Čtvrtek 13. srpna 2020, svátek má Alena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 13. srpna 2020 Alena

Legendární motocyklová značka Čechie-Böhmerland se vrací. Vznikne 10 strojů

  7:07aktualizováno  7:07
Konstruktér Petr Knobloch dnes v rodišti slavných předválečných motorek ukáže nový prototyp. Grafické návrhy nového modelu byly poprvé představeny v březnu v Praze, vyrobený stroj v celé kráse uvidí návštěvníci na dnešním mezinárodním srazu majitelů motocyklů Čechie-Böhmerland 2019.

Moderní stroj Böhmerland 21 konstruktéra Petera Knoblocha, který vlastní ochrannou známku Čechie Böhmerland. | foto: Archiv Petra Knoblocha

K vidění jsou už jenom v muzeu, pár exemplářů mají soukromí vlastníci. Řeč je o motocyklech legendární značky Čechie-Böhmerland, které se v Krásné Lípě vyráběly před více než osmdesáti lety. Teď to však vypadá, že se na silnice vrátí, byť jen v limitované sérii.

„Vytvořili jsme nový model motocyklu a pro zájemce vyrobíme pouze deset kusů,“ říká podnikatel a konstruktér Petr Knobloch, majitel ochranné známky.

Čechie (německy Böhmerland)

V meziválečných letech to byla firma zabývající se výrobou motocyklů. Nejdelší sériově vyráběný motocykl zkonstruoval a vyráběl ve svých dílnách Albin Hugo Liebisch nejprve v Krásné Lípě, později v Kunraticích u Šluknova. Třímístný stroj byl délkou 3,2 metru nejdelším na světě. Celkem Liebisch vyrobil asi tři tisíce kusů s různým obsahem motoru.

Spanilá jízda motocyklů na dnešním mezinárodním srazu majitelů motocyklů Čechie-Böhmerland 2019 začne v Doubici a přes Krásnou Lípu, Varnsdorf, německý Großschönau, Rumburk, Šluknov a Kunratice se vrátí zpět do Doubice

Kdy jste, pane Knoblochu, propadl motocyklové vášni a vášni pro Čechie?
Stejně jako každému klukovi se mi motocykly líbily. Když jsem poprvé viděl dlouhý model Böhmerlandu v muzeu, říkal jsem si, že je to krásný, neskutečný stroj. Vůbec by mě nenapadlo, že nejenže jednou budu nějaký mít, ale že je ještě budu vyrábět.

Proč zrovna Čechie?
Skládal jsem si pro radost svého vlastního historického Böhmerlanda, dával jsem ho dohromady asi tři roky a úspěšně - fungoval, jezdil. Profesí jsem konstruktér, pracoval jsem i na velkých automobilových projektech a tady se zrodila myšlenka, proč nezkusit vytvořit třeba jenom pro sebe nový motocykl. A proč by to nemohl být nový Böhmerland 21. století. Ta značka zanikla a osmdesát let ve výrobě nikdo nepokračoval, říkal jsem si, že to je škoda.

Fotogalerie

Jak složité bylo sehnat komponenty na historickou Čechii?
Projel jsem téměř celou Evropu. Každý měl něco. Motocykl nebyl pohromadě, nešlo tedy o to, že bych jenom renovoval. Některé komponenty byly v takovém stavu, že jsem je musel kompletně nahradit. Práce bylo hodně.

(Vlastník ochranné známky získává zápisem výlučné právo na její užívání na 10 let. Platnost lze prodlužovat vždy o dalších 10 let. Značka Čechie-Bohmerland zanikla a nikdo ve výrobě nepokračoval, nebyla ani součástí žádného dědictví. - pozn. red.)

