Pro americkou armádu vzniká robotická obluda, která běhá jako gazela

aktualizováno 
Nejrychlejšího běhajícího robota mimo laboratoř ukázala firma Boston Dynamics. Její stroj WildCat se pohybuje po čtyřech nohou nečekaně elegantně, byť lidského sprintera zatím nepředběhne.

Zní jako sekačka na trávu, vypadá jako hromada šrotu, ale v pohybu je elegantní jako atleti z živočišné říše. Tak se světu na sklonku minulého týdne představil čtyřnohý robot WildCat (Divoká kočka) společnosti Boston Dynamics. To je malá firma vytvořená odborníky ze slavné techniky MIT.

Robot WildCat vzniká v rámci grantu vývojové agentury amerických ozbrojených sil DARPA, která má na starosti rizikový a pokročilý výzkum. Konstrukčně vychází ze staršího stroje Cheetah (Gepard), také z dílny BostonDynamics, který je v současnosti nejrychleji běhajícím robotem s rekordem přes 45 kilometrů za hodinu. 

My jsme o Gepardovi psali v době, kdy měl na kontě výkon jen cca 30 km/h, ale už tehdy byl ve své kategorii nejrychlejší. "Gepard" byl ovšem napájen pomocí napevno připojených elektrických kabelů, takže mimo laboratoř se nikdy nepodíval.

WildCat je podstatně pomalejší, zatím dosahuje rychlostí jen kolem 25 kilometrů za hodinu, ale na druhou stranu už je díky spalovacímu motoru podstatně samostatnější. Jak se zdá, první generace autonomních robotů by mohla být nečekaným (skoro až steampunkovým) spojením pohonu na fosilních paliva a moderní elektroniky. Baterie i přes nesporný pokrok v posledních letech stále nedosahují takových výsledků, aby se fosilním palivům přiblížily alespoň na dosah.

Robot WildCat na všech čtyřech

Robot WildCat na všech čtyřech

Robot Cheetah při svém rekordním běhu na jaře 2012. Jeho okamžitá rychlost 27,3...

Robot Cheetah při svém rekordním běhu. Jeho okamžitá rychlost 27,3 mil za hodinu odpovídá 43,9 kilometrům za hodinu.

Tento "hybridní" směr vývoje naznačuje i jiný prototyp, který Boston Dynamics vyvíjí ve spolupráci nejen s DARPA, ale také už i americkou námořní pěchotou. Jde o stroj nazvaný BigDog (Velký Pes, česky možná ještě lépe Maxipes), který má sloužit jako přepravní prostředek pro dopravu nákladu v terénu neprůjezdném pro jiné typy vozidel.

Křišťálová lupa

Zatím fungující prototyp tohoto robotu vypadá podstatně méně elegantně než WildCat a také není ani zdaleka tak rychlý. V současné podobě by měl za zhruba 24 hodin překonat 20 kilometrů v terénu s nákladem kolem 200 kilogramů. Role WildCatu zatím tak jasná není, podle DARPA by mohl sloužit třeba při záchranných pracích, ale prohlášení je opravdu velmi neurčité.

BigDog se umí pohybovat za určeným lidským vodičem a řídit se jeho hlasovými příkazy, ale zvládá i samostatný pohyb po vyznačené trase. Umí se přitom vyhýbat překážkám a poradí si i s náročným a nerovným terénem (co umí v terénu WildCat, nevíme).

Robot BigDog sleduje svého operátora při zkouškách v kalifornské polopoušti.

Robot BigDog sleduje svého operátora při zkouškách v kalifornské polopoušti.

Ze zveřejněných videí je jasné, že BigDog zatím není v terénu bezchybný, a čas od času se bez pomoci lidí neobejde, ale na druhou stranu je stejně tak jasné, že stroj rozhodně ještě nedosáhl vrcholu svých možností. Spalovací motor by mohl sloužit také jako nabíječka pro elektronické vybavení vojáků, které každým rokem těžkne.

Wild Cat zatím tak jasné zadání nemá, jde spíše jen o ukázku technologických možností. Ale rozhodně ukazuje, jak by "Maxipes" a podobné účelové stroje mohly zrychlit tak, aby byly prakticky opravdu užitečné.

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. bude zahájen postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Poslední přistání chtěli utajit. Přístroje se tak třásly, že nešly odečíst

Do přistání zbývá 20 sekund a i teď přijde celá akce kapitánovi Kallbachovi jako šílený nápad. Krátká a ještě ke všemu...

Příprava na šílené přistání. IL-62 bude doslova lízat vrcholky stromů

Osmdesátitunový Iljušin IL-62 přistál na hrbolaté travnaté louce na kopci za lesem. To není začátek nepovedeného vtipu,...

Nejlepší zkratka, kterou neznáte. Snímek obrazovky oříznete za sekundu

Jak nejrychleji udělat screenshot? Na vytvoření snímku obrazovky existuje řada specializovaných programů. Pokud ale...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Model dronu Airbusu ukazuje technologie budoucí evropské stíhačky

Společnost Airbus v jihoněmeckém Manchingu odtajnila program bezosádkového stealth letadla LOUT (Low Observable UAV...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

„Nafukující se“ baterie slibují velký skok vpřed a lákají investory

Další generace baterií pro elektromobily by mohla spoléhat na nový materiál: křemík. Investic do vývoje křemíkových...

Neházejte 737 Max na piloty, píše legenda „Sully“. Byla to smrtelná past

Chesley Sullenberger varuje před svalováním viny za nehody letadel 737 Max jen na piloty. Slavný „kapitán Sully“,...

Lhal jsem úřadům, psal pilot Boeingu už dva roky před nehodou 737 Max

Testovací piloti firmy Boeing měli výrazné pochybnosti o systému MCAS, který v rámci vývoje nového letadla 737 Max...

Poslední přistání chtěli utajit. Přístroje se tak třásly, že nešly odečíst

Do přistání zbývá 20 sekund a i teď přijde celá akce kapitánovi Kallbachovi jako šílený nápad. Krátká a ještě ke všemu...

Najdete na iDNES.cz