Sobota 24. října 2020, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. října 2020 Nina

Nová atomová ponorka připomíná otázku, zda jsou tyto stroje účelné

  8:07
V anglické loděnici Barrow-in-Furness spustili na vodu atomovou ponorku HMS Artful. Tradiční lahev šampaňského se o trup třetího plavidla třídy Astute rozbila s dvouletým zpožděním. Bojové i plavební schopnosti předražených plavidel navíc vyvolávají stále větší rozpaky.

Atomová ponorka HMS Artful. | foto: BAE Systems

Projekt atomových ponorek třídy Astute se začal rodit na samém počátku devadesátých let minulého století. Moderní plavidla měla nahradit dosluhující ponorky třídy Swiftsure a obstarožní lodě třídy Trafalgar. Britští námořní lordi v roce 1991 předpokládali, že za dvacet let bude možné počítat s novými loděmi. Roku 2009 byl ze služby vyřazen Trafalgar, o dva roky později Turbulent. Pět ponorek třídy Swiftsure vyřadili z činné služby roku 2010 po více než pětatřiceti letech služby. Tou dobou měla ale náhrada za ně k dokončení ještě velmi daleko.

Astute byla sice slavnostně spuštěna na vodu už roku 2007, do služby ale kvůli dlouhé řadě závad vstoupila až o tři roky později. V dnešních dnech mělo Královské námořnictvo disponovat sedmi novými ponorkami. V činné službě má jedinou, už zmíněnou Astute. Ambush se nachází ve stadiu zkušebních plaveb, zatímco Artful byl dne 17. května 2014 spuštěn na vodu. Jak vycházejí najevo další a další komplikace doprovázející stavbu i službu Astute a jejích sester, britská veřejnost dává najevo stále větší rozladění. Kde zůstala Británie, vládkyně moří, ptá se.

Velmi dobrodružná záležitost

Britské ponorkové loďstvo se právem pyšní svými úspěchy. Ponorky Royal Navy nikdy nepatřily k nejpokrokovějším válečným plavidlům svého druhu. Pokusy o novátorství končívaly tragicky. Prvoválečný pokus instalovat do věže ponorky monstrózní kanón ráže 305 milimetrů skončil neúspěchem. Ponorky vybavené sadou turbín z torpédoborců měly zase ponorkám umožnit operovat společně s bitevním loďstvem, ostré zkoušky ovšem vedly ke ztrátě hned pěti z nich.

HMS ARTFUL v číslech

  • Výtlak: 7000 / 7400 tun
  • Délka: 97 metrů
  • Šířka: 11,3 metr
  • Ponor: 10 metrů
  • Pohon: Reaktor Rolls Royce PWR
  • Rychlost: 30 uzlů (vypočtená)
  • Ponor: 300 metrů

Výzbroj: šest odpalovacích rour pro torpéda Spearfish nebo protipozemní střely Tomahawk Block IV

Když Britové v průběhu 2. světové války zajali ponorku U570, byli doslova šokováni jejím interiérem. Ve srovnání s jejich ponorkami připomínaly německé U – booty se svým dřevěným obložením interiéru a kójemi pro mužstvo pohodlný penzion. Velitel doprovodného torpédoborce a pozdější uznávaný námořní publicista a spisovatel Donald MacIntyre napsal: "Když jsme zachránili nějaké Němce, hned jsme se od nich snažili získat dalekohledy. Zeiss, to byl náš sen. O něčem takovém se nám mohlo jen zdát. Byli jsme jako slepci. Sám jsem jeden zeiss používal celou válku. Když jsem ho půjčil svému známému z ponorkové služby, byl v šoku. Nevěřil, že je tak kvalitní dalekohled vůbec možný."