Vy jste vlastníkem ochranné známky Böhmerland, jak se vám ji vlastně podařilo získat?
Musíte přesvědčit Úřad průmyslového vlastnictví, že ochrannou známku používáte v obchodním styku a že s tím názvem opravdu pracujete. Aby nedošlo ke zneužití vlastnictví ochranné známky tím, že si někdo nechá něco zaregistrovat a potom to za tučný obnos prodá. O tom, že si vytvořím nový motocykl Böhmerland a navážu tak na historii, jsme s kamarády designéry začali uvažovat zhruba před deseti lety. Vytvářeli jsme návrhy nového stroje a říkal jsem si, když už si motocykl postavím, bylo by fajn mít k tomu zároveň i ochrannou známku.

Jak dlouho trvalo schvalování?
Trvalo víc než dva roky, než jsme úřadu doložili všechny dokumenty, které jsou k registraci nutné. Ochranná známka Böhmerland nikdy registrovaná nebyla. Podle úřadu má ale název národopisný charakter a s tím byl při schvalování velký problém, ale nakonec nám jí uznali. První návrhy jsem měl zpracované už v roce 2009 a následující rok jsem požádal o ochrannou známku. Přidělena nám byla v roce 2013.

Co následovalo?
Dál jsme pracovali na návrzích a letos v únoru padlo rozhodnutí, že vyrobíme prototyp úplně nového motocyklu. Byli jsme zvědaví, jestli to vůbec bude lidi zajímat. Bral jsem to tak, že když zájem nebude, budu spokojený i s tím, když postavím jeden jediný kus pro sebe. První představení prototypu bylo v březnu na Motosalonu v Praze. Tady jsme ukázali koncept ve dvou variantách, ve futuristické verzi a v retro verzi, kdy je všechno blíž té historické variantě. Zajímal nás názor veřejnosti, co se bude víc líbit.

Která varianta vyhrála?
Jednoznačně retro.

(Čechie měly dvou i čtyřtaktní motory s nezakrytým rozvodem, řidiči tak klapaly tyčky otevírající ventily mezi nohama. Většina funkcí se ovládala rukama na doširoka rozvětvených řídítkách. - pozn. red.)

Vzpomenete, jaké modely Albin Hugo Liebisch vyráběl ve svých dílnách?
Dřívější Böhmerland byl hlavně v těch dlouhých verzích, ale vyráběly se i sportovní modely. Nyní by však nedávalo smysl navazovat na dlouhý model, který byl těžkopádný na jízdu a myslím, že by dneska ani vzhledově neobstál. Proto jsme volili spíše sportovní model.

Dokázali byste ale i dneska velký motocykl vyrobit?
Čtyřmístný model se sajdkárou byl poplatný své době. Tenkrát měl automobil málokdo, cena byla poměrně vysoká a nemohl si ho každý dovolit. A velký motocykl na trhu nebyl. Konstruktér Liebisch se snažil vytvořit model, který by si mohlo pořídit víc lidí. V poválečné době však ztratil tak velký motocykl smysl. Myslím, že při možnostech, jaké jsou dneska, by o něj ani zájem nebyl, takže jsem o výrobě ani neuvažovali.

Jaké varianty tedy máte připraveny?
Dokončujeme dva prototypy, od března na nich intenzivně pracuje patnáct lidí. Jeden se spalovacím motorem, druhý v ekologické elektrické verzi. Homologace pro model se spalovacím motorem jsou pro malou sérii trochu mírnější než pro velkou sériovou výrobu. U malé série je omezení počtu vyrobených kusů, může se jich vyrobit pouze 50 kusů za rok, což my určitě nevyrobíme. Schvalovací homologační proces ještě probíhá, na jaře příštího roku bude jasno. Ale vyrobené prototypy jsou předschváleny na testy do provozu.

(Staré Čechie jsou dnes velmi ceněné. Zřejmě jediná dochovaná superdlouhá dvoupřevodová varianta, nabízená Liebischem těsně před válkou československé armádě, byla téměř před deseti lety vydražena v Londýně za více než milion korun. - pozn. red.)

Jak je to s cenou dnes a tenkrát?
Cena dlouhého rodinného modelu se mezi válkami pohybovala kolem 6 tisíc korun. Ale třeba model supersport stál 11 200, levná záležitost to rozhodně nebyla. Měsíční výdělek se v dílně samotného Libische pohyboval do dvou stovek měsíčně. I když to byl „jenom“ motocykl, byl na tu dobu drahý. Jinak cena našeho nového modelu bude kolem jednoho a půl milionu korun. Je nutné zdůraznit, že každý vyrobený kus je originál podle přání objednavatele.

