Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. června 2022 Petr, Pavel

Letoun na solární pohon při letu přes Pacifik překonal bod návratu

  11:12
Přerušený nejdelší let stroje Solar Impulse pokračuje. V neděli večer našeho času se letoun vydal na cestu přes Tichý oceán a nyní již přeletěl oblast, která je označována jako bod návratu.

V osm hodin a tři minuty našeho času stroj na solární pohon Solar Impulse 2 odstartoval z japonské Nagoji k nejdelšímu letu bez přistání na své cestě kolem světa. Podle stránek projektu by měl do cíle osmé etapy, na Havajské ostrovy, dorazit přes Tichý oceán po pětidenním nepřetržitém letu (má trvat asi 120 hodin). Při startu bylo počasí příznivé, ale to se může rychle změnit. Meteorologové musejí totiž sledovat prostor velký jako dvě Evropy.

Parametry letounu Solar Impulse 2 při letu přes Pacifik zhruba 14 hodin po startu.

Z Japonska na Havaj čeká pilota Andrého Borschberga let dlouhý 7 900 kilometrů. Vzhledem k tomu, že na této trase není žádný bod, kde by mohl v případě nouze bezpečně přistát, je tato etapa považována za nejrizikovější úsek celé výpravy.

Překonání tzv. bodu návratu, odkud má smysl ještě letoun otočit a vrátit se, je tak milníkem i pro celý projekt. Letoun jej oficiálně překonal v pět hodin a sedmnáct minut ráno 29. června našeho času.

29.června 2015 v 06:15, příspěvek archivován: 29.června 2015 v 10:31

Now fully into the flight to Hawaii. Very strong emotions as I passed the point of no return: exploration starts here pic.twitter.com/l9LT20jztE

Letoun má rozpětí křídel 72 metrů, což je více než u Boeingu 747, a přitom s hmotností 2,3 tuny není o mnoho těžší než obyčejné auto. Nepotřebuje letecké palivo a postavili ho výrobci jachet. Na povrchu má 17 248 fotovoltaických článků, které s pomocí lithiových baterií dodávají energii čtyřem motorům.

Přes den, kdy se bude pohybovat v nejvyšší dostupné výšce 8 500 metrů, dokáže Solar Impulse uhánět rychlostí 140 kilometrů za hodinu. V noci, kdy pilot klesne kvůli úspoře energie do letové hladiny 1 500 metrů, je maximální rychlost 90 km/h. To odpovídá celkovému výkonu 70 koní, který obstarávají čtyři motory (každý 17,5 koně).

Přelety musí pilot absolvovat v jednomístné kabině o rozměrech 3,8 m³ téměř bez spánku a bez přerušení. A teď si představte, že člověk je během těch pěti dnů cesty, navíc nad oceánem upoután na křeslo, ze kterého se nemůže hnout (ono ani není kam). Vše včetně jídla, pití a ovládacích prvků tedy musí mít na dosah. To nejdůležitější, tedy toaletu, má pod sebou, přímo v křesle. To se dá i složit do vodorovné polohy a vytvoří lůžko.

Celý průběh letu můžete sledovat on-line na stránkách projektu Solar Impulse.

První etapy v rychlém sledu, pak přišlo čekání

Cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Má trvat pět měsíců, z toho vlastní let 25 dnů. Celá trasa by odhadem měla být dlouhá asi 35 tisíc kilometrů.

První etapy cesty probíhaly v relativně rychlém sledu, na čínském východním pobřeží se však letoun zdržel více než měsíc při čekání na počasí vhodné ke startu přes Pacifik.

Borschberg již dříve přiznal, že původně sedmá etapa, která předčasně skončila v Japonsku, je pro něj velkou neznámou. „Nejsem si jist, jak se bude SI2 chovat během tolika dnů a nocí,“ napsal.

