5 Když si spletete phantom s migem
Pravidelná linka Libyan Arab Airlines let 114 (LN 114) létala mezi Tripolisem a Káhirou. 21. února 1973 byl na lince nasazen Boeing 727-224 s imatrikulací 5A-DAH. Na palubě bylo 104 cestujících a 9 členů posádky. Kvůli silné písečné bouři a poruše navigačních přístrojů posádka ztratila orientaci a místo obvyklé zatáčky nad radiomajákem u jezera Qarun směrem na sever, pokračovala dále na východ směrem nad Sinajský poloostrov. O ten Egypt, po prohrané šestidenní válce, přišel a nyní byl okupován Izraelem.
Ve 13:55 byl letoun zachycen radarem izraelské PVO. Operátoři vyslali do vzduchu dva hotovostní letouny F-4E Phantom II. Piloti boeingu zasahující stíhačky viděli, ale domnívali se , že jde o egyptské MiGy-21. Izraelci považovali boeing za špionážní letoun mířící nad základnu Bir Gifgafa nebo sebevražedný letoun, ohrožující jaderné výzkumné středisko Negev. Proto se snažili jeho posádku přimět mezinárodními signály, aby je následovala na přistání v Izraeli.
Posádce boeingu se podařilo obnovit spojení s řízením letového provozu v Káhiře. Došlo jim, že jsou jinde, než mají být, což se rozhodli napravit zatáčkou o 180o, která je měla přivést zpět do vzdušného prostoru Egypta. Hotovostní stíhači manévr vyhodnotili jako pokus o únik. Znovu se pokusili pilotům boeingu naznačit, že je mají následovat na přistání. Marně. Pilot hotovostní stíhačky zahájili palbu z kanonu M61 Vulcan.
Palba poškodila řídící plochy, hydrauliku a konstrukci křídla boeingu. Posádka se pokusila nouzově přistát na břicho, ale letoun narazil na písečnou dunu, náraz utrhl křídla a vrak začal hořet. V troskách zahynulo 108 ze 113 lidí na palubě. Libyjský vůdce Muammar Kaddáfí, chtěl dát okamžitě rozkaz k útoku na Haifu, ale egyptský prezident Anwar Saddat mu to rozmluvil, protože se obával, že odvetný izraelský útok by zničil síly, které Arabové chystali na jomkipurskou válku. Potom Kaddáfí nabízel 10 mil USD atentátníkovi, který se odpálí v letadle izraelských aerolinek El Al.
Izraelský generál Hod zpočátku prohlásil, že druhý pilot boeingu, který přežil, připustil, že izraelské signály viděli, ale ignorovali je. To však neodpovídalo nahrávce na záznamníku hlasů z kokpitu, ani běžným postupům. Později Izrael připustil chybu v úsudku a pozůstalým vyplatil finanční kompenzace.