Sobota 2. července 2022, svátek má Patricie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 2. července 2022 Patricie

Na obranu ČSR: Tatra 82 a 20mm protiletadlový kanon patřily k tomu lepšímu

Československá armáda disponovala v době Mnichovské krize jak technikou zastaralou, tak i technikou moderní a kvalitativně vyspělou. Do té druhé sorty se řadí například lehké protiletadlové kanony Oerlikon ráže 20 mm, se kterými jsou u nás úzce spjaty nákladní automobily Tatra 82.

V prvorepublikové československé armádě se dlouhá léta vážněji neřešila armádní protiletadlová obrana, která na tom byla ještě o poznání hůř než taky nijak slavná teritoriální obrana proti letadlům.

Před útoky nízkoletících letadel proti jednotkám v poli či na přesunu se zkrátka zavíraly oči - k případné obraně se mohly použít běžné kulomety ráže 7,92 mm, v nouzi nejvyšší potom i pušky, přičemž oba typy těchto zbraní měly při tomto nasazení velice omezený účinný dostřel (např. u kulometu vz. 26 se udával účinný dostřel proti letadlům do výšky 800 metrů).

V první polovině třicátých let už situace byla více než tristní. V Německu to začínalo řinčet, a tak není divu, že se probouzelo i naše ministerstvo národní obrany (MNO). A protože se domácím výrobcům už dlouhá léta nedařilo vyvinout vlastní zbraň adekvátní kategorie, bylo třeba se poohlédnout v zahraničí.

Ono těch možností moc neexistovalo, ale v každém případě došlo k nákupu snad toho nejlepšího – 20mm protiletadlového kanonu Oerlikon ze Švýcarska (úspěšná licenční evoluce původně německého kanonu Reinhold Becker z Velké války). Do výzbroje československé armády byl tento kanon zařazen jako Velký kulomet proti letadlům (VKPL) vzor 36. A k přepravě VKPL vz. 36 zpravidla sloužily lehké nákladní automobily Tatra 82.

Lehký nákladní automobil Tatra 82

Tatra 82, lehký nákladní automobil se standardním tatrováckým podvozkem s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami (s pohonem 6x4), se stala nástupkyní stejně řešeného a do stejné kategorie spadajícího typu 72.

Tatra 72 zase představovala evoluci Tatry 26, resp. Tatry 26/30. Celkový objem výroby typu 72 v letech 1933 až 1938 se udává 328 kusů, v čemž je započítáno i 51 podvozků pro obrněný automobil OA vz. 30. Za zmínku také stojí, že jeden podvozek posloužil ke stavbě cestovatelského obytného speciálu manželů Baumových, kteří s ním podnikli historicky první cestu s tatrou kolem světa.

Tatra 82 v nejrozšířenějším provedení vojenský valník

Prototypy Tatry 82 se objevily na podzim 1935. Každý si jich hned musel všimnout pro jejich netradičně zaoblenou příďovou partii. Předchozí Tatra 72 měla kapotu motoru „žehličkoidní“, a přestože větší užitkové automobily vyráběla Tatra s „normálními“ čumáky, tak u typu 82 nahradila „žehličku“ trochu netradičně. Snad to souviselo i s tím, že ve stejné době vznikal s obdobnou přídí do určité míry aerodynamicky řešený luxusní osobní automobil Tatra 90, který měl i stejný motor T82. Osobní Tatra 90 však nakonec zůstala pouze ve dvou prototypech.

Tatra 82, podvozek. Verze velitelský automobil, speciální vůz „break“ a podvozky určené pro autobusy se lišily jednoduchou montáží zadních kol místo zde zachycené dvojmontáže.

Vzduchem chlazený čtyřválcový boxer T82 o zdvihovém objemu 2 494 ccm dával výkon 55 koní. A výkonnější motor a zesílená konstrukce Tatry 82 umožnily zvýšení užitečné hmotnosti na 2 tuny (u Tatry 72 činila užitečná hmotnost 1,5 tuny), také mohla táhnout přívěs o hmotnosti 2,1 tuny

Sériová výroba Tatry 82 běžela do roku 1938. Celkový objem výroby činil 321 vozidel, z toho malá část (asi čtrnáct kusů) pouze ve formě v Kopřivnici vyrobených podvozků určených k následné kreativitě karosářských firem. Například jedenáct podvozků odešlo do Vysokého Mýta k Sodomkovi, kde posloužily jako platforma relativně pohledným autobusům.