Velkým překvapením pro Brity bylo i to, že němečtí ponorkáři na rozdíl od nich nemusejí mířit na cíl celou lodí. Není divu, že se po skončení války snažili z německých ponorek okopírovat co největší množství technologických novinek. Byl mezi nimi například šnorchl, výsuvná trubice umožňující výměnu vzduchu v nízko ponořené ponorce. Nizozemci a po nich Němci tuto technologii úspěšně zvládli ve třicátých a čtyřicátých letech. Britové kvůli nekvalitnímu šnorchlu v padesátých letech ztratili ponorku Affray a Admiralita zareagovala s nezvyklou razancí. "Důrazně nedoporučila" používat šnorchl. Ačkoliv jsou tímto zařízením britské ponorky nadále vybaveny, slouží především ke zvyšování odporu, který ponořené plavidlo klade. Druhé poučení, které Admiralita z tragédie ponorky Affray vyvodila, bylo ještě tvrdší. Zakázala, aby se jakákoliv další loď jmenovala Affray, "protože je nedůstojné, aby se loď Jejího Veličenstva jmenovala po tak nedůstojném způsobu boje, jako je rvačka."

Tato opatření se ukázala jako účinná, protože od té doby Velká Británie žádnou další ponorku neztratila. Kvalita britských ponorek nicméně zůstala nadále pochybná. Důkazem může být slavná mise atomové ponorky Conqueror. Při plavbě do oblasti operačního nasazení u Falkland její reaktor ztratil výkon a plavidlo začalo nekontrolovatelně klesat. Posádce se podařilo závadu odstranit. Dne 2. května 1982 Conqueror potopil argentinský křižník General Belgrano a stal se tak první atomovou ponorkou, která v ostrém nasazení zničila nepřátelské plavidlo. Dojem z celé akce poněkud kazí fakt, že ačkoliv měl Conqueror na palubě supermoderní torpéda Tigerfish, argentinský křižník poslal ke dnu torpédy Mk.8. Ta se nijak výrazněji nelišila od výzbroje ponorek za 2. světové války.

"Nebyli jsme si jistí, že tigerfishe správně fungují," uvedl později velitel Conqueroru komandér Christopher Wreford – Brown. "Považovali jsme je za nebezpečné především vlastní ponorce. Víte, služba na britské atomové ponorce je stále velmi dobrodružná záležitost."

Ponorky třídy Astute to měly změnit.

Leviatan a 98 Jonášů

Dne 17. března 1997 britské ministerstvo oznámilo, že uvolnilo dvě miliardy liber na stavbu tří útočných ponorek. Zakázku na jejich stavbu získala společnost GEC-Marconi, další čtveřici mělo v budoucnu postavit konsorcium BAE Systems. V něm se ještě před zahájením stavby rozpustila i společnost GEC-MARCONI; celá obří zakázka tak spadla do klína BAE. V její loděnici byl také dne 31. ledna 2001 položen kýl Astute. Ceremonie se odehrála na den sto let poté co Velká Británie získala svou první ponorku Holland 1.

Už v prosinci 2002 dostala společnost BAE varování před dalším překračováním plánovaných nákladů. Ty činily necelých 700 milionů liber. BAE reagovala oznámením, že instalace pokročilého trojrozměrného navigačního a rozpoznávacího systému se ukazuje jako náročnější, než se předpokládalo. Vzhledem k tomu, že se jedná o klíčový prvek vybavení ponorek třídy Astute, nezbylo britské vládě po dlouhých tahanicích a se skřípáním zubů ustoupit. Roku 2006 ministr obrany Adam Ingram oznámil navýšení rozpočtu o 250 milionů liber za kus u prvních tří plavidel třídy Astute. U dalších čtyř se cena zvýšila rovnou o 430 milionů liber.

V srpnu 2010 Astute konečně převzalo námořnictvo – projekt se zpozdil o 47 měsíců a konečná cena se zvýšila o 48 procent na konečných přibližně 1,2 miliardy liber. Vrozená britská hrdost na námořnictvo by snad tyto hořké pilulky dokázala vstřebat, to by ovšem provoz nové ponorky musel být bezproblémový. Hned během jednoho z prvních ponorů se ukázalo, že zaplavovací kohouty hlavních nádrží jsou vyrobené z nekvalitní oceli. Pod tlakem vody začaly povolovat. Největší ponorka Královského námořnictva se hrozila proměnit v bájného Leviatana a pohltit všech 98 mužů na palubě. Loď nakonec zachránilo nouzové vynoření. Vzápětí putovala zpátky do doků k rekonstrukci. Do plně operačního stavu se Astute dostala až v květnu letošního roku, třináct let od zahájení stavby. Vzhledem k tomu, že její životnost byla naplánována na 25 let počínaje rokem 2004, jedná se už teď v podstatě o zastarávající plavidlo, navíc pronásledované smůlou. Roku 2010 během zkoušek najela na mělčinu u ostrova Skye. O rok později na palubě námořník vykonávající stráž obrátil zbraň proti svým kolegům. Před soudem vyšlo najevo, že před nástupem do služby vypil dvacet piv. Námořnictvo se pokusilo vylepšit pověst Astute zprávou o jejím úspěchu ve společném cvičení s americkými atomovými ponorkami. Chvála směřovala samozřejmě hlavně k 3D navigačnímu a zaměřovacímu systému lodi. Spokojenost veřejnosti se změnila ve zklamání velmi záhy. Ukázalo se totiž, že Astute ani zdaleka nedosahuje požadované třicetiuzlové rychlosti – a vzhledem k nastavení reaktoru a turbíny této rychlosti ani nikdy nedosáhne.

