Husarský kousek Bruna Pfeifera vzbudil obrovskou senzaci, mimořádný obchodní...

Husarský kousek Bruna Pfeifera vzbudil obrovskou senzaci, mimořádný obchodní úspěch značky to však nezpůsobilo. | foto: Repro: Jan Němec - Albin Hugo Liebisch a jeho motocykly Čechie - Böhmerland

Nevěřili mu, přesto včelař vyjel s nejdelší motorkou světa na vrchol Klíče

  • 1
Ani dnes by se leckterý dobrodruh za takovou jízdu nestyděl. Vyjet kopec, na nějž je i pěšky krkolomný výstup, na motocyklu – to už chce celého muže. Právě takovým byl včelař Bruno Pfeifer ze Cvikova, který zdolal před devadesáti lety na stroji Čechie – Böhmerland vrchol lužickohorského Klíče.

„Svou čechii zakoupil v Krásné Lípě 5. března 1928. Velice rychle si osvojil ovládání svého nového stroje,“ uvádí Jan Němec, autor knihy Albin Hugo Liebisch a jeho motocykly Čechie — Böhmerland.

„Strýc Bruno byl přítelem výrobce motocyklů Čechie Albina Liebische, který jej ustanovil jakýmsi obchodním zástupcem pro Svor a okolí. Jako takový se rázovitý strýc rozhodl, že vyjede na vrchol Klíče a zajistí tak dosud nepříliš známým motocyklům reklamu,“ vzpomínal Ernst Leier na stránkách časopisu Unser Niederland.

Dolů se nedostaneš, volali na něj

A tak se hned zrána 22. července 1928 – byla to neděle, stejně jako letos – vydal s motocyklem po klikaté kamenité stezce, kterou lemovaly zástupy lidí, k vrcholu. Někteří na něho prý volali: „Nahoru to půjde, ale dolů se nedostaneš! Ta dlouhá stvůra zůstane navěky nahoře!“

Pfeifer ale vyjel na vrchol Klíče, nechal se vyfotografovat a sjel zase dolů. Tento husarský kousek vzbudil obrovskou senzaci, mimořádný obchodní úspěch značky to však nezpůsobilo. Koncem května roku 1934 pak otiskly některé severočeské noviny následující zprávu:

Historický snímek majitelů motocyklů se svými stroji

„Dva majitelé motocyklu Jawa Adolf Dörre a Rudolf Schenk z Děčína vyjeli před několika dny se svými stroji na vrchol hory Klíč, který je pro špatný stav cest dostupný pouze pěšky.“

Záhy se však děčínští hrdinní motocyklisté dočkali nepříjemného zklamání. „Jednak nebyli prvními, kdo na uvedenou horu vyjel a navíc jejich moderní jawy pokořil dlouhý motocykl Čechie, který byl již tehdy terčem posměšků,“ píše Němec.

Varnsdorfský list Abwehr, který před týdnem chválil výkon sportovců na jawách, přinesl totiž reakci. „Naší redakci došel ze Cvikova dopis, který reaguje na zprávu o pozoruhodném sportovním výkonu dvou děčínských motocyklistů. Článek o jejich prvovýjezdu na horu Klíč se objevil v různých novinách, ale nezakládá se na pravdě. Dne 22. července roku 1928 totiž uvedenou horu zdolal manžel místní majitelky knihkupectví pan Bruno Pfeifer na svém stroji značky Čechie. Se svým motocyklem vyjel až k boudě na vrcholu Klíče. Od té doby svou jízdu ještě desetkrát zopakoval.“

Čechie vyjely i na Ještěd a Jedlovou

Jízda na Klíč však nebyla jedinou z propagačních akcí tohoto typu. Motocykly Čechie – Böhmerland vyjely také na Jedlovou či na Ještěd. Nechyběly ani zátěžové zkoušky motocyklů na cestách Evropou. „Z jedné z nich z roku 1931 se dochoval i podrobný továrníkův cestopis Napříč Evropou.

Čechie byly nejdelšími sériově vyráběnými motocykly na světě – základní provedení bylo dlouhé přes tři metry. Jako jedny z prvních měly lité ráfky z hliníku.

V několika typech vznikaly v Krásné Lípě – kde se dodnes konají jejich srazy –, později Albin Liebisch svůj podnik přesunul do Kunratic u Šluknova. Mezi lety 1924 až 1939 vzniklo podle předsedy Böhmerland klubu Václava Slováka asi 1500 strojů. Dochovalo se jich několik desítek.