Autobus na podvozku Tatra 82 postavený u Sodomky ve Vysokém Mýtě

Tatra 82 v nejrozšířenějším provedení  vojenský valník

Většina Tater 82 opustila Kopřivnici v provedení valník s možností zakrytování ložného prostoru plachtou. Takových vozidel bylo armádě dodáno 294 kusů (tj. více než 91 % produkce typu 82) a řada z nich sloužila k přepravě 2cm velkých kulometů proti letadlům vzor 36.

Armáda si také pořídila pět kusů velitelských vozidel Tatra 82 s karoserií typu phaeton. Otevřená čtyřdveřová karoserie měla sklápěcí plátěnou střechu. Sezení ve třech řadách se skládalo z přední lavice pro řidiče a spolujezdce, následovala dvě sklopná sedadla a za nimi opět pohodlnější lavice přes celou šířku. Na zádi vozu se nacházel úložný prostor, jehož víko neslo rezervy. 

Tatra 82 ve verzi velitelského vozu. Na velitelských vozech Tatra 82 je zajímavé, že měly kola připevněna pěti šrouby, všechny ostatní verze Tatry 82 měly kola na šesti šroubech. Souviselo to s tím, že velitelský vůz měl oproti těm ostatním kola o krapet menší.

Minimálně v jednom exempláři vznikl tzv. pomocný automobil s karoserií typu break (označení karoserií je převzato z dobových dokumentů). Ten měl na bocích pouze dvě dveře vpředu, prostor pro cestující za řidičem a spolujezdcem disponoval dvěma podélnými lavicemi a nastupovalo se tam třetími dveřmi na zádi (proto vůz nemá úložný prostor na zádi a rezervy se nachází na bocích vozu za předními dveřmi). 

Tatra 82 ve verzi tzv. pomocného automobilu „break“

Tatra 82 jako pojízdná stanice pro měření rychlosti letadel

Z fotografií známe ještě speciální vojenskou verzi pojízdné stanice pro měření rychlosti letadel. I ta vznikla vyloženě ve stopovém množství jediného exempláře.

Jak Tatrovku zabrali Němci

Kopřivnická Tatrovka spadla pod taktovku třetí říše již na základě Mnichovské dohody na podzim 1938, přestože Němci v této oblasti žili ve statisticky významné menšině.

Původně se se záborem takových míst samozřejmě nepočítalo a požadavek se neobjevil ani na godesberské schůzce britského premiéra Nevilla Chamberlaina s říšským vůdcem Adolfem Hitlerem.

Ale potom si to Hitler rozmyslel, Tatra pro něj totiž představovala lákavé sousto. V Mnichově už tedy měli Němci toto území zařazeno v novém tzv. pátém pásmu. A tak 10. října 1938 dorazil do Kopřivnice wehrmacht, čímž dokonce překvapil i místní Němce (asi příjemně).

Velký kulomet proti letadlům vzor 36

V úvodu jsme prozradili, že československé MNO se v polovině 30. let rozhodlo pořídit lehké protiletadlové kanony Oerlikon ze Švýcarska. Ostatně kanon této typové řady ve starším provedení se již předtím u nás zkoušel, takže jsme věděli, do čeho jdeme. Československá armáda zavedla kanon oficiálně do výzbroje v lednu 1937 pod označením 2cm velký kulomet proti letadlům (VKPL) vzor 36.

K objednávce prvního tuctu aktuálního vylepšeného provedení 20mm kanonu Oerlikon došlo už v květnu 1935 a následně zbraň úspěšně prošla vojskovými zkouškami. Potom už nic nebránilo větším objednávkám.