Druhá ponorka třídy Astute, Ambush, byla námořnictvu předána na sklonku roku 2013 deset let od započetí stavby. Do stavu plné operability jí chybí absolvovat zkušební plavby. První zpráva zkušebních komisařů konstatuje, že se z ponorky Ambush podařilo odpálit raketu Tomahawk a že tento test proběhl nejspíš úspěšně. To je formulace, která má do radostného optimismu daleko.

Před týdnem veřejnost poprvé spatřila třetí ponorku třídy Astute, Artful. Vedoucí oddělení ponorek britského ministerstva obrany kontradmirál Mike Wareham řekl: "Dnešek představuje další krok v cestě nové ponorky směrem k činné službě. V budoucnu bude hrát klíčovou roli v naší podmořské strategii."

Odpovědí mu namísto nadšení byla připomínka, že ponorka Artful měla být ve službě už roku 2012. Pokud bude hrát jakoukoliv roli, dojde k tomu nejdřív za tři roky. "Po zkušenostech s Astute bůh chraň naše námořníky před tím, co je čeká s touhle plechovkou i s těmi, které ještě přijdou," uvítal ponorku Artful komentátor prestižního Jane's Lee Willett.

Autor:
  • Nejčtenější

Tragické a vzácné. Vědci potvrdili první úmrtí na reinfekci koronavirem

V Nizozemsku vědci zaznamenali případ úmrtí ženy, která se podruhé nakazila virem SARS-CoV-2. Jak naznačují i okolnosti...

Nenaplněný příběh nejrychlejší stíhačky světa YF-12A ze Skunčích dílen

Špionážní letoun Lockheed A-12 pro CIA posloužil jako platforma pro připravovanou záchytnou stíhačku létající...

Dvořáček: Rusko a Čína už proti covidu očkují, v ČR bude vakcína v lednu

Vakcíny renomovaných západních firem proti covidu-19 budou bezpečné. V Rozstřelu po Skypu to řekl ředitel Asociace...

Stačí jen pár lidí a riziko nákazy vyletí. Matematika pandemie je zrádná

Čím víc lidí pohromadě, tím větší riziko nákazy. Tomu zřejmě už rozumí každý. Jak rychle ale roste riziko nákazy s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Popularizátora LSD Learyho se bál i Nixon, nechal si natočit své umírání

Kontroverzní americký psycholog Timothy Leary, který se narodil 22. října 1920, proslul zejména jako popularizátor...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Američané testovali demonstrátor stíhačky budoucí 6. generace

Americké letectvo (USAF) patrně začalo s leteckými testy demonstrátoru nového víceúčelového nadzvukového taktického...

Valenta byl jediný československý člen RAF, který se nevrátil ze zajetí

Seriál Arnošt Valenta byl jeden z padesáti letců RAF, které gestapo zbaběle zavraždilo. Z Čechoslováků jediný. Nacisté mu...

Nešťastné přistání. Urubův wellington sedl na obsazeném letišti

Seriál V březnu 1939 plnil nepříjemný úkol, předával československá letadla Němcům. Petra Urubu to nezlomilo a odešel za...

OBRAZEM: Ve službách nepřítele. Stroje východního bloku v Luftwaffe

Znovusjednocením Německa na podzim 1990 se dědictvím Bundeswehru stala mimo jiné i letecká technika východní...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...