Piloti Borschberg a Bertrand Piccard, kteří se v řízení stroje střídají, původně chtěli na Havaj letět bez přestávky z čínského Nankingu, ale kvůli nepřízni počasí 1. června musel Solar Impulse 2 přistát v Nagoji. Poškození křídla a nelepšící se povětrnostní podmínky způsobily, že tam musel zůstat až do neděle 28. června.

Naděje svitla po třítýdenním čekání 23. června, ale zlepšené povětrnostní podmínky se před startem opět zhoršily. Piccard minulý víkend upozornil, že pokud letoun do týdne neodletí, letos plánovaný oblet světa nestihne.

Jak se stavěl Solar Impulse 2:

9. března 2015

Solar Impulse 2 v číslech

Stroj je vylepšenou verzí prvního letadla Solar Impulse, které bylo vyzkoušeno při přeletech nad Evropou, Afrikou a USA v roce 2009. Původní letoun vydržel ve vzduchu nejdéle 26 hodin a neměl tlakovaný kokpit, takže nemohl létat ve velkých výškách.

  • Maximální úhel náklonu: 5°
  • Rychlost při startu: 47 km/h
  • Vzlet je možný na dráze 150 m
  • Maximální dostup: 8 500 m
  • Minimální rychlost u hladiny moře: 36 km/h
  • Maximální rychlost u hladiny moře: 90 km/h
  • Minimální rychlost ve výšce 8 500 metrů: 57 km/h
  • Maximální rychlost ve výšce 8 500 metrů: 140 km/h
  • Rozpětí křídel: 72 m
  • Hmotnost stroje: 2 300 kg
  •  

    Autoři: ,
    • Nejčtenější

    Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

    Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

    Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

    Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Microsoft kdysi vyřešil jeden problém monočlánků. Trik se však nevyužívá

    Bez monočlánků a baterií se dnes už jen těžko obejdeme. Musíme však mít na paměti, že jejich životnost je omezena, u...

    Stop pro letoun F-35? Švýcaři prověřují podezřelé nesrovnalosti v tendru

    Úspěšné tažení letounů F-35 Evropou v roce 2021 pokračovalo ve Finsku a Švýcarsku. V alpské zemi se však nad nákupem...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Slovenské ministerstvo popřelo, že by chtělo koupit stíhačky F-35 místo F-16

    Válka na Ukrajině významně rozhýbala mezinárodní obchod se zbraněmi. Mnoho zemí se najednou cítí být ohroženo tak, jak...

    Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

    Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

    Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

    Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

    Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

    Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

    • Další z rubriky

    Česko má nového vzdušného obra. Nese ho vodík

    Bývá to vcelku častý omyl laika, když u běžného horkovzdušného balonu marně hledá pytle s pískem. Ty odjakživa patří k...

    S čím se také jezdilo na dovolenou. Stanové přívěsy z NDR

    Nejen plastové lžičky a duroplastové trabanty, ale i stanové přívěsy Camptourist můžeme pasovat na východoněmecké...

    OBRAZEM: Mohutné lokomotivy EP-2 udivovaly výkonem i technickým řešením

    Prakticky každá lokomotiva je zajímavá. Jenže některá je zajímavější a zde je zářným příkladem i americká dvoupólová...

    POZOR VLAK: Parní vlaky vyzvaly na souboj vysokorychlostní jednotky

    Tvůrci videoseriálu POZOR VLAK se v jeho 112. díle vydali na cestu časem. Natočili jak nejmodernější vysokorychlostní...

    SOUTĚŽ: Vyhrajte zásobu Nutrilonu 2 Profutura CESARBIOTIK™
    SOUTĚŽ: Vyhrajte zásobu Nutrilonu 2 Profutura CESARBIOTIK™

    Odpovězte na jednoduchou otázku a vyhrajte krabici plnou pokračovacího kojeneckého mléka Nutrilon 2 Profutura CESARBIOTIK™. Zbrusu nová receptura...

    Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

    Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

    Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

    Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

    Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

    To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

    Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

    Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

    Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

    Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...