Další objednávka tak byla na 128 kusů a potom ještě na 60. Počátkem roku 1938 se objednalo dalších 27 kusů, takže v době Mnichova jsme měli ve výzbroji celkem 227 VKPL vz. 36 (podle původního plánu z července 1937 se počítalo s až 380 „velkými kulomety“). Objednávky z července a září 1938 se už nestihly do mnichovského debaklu realizovat, a tak byly stornovány (i když něco málo asi přišlo, protože k březnu 1939 se uvádí 229 VKPL).

Švýcarský protiletadlový kanon Oerlikon ráže 20 mm. Kanony této typové řady měla ve výzbroji i československá armáda pod označením 2cm velký kulomet proti letadlům vz. 36.

Kanon jsme dokonce chtěli vyrábět v licenci v brněnské Zbrojovce, ale dlouhá jednání skončila bez úspěchu kvůli brutálním požadavkům švýcarské strany. Švýcaři zkrátka chtěli, aby se v Brně zcela ukončil vývoj vlastních kulometů velkých ráží (rozuměj i malorážových 20mm kanonů). To by se Švýcarům líbilo, ale to samozřejmě nemohla naše strana akceptovat.

O poznání schůdnější se ukázala cesta k licenční výrobě munice pro VKPL vz. 36. Brněnská Zbrojovka a Sellier & Bellot do března 1939 dodaly pro tuto zbraň československé armádě více než 1,7 milionu nábojů pěti typů (především náboje tříštivé a průrazné, z těch v menších objemech například náboje cvičné). Jak to už u protiletadlových kanonů bývá, také 20mm Oerlikon se mohl úspěšně použít i proti pozemním cílům. Jako lehká protiletadlová zbraň tedy zvládl s příslušnou municí boj s obrněnými vozidly (obrněné automobily, obrněné transportéry, tanky atd.) se slabším pancéřováním.

Tatra 82 a 2cm velký kulomet proti letadlům vz. 36. Střelbu bylo možno vést i z korby automobilu.

Zbraň měla trojramennou lafetu, s rameny rozložitelnými po 120°. Odměr činil 360° a náměr -8˚ až +85˚. Účinný výškový dostřel dosahoval 1 100 m a dálkový 2 500 m. Praktická rychlost střelby závisející na hbitosti nabíječe měnícího zásobníky byla 120 ran/min. Střílet se mohlo nejen dávkou, ale i jednotlivými ranami. Zásobníky obsahovaly 15 nábojů. Obsluha se skládala zpravidla ze sedmi mužů: velitel, střelec, nabíječ, dva pomocníci a dva nosiči.

Když už jsme u těch švýcarských kanonů, můžeme také zmínit, že se plánovalo také pořízení 20mm leteckých kanonů Oerlikon FFS, a to pro stíhací letouny Avia Bk.534 a Avia B.35, resp. B.135. Ale to se již nerealizovalo. 

Zařazení VKPL vz. 36 v armádě

VKPL vz. 36 dostaly jako primární výzbroj nově tvořené roty VKPL. Rota VKPL čítala 120 vojáků, hlavní výzbroj se skládala z osmi kusů VKPL vz. 36 a rota také disponovala celkem 25 automobily (více typů, samozřejmě včetně osobních).

V září 1938 měla armáda celkem 27 rot VKPL, z toho šestnáct rot v rámci armádní obrany proti letadlům (AOPL) a zbylých jedenáct rot u teritoriální obrany proti letadlům (TOPL, uvedené názvy i zkratky pochází už z daného období).

Motorizovaná jednotka s 2cm VKPL vz. 36 na nákladních automobilech Tatra 82

TOPL stála hlavně na protiletadlových kanonech velkých ráží a světlometech, a stejně jako ji vedle toho byly poskytnuty roty VKPL, dostala ještě ve větším množství i „normální“ kulometné roty. Jenže těch „velkých kulometů“ se nám příliš nedostávalo, znamenalo to tedy oslabení AOPL a otázkou zůstává, zda by v TOPL při případném konfliktu měly dostatečný význam (myšleno také především po stránce kvantitativní).

