Na čtyřech budoucnosti vstříc. Mariňáci vyzkoušeli kráčejícího robota

aktualizováno 
Americké námořnictvo na havajském cvičení poprvé v podmínkách blízkých skutečnému nasazení vyzkoušelo kráčejícího robota, který by měl ulehčit vojákům z plné polní.

Budoucnost amerických pozemních sil se venčila na Havaji. V rámci cvičeni RIMPAC (Rim of The Pacific) zkoušelo americké námořnictvo robota LS3, který by měl v budoucnosti pomáhat vojákům s nošením jejich nákladu i jako mobilní zdroj elektřiny. Je to podle dostupných informacích poprvé, co výrobce, Googlem vlastněná firma Boston Dynamics, svěřil stroje příslušníkům řadových jednotek amerického vojska v podmínkách takto blízkých skutečnému nasazení.

Jaké jsou výsledky, pochopitelně v tuto chvíli nevíme. Podle - nepochybně filtrovaných - ohlasů v tiskových materiálech amerického námořnictva si robot nevedl špatně. V terénu údajně předčil očekávání vojáků, kteří technologii viděli poprvé: "Zvládá zhruba 70 až 80 procent terénu, kterým procházíme," odhadoval výkony robota v americkém armádním tisku čerstvě vycvičený operátor Brandon Dieckmann.

Operátor Brandon Dieckmann se „svým“ LS3, kterému údajně přezdívá Cujo. Tak se...
Ovladač ke stroji LS3
Operátor Brandon Dieckmann se „svým“ LS3, kterému údajně přezdívá Cujo. Tak se...

Dieckman si pochvaloval, jak jednoduše se stroj ovládá (jiný operátor řekl, že ovládání joystickem je jako hrát Call of Duty). Stroj, kterému se údajně přezdívá mezi vývojáři "mula", prý nejhůře zvládá postup šikmo svahem a na hřebeny. Nejen v takových podmínkách stroj čas od času padá a převrací se na záda. Většinou se dokáže postavit zpět na nohy sám, ale i když se to samotnému stroji nepodaří, jeden člověk mu dokáže překvapivě snadno pomoci. Roli v tom hraje nepochybně především válcovitý robustní trup, který je navržený přesně pro podobné případy. A to i přesto, že stroj má nosnost několik set kilogramů nákladu (v konečné verzi cca 450 kg).

Robot je větším a pokročilejším nástupcem experimentálního „Vekého psa“ (BigDog) vytvořeného v roce 2005. Na rozdíl od něj je vybaven tišším dieselovým motorem, aby mohl jednoduše využívat paliva jiných zařízení námořnictva. Přesto se právě kvůli hluku motoru a problémům v prostupnosti terénem "mula" používala při cvičení výhradně k logistické podpoře vojáků; byla doslova "nosičem vody" a dopravovala vojákům i další zásoby.

Projekt je stále ještě v gesci úřadu DARPA, tedy výzkumné agentury pro pokročilé technologie, která nemá na starosti samotné vyzbrojování. Jinými slovy, její projekty se často na výstroj změnit vůbec nemusí. V letošním roce končí dvouleté hodnocení schopností prototypů LS3. Ty zatím požadavky zadavatele údajně plní, ale to nic nemění na tom, že o dalším osudu projektu se teprve bude rozhodovat. Je přihlášený do programu vytvoření systému dopravy nákladu pro vojáky, do kterého míří i tradičněji koncipované stroje, třeba kolový robot firmy Segway.

Jak si vedou roboti Boston Dynamics na „polygonu“, se můžete přesvědčit na vtipném, ale zároveň trochu strašidelném videu stroje WildCat, který je na rozdíl od „muly“ LS3 stavěn spíše na rychlost:

I v armádě to jde bez řidiče

"Mula" nebyla na havajském cvičení jedinou technologickou novinkou. Vojáci mimo jiné ověřovali i další pokročilé technologie, mezi nimiž asi stojí za zmínku robotizované vozidlo pro podporu jednotek nazývané Ground Unmanned Support Surrogate (zkratka GUSS, česky možná "Pozemní robotizované vozidlo pro podporu vojsk", i když zkratka PRVPPV není tak domácká jako GUSS). Na cvičení se používal k odvozu (simulovaných) raněných na ošetření v týlu.

Doprava materiálu (a v menší míře i vojáků) na místo určení stojí armádu spoustu času, peněz a také zraněných či zabitých mužů. Robotizovaná vozidla by s obojím mohla pomoci: nejenže jejich použití může snížit jak riziko ztrát, tak v omezené míře náklady na dopravu - už proto, že bude zapotřebí méně personálu a možná se bude jezdit šetrněji. Sice zřejmě ještě dlouho bez lidského doprovodu nebudou, ale ten třeba může být jen v jednom vozidle konvoje a z něj může ovládat ostatní stroje.

Autor:
 

Nejčtenější

Unikla hesla rekordních 773 milionů uživatelů. Najdete tam to svoje?

Není heslo jako heslo. Či spíše heslo jako heslo vlastně ani není heslo.

Více než miliarda unikátních kombinací e-mailu a hesla unikla na web v zatím rekordní databázi přístupových údajů....

Jeden „drát“ by stačil pro celou ČR. Nové elektrické vedení láme rekordy

Transformátor pro 1 110 kV vedení v Číně, který postavila firma Siemens. Na...

Provozovatel čínské přenosové sítě spustil nejvýkonnější a nejdelší vedení světa. Putuje jím elektřina o napětí více...

Nájemný vrah doplatil na svůj koníček, udaly jej chytré sportovní hodinky

Mark Fellows na snímku z desetikilometrového závodu v Manchesteru v roce 2015

Britský běžec a cyklista Mark Fellows byl odsouzen k doživotnímu trestu za dvojnásobnou vraždu. K jeho odhalení a...

Tito lidé neexistují. Počítač si je vymyslel, napodobí rasu i vlasy

Fotografie neexistujících celebrit generované neuronovou sítí Nvidia na základě...

Podívejte se na fotky lidí, které jste nikdy nepotkali a nepotkáte. Počítač si je totiž vymyslel. Generativní...

Skylink znovu zdražuje servisní poplatek i nejlevnější balíček

Logo Skylink

Satelitní platforma Skylink přistoupila po roce ke zdražení tzv. servisního poplatku, který platí uživatelé základní...

Další z rubriky

Nová doba: američtí mariňáci by měli používat buginy v boji proti tankům

Polaris MRZR D4

Americká námořní pěchota musí pod hrozbou ztráty vlastní vzdušné převahy vymyslet, jak se vypořádat s obrněnci...

Žádná speciální jednotka se bez něj neobejde. Zkusili jsme noční vidění

Zkouška noktovizoru LPNVG (Low Profile Night Vision Goggle) s označením...

Neobešlo by se bez nich ani dopadení Bin Ládina. Brýle pro noční vidění používají speciální jednotky po celém světě....

Munici a svačinu povezou americkým pěšákům do boje robotická vozidla

Logistické robotické vozidlo MUTT (Multipurpose Unmanned Tactical Transport)

Americká 10. horská divize testuje čtveřici logistických robotických vozidel. Jedno z nich se stane prvním robotickým...

Najdete na iDNES.cz