Kdy začnete?
Limitovanou sérii deseti kusů začneme dělat na jaře příštího roku a ani do budoucna neplánujeme, že bychom vyráběli nějaké větší množství, nemluvě o sériové výrobě. Nejsme firma, která je v Čechách zavedena na výrobu motocyklů. Vyrábíme prototypy všeho možného a těch deset kusů nového Böhmerlandu je maximum, co dokážeme a chceme vyrobit.

Jak dlouho potrvá vyrobit jeden kus?
Tři až pět měsíců.

Zájem je?
V současné době už zájemce na plánovaných deset kusů máme. Někteří z nich už doma starého Böhmerlanda mají a chtějí mít nový typ.

Co když o nový model bude větší zájem, nezměníte názor na limitovanou sérii?
Naším cílem není vyrábět tisíce kusů ročně. To nezvládneme a ani nechceme. Majitel nového modelu získá ten punc jedinečnosti a unikátnosti, a o to nám jde.

28. února 2019

  • Nejčtenější

„Pro Pražáky a Němce, nám nepomůže.“ Obce odmítají novou trať pro rychlovlaky

Starostům z Litoměřicka se nelíbí ani jedna ze tří variant trasy vysokorychlostních vlaků z Prahy do Drážďan, která by...

Výrobce skel odběrem vody vysušil potok, raci uhynuli. Firma musí platit

Společnost AGC Flat Glass Czech před dvěma lety odebírala v severočeských Řetenicích vodu z potoka tak intenzivně, že v...

Policie na Lounsku už druhý den prohledává dům roky nezvěstné ženy

Druhý den intenzivně pátrají kriminalisté po pohřešované Janě Paurové, která záhadně zmizela před sedmi lety. Stopy...

Situace v lounské Vagonce se dál přiostřuje, dohlížet musela i policie

Napjatá situace mezi Traťovou strojní společností, která je novým vlastníkem areálu výrobny a opravny vagonů v Lounech,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Další desetitisíce metrů zeleně u Ústí mají pohltit obří skladovací haly

Společnost CPI Land Development chce postavit logistický a výrobní areál o rozloze 25 tisíc metrů čtverečních na místě...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Kušej se vrátil do Ústí. Dynamo není jen tak nějaký klub, říká o Drážďanech

Vlasy si obarvil na šedivo, a i když prý jen tak, je v tom určitá symbolika. Fotbalový talent Vasil Kušej, v mládeži...

Veterán pomůže. Za hokejový Chomutov bude v krajské lize válet i útočník Huml

Hokejoví Piráti Chomutov zveřejnili soupisku na krajskou ligu, kam se zřítili kvůli průšvihu s dluhy. A je na ní i...

Litvínov hraje poprvé doma. Máme trochu skluz, ale nevymlouváme se, říká trenér

Kvůli karanténě začal zápasový program extraligového Litvínova později. První test v úterý nevyšel, ve druhém možná...

Volejbalisté Ústí se ohlížejí po posilách. Návrat Chilana je složitý, ví trenér

Volejbalové Ústí se připravuje na extraligu. Působení chilského smečaře Vicenta Parraguirreho, loňského tahouna týmu,...

RADY LÉKAŘE: Jaké léky dětem můžete podat a na co přitom dát pozor?
RADY LÉKAŘE: Jaké léky dětem můžete podat a na co přitom dát pozor?

Kdy je zvýšená teplota u dětí v pořádku a kdy je potřeba vyhledat lékaře? Jaké léky dětem můžete podat a na co přitom dát pozor? Na vaše otázky...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

Jiné světlo, úhel nebo póza. Ženy odkrývají iluzi Instagramu

Často jsou to milovnice cvičení a zdravého životního stylu, které se snaží bořit mýty o tom, jak jejich těla ve...