A jak byly roty VKPL v září 1938 rozmístěny? U AOPL v obvodu I. armády jedna rota u obrany velitelství a po jedné rotě u hraničářských pluků 18 a 19 („hraničáři“ se nacházeli v pásmu stálého opevnění), v obvodu II. armády jedna rota u hraničářského pluku 4, v obvodu IV. armády dvě roty u obrany velitelství a po dvou rotách u 1., 2. a 4. rychlé divize a na Slovensku v obvodu III. armády dvě roty u obrany velitelství a dvě roty u 3. rychlé divize. Vidíme například, že všechny rychlé divize československé armády měly po dvou rotách VKPL, a to je asi to jediné, co si po stránce vybavenosti útvarů touto zbraní pochvalu.

Část obsluhy s 2cm VKPL vz. 36

A u TOPL bylo rozmístění rot VKPL následující: v obvodu I. armády dvě roty v Praze Hostivicích a dvě roty v Chotěboři, v obvodu II. armády jedna rota v Hranicích a v obvodu IV. armády dvě roty ve Vyškově a dvě roty v Bohuslavicích a na Slovensku v obvodu III. armády dvě roty v Novákách.

Po vzniku Slovenského státu v březnu 1939 zdědila vznikající slovenská armáda asi šedesát kusů VKPL vz. 36. Slovenští vojáci některé z těchto zbraní použili jak při tažení na východ, tak později v povstalecké armádě, kdy s nimi například zajišťovali protivzdušnou obranu letiště Tri Duby.

Zdroje:

  • Karel Straka: Československá armáda, pilíř obrany státu z let 1932-1939. MO ČR, Praha, 2007
  • army.cz
  • vhu.cz
  • neopyro.cz
  • Nejčtenější

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Stop pro letoun F-35? Švýcaři prověřují podezřelé nesrovnalosti v tendru

Úspěšné tažení letounů F-35 Evropou v roce 2021 pokračovalo ve Finsku a Švýcarsku. V alpské zemi se však nad nákupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Gripen versus F-35. Ve finále výběru neuškodí zvážit všechna pro a proti

Výběr budoucích stíhacích letounů pro české letectvo jde do finále a zdá se, že i jako v některých jiných evropských...

Česká houfnice Morana se zařadila mezi hvězdy veletrhu obrany

Advertorial Eurosatory je nejvýznamnější evropský veletrh obranné a bezpečnostní techniky. Letos se kvůli covidu konal po čtyřleté...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Toto se Applu fakt povedlo. Udivující výkon v tichém chladném kabátku

Vyzkoušeli jsme počítač Apple Mac Studio M1 MAX s monitorem Display Studio. Zatímco o skvělém počítači můžeme říci, že...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Slovenské ministerstvo popřelo, že by chtělo koupit stíhačky F-35 místo F-16

Válka na Ukrajině významně rozhýbala mezinárodní obchod se zbraněmi. Mnoho zemí se najednou cítí být ohroženo tak, jak...

Nejdříve nacisté postříleli ženy. V tu dobu už Ležáky hořely

Ve spolupráci s Vojenským historickým ústavem si připomínáme události spojené s atentátem na Reinharda Heydricha před...

Česká houfnice Morana se zařadila mezi hvězdy veletrhu obrany

Advertorial Eurosatory je nejvýznamnější evropský veletrh obranné a bezpečnostní techniky. Letos se kvůli covidu konal po čtyřleté...

Na Ukrajinu míří drony od českých vývojářů

Česká firma z malého města vyrábí malé průzkumné a bojové bezpilotní letouny. Původní konstruktéři vrtulových...

SOUTĚŽ: Vyhrajte zásobu Nutrilonu 2 Profutura CESARBIOTIK™
SOUTĚŽ: Vyhrajte zásobu Nutrilonu 2 Profutura CESARBIOTIK™

Odpovězte na jednoduchou otázku a vyhrajte krabici plnou pokračovacího kojeneckého mléka Nutrilon 2 Profutura CESARBIOTIK™. Zbrusu nová receptura...

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Herečka Eva Josefíková se o víkendu tajně vdala

Herečka Eva Josefíková (32) se na Instagramu pochlubila šťastnou novinkou. Během romantického obřadu řekla své ano...

Pár dělí třiadvacet let, lidé ženu zaměňují s partnerovou matkou

Osmačtyřicetiletá Rachel Allenová z Texasu zažívá lásku jako z románu. Žije s o 23 let mladším partnerem a soužití si...