že relevantní odpovědi jsme nedostávali,“ obává se zároveň.

Podle Dětí Země ministerstvo dopravy odmítá skládat účty za problematickou autostrádu (o financích jsme informovali zde).

„Je pro nás nemyslitelné, aby resort dopravy, zejména ŘSD, žádal po občanech miliardy korun na výstavbu dálnic, ale odmítal skládat účty, pokud se zjistí, že byly amatérským způsobem připraveny a postaveny, takže jsou nejen nefunkční, ale i předražené,“ dodal Patrik.

Není jasné, kdy omezení skončí

Kdy se bude konečně jezdit po celé D8 bez omezení na prackovické estakádě, stále není jasné, termínů už padlo několik. „Na plnou šíři dálnice pustíme provoz, až budeme mít takové doporučení Rady monitoringu,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Dodal ještě, že nyní u estakády probíhá doplnění zakotvení a velmi detailní měření stability jak estakády, tak širšího území, ve kterém se D8 nad Prackovicemi nachází. „Jde o geologicky složitou oblast,“ dodal Rýdl.

MF DNES žádala o vyjádření k auditu i plnému zprovoznění D8 ministerstvo dopravy. Odpovědi během včerejšího dne nepřišly.

Nejčtenější

Soukup o chomutovském hokeji: Byl to podvod na mě, dluh je gigantický

Chomutovští hokejisté se loučí s fanoušky po posledním barážovém duelu.

Je v šoku. Z dluhů Pirátů, které označil za gigantické. Ze své role, kterou prý měl po převzetí klubu hrát. Ale ani po...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Že vejce na špičce nestojí? Ženě z Děčína se to povedlo desetkrát

Jarmila Čajkovská použila kámen, dřevo, list z lípy, mušli, ale třeba i lžíci....

Devětatřicetiletá Jarmila Čajkovská postavila na deseti různých předmětech vejce na špičku. Dostala se díky tomu do...

Peníze nemám, ale na Piráty se nevybodnu, zavázal se srdcař Chrpa

Chomutovský hokejista Jakub Chrpa během kondičního tréninku

Žije na dluh, ale i tak jeho srdce bije za hokejové Piráty. Útočník Jakub Chrpa je chomutovským patriotem i ve zlých...

Teplice se připravují na po čertech natěšený Kabát, zahraje už v sobotu

Příprava pódia pro teplický koncert Kabátů

Kapela Kabát se po třech letech koncertně vrací domů do Teplic. V sobotu večer zahraje na zdejším fotbalovém stadionu...

Další z rubriky

Devět lidí pašovalo a konzumovalo pervitin ve věznici na Lounsku

Sáček s kokainem, který našli celníci v autě na Jičínsku.

Policie ve spolupráci s vězeňskou službou odhalila a nyní už trestně stíhá organizovanou skupinu, která pašovala drogy...

Pod středem Bíliny by mohl vést tunel, variantu nyní zkoumá nová studie

Kolony jsou v Bílině každodenním koloritem, velká oprava klíčového tahu to...

Nejpozději počátkem příštího roku by mělo být jasné, zda by pro obchvat Bíliny mohla být použita varianta, která počítá...

Tříletá dívka se v Děčíně propadla do kanálu, letěl pro ni vrtulník

Vážně zraněného muže od nehody transportovat vrtulník

Tříletou dívenku, která stoupla na poklop a propadla se do kanálu, zachraňovali dopoledne na parkovišti u autobusového...

Najdete na iDNES.cz