Zní jako sekačka na trávu, vypadá jako hromada šrotu, ale v pohybu je elegantní jako atleti z živočišné říše. Tak se světu na sklonku minulého týdne představil čtyřnohý robot WildCat (Divoká kočka) společnosti Boston Dynamics. To je malá firma vytvořená odborníky ze slavné techniky MIT.
Robot WildCat vzniká v rámci grantu vývojové agentury amerických ozbrojených sil DARPA, která má na starosti rizikový a pokročilý výzkum. Konstrukčně vychází ze staršího stroje Cheetah (Gepard), také z dílny BostonDynamics, který je v současnosti nejrychleji běhajícím robotem s rekordem přes 45 kilometrů za hodinu.
My jsme o Gepardovi psali v době, kdy měl na kontě výkon jen cca 30 km/h, ale už tehdy byl ve své kategorii nejrychlejší. "Gepard" byl ovšem napájen pomocí napevno připojených elektrických kabelů, takže mimo laboratoř se nikdy nepodíval.
WildCat je podstatně pomalejší, zatím dosahuje rychlostí jen kolem 25 kilometrů za hodinu, ale na druhou stranu už je díky spalovacímu motoru podstatně samostatnější. Jak se zdá, první generace autonomních robotů by mohla být nečekaným (skoro až steampunkovým) spojením pohonu na fosilních paliva a moderní elektroniky. Baterie i přes nesporný pokrok v posledních letech stále nedosahují takových výsledků, aby se fosilním palivům přiblížily alespoň na dosah.
Tento "hybridní" směr vývoje naznačuje i jiný prototyp, který Boston Dynamics vyvíjí ve spolupráci nejen s DARPA, ale také už i americkou námořní pěchotou. Jde o stroj nazvaný BigDog (Velký Pes, česky možná ještě lépe Maxipes), který má sloužit jako přepravní prostředek pro dopravu nákladu v terénu neprůjezdném pro jiné typy vozidel.
Zatím fungující prototyp tohoto robotu vypadá podstatně méně elegantně než WildCat a také není ani zdaleka tak rychlý. V současné podobě by měl za zhruba 24 hodin překonat 20 kilometrů v terénu s nákladem kolem 200 kilogramů. Role WildCatu zatím tak jasná není, podle DARPA by mohl sloužit třeba při záchranných pracích, ale prohlášení je opravdu velmi neurčité.
BigDog se umí pohybovat za určeným lidským vodičem a řídit se jeho hlasovými příkazy, ale zvládá i samostatný pohyb po vyznačené trase. Umí se přitom vyhýbat překážkám a poradí si i s náročným a nerovným terénem (co umí v terénu WildCat, nevíme).
Ze zveřejněných videí je jasné, že BigDog zatím není v terénu bezchybný, a čas od času se bez pomoci lidí neobejde, ale na druhou stranu je stejně tak jasné, že stroj rozhodně ještě nedosáhl vrcholu svých možností. Spalovací motor by mohl sloužit také jako nabíječka pro elektronické vybavení vojáků, které každým rokem těžkne.
Wild Cat zatím tak jasné zadání nemá, jde spíše jen o ukázku technologických možností. Ale rozhodně ukazuje, jak by "Maxipes" a podobné účelové stroje mohly zrychlit tak, aby byly prakticky opravdu užitečné.