Solární letoun vyrazil na nejdelší cestu. Pilot se pět dnů téměř nevyspí

  22:02aktualizováno  22:02
Solární letoun Solar Impulse 2 se vydal na nejdelší etapu při svém letu kolem světa. Z Nankingu na východě Číny na Havajské ostrovy bude muset letět možná až šest dnů bez přestávky.

Solar Impulse nad Velkou mešitou v Abú Zabí při testovacím letu v únoru 2015 | foto: Solar Impulse

Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 v neděli nad ránem tamního času (dnes po 20:00 SELČ) vyrazil na nejdelší etapu svého letu kolem světa. Několikrát odložená cesta z Nankingu na východě Číny na Havajské ostrovy by měla podle pilota Andrého Borschberga trvat až šest dnů.

Letoun má větší rozpětí křídel než Boeing 747 a přitom není o mnoho těžší než obyčejné auto. Nepotřebuje letecké palivo a postavili ho výrobci jachet. Solar Impulse 2 pohání sluneční energie.

Přelety musí pilot absolvovat v jednomístné kabině o rozměrech 3,8 m³ téměř bez spánku a bez přerušení. Celý průběh letu můžete sledovat on-line na stránkách projektu Solar Impulse.

30.května 2015 v 20:10, příspěvek archivován: 30.května 2015 v 21:30

I feel confident about this flight from Nanjing to Hawaii. It will be the flight of my life pic.twitter.com/PacWPjEvDD

„Bude to let mého života,“ napsal na Twitteru krátce před odletem Borschberg, který je spolu s dalším Švýcarem Bertrandem Piccardem autorem projektu solárního stroje a zároveň se s ním střídá v pilotování jednotlivých etap.

Letoun Solar Impulse 2 na své nejdelší trase

Letoun Solar Impulse 2 na své nejdelší trase

Borschberg přiznal, že tato sedmá etapa je pro něj velkou neznámou. „Nejsem si jist, jak se bude SI2 chovat během tolika dnů a nocí,“ napsal. Podle dříve zveřejněných plánů švýcarská dvojice počítala s tím, že solární stroj poletí pět dnů a nocí v kuse, nyní Borschberg mluví o šesti dnech. Dvaašedesátiletý pilot by s letounem měl překonat vzdálenost 8 500 kilometrů.

Cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Má trvat pět měsíců, z toho vlastní let 25 dnů. Celá trasa by odhadem měla být dlouhá asi 35 tisíc kilometrů.

Piccard a Borschberg se projektem snaží podpořit využívání sluneční energie.

Jak se stavěl Solar Impulse 2:

Solar Impulse 2 v číslech

Stroj je vylepšenou verzí prvního letadla Solar Impulse, které bylo vyzkoušeno při přeletech nad Evropou, Afrikou a USA v roce 2009. Původní letoun vydržel ve vzduchu nejdéle 26 hodin a neměl tlakovaný kokpit, takže nemohl létat ve velkých výškách.

  • Maximální úhel náklonu: 5°
  • Rychlost při startu: 47 km/h
  • Vzlet je možný na dráze 150 m
  • Maximální dostup: 8 500 m
  • Minimální rychlost u hladiny moře: 36 km/h
  • Maximální rychlost u hladiny moře: 90 km/h
  • Minimální rychlost ve výšce 8 500 metrů: 57 km/h
  • Maximální rychlost ve výšce 8 500 metrů: 140 km/h
  • Rozpětí křídel: 72 m
  • Hmotnost stroje: 2 300 kg
  •  

    Autoři: ,

    Přechod na DVB-T2

    Od 27. 11. bude zahájen postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

    • Nejčtenější

    Poslední přistání chtěli utajit. Přístroje se tak třásly, že nešly odečíst

    Do přistání zbývá 20 sekund a i teď přijde celá akce kapitánovi Kallbachovi jako šílený nápad. Krátká a ještě ke všemu...

    Sílu nesmíte použít! Gorbačov v listopadu 1989 vyhrožoval KSČ tanky

    Konec socialistických režimů ve střední a východní Evropě přišel nečekaně rychle i díky pasivitě Sovětského svazu. Jeho...

    Premium

    Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

    Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

    Příjemné roky u pumpy? Na trh vstupuje ropa z nových nalezišť

    Těžaře ropy zřejmě čekají poměrně těžké roky, spotřebitele naopak příjemnější. Suroviny na trhu v příštích letech...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Nenechal se vyprovokovat, stejně ho StB uvěznila. Ze strachu se zabil

    Poslední byli z komunistického vězení propuštěni až na jaře v roce 1990. Říkalo se jim „iniciativníci“ a StB po nich v...

    Premium

    Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

    Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

    Premium

    Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

    „Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

    Premium

    Vémoly je mi líto. Bez něj bychom O2 arenu nevyprodali, říká šéf Oktagonu

    Karlos Vémola a Attila Végh. První jmenovaný po dvou minutách padá v Oktagonu k zemi a píše tím další část příběhu,...

    • Další z rubriky

    Poslední přistání chtěli utajit. Přístroje se tak třásly, že nešly odečíst

    Do přistání zbývá 20 sekund a i teď přijde celá akce kapitánovi Kallbachovi jako šílený nápad. Krátká a ještě ke všemu...

    Když se luxus začal měnit v přeplněný autobus. Jak se létalo před 30 lety

    První letenky za pár stovek, nekuřácké lety, zákaz tekutin na palubě, přísnější prohlídky na letištích. Přečtěte si, co...

    Donald Knuth: Programming is like nothing else. Become friends with geeks

    Telling the computer what to do is unlike any other task in the world. Algorithms are now everywhere. Not everyone...

    „Nafukující se“ baterie slibují velký skok vpřed a lákají investory

    Další generace baterií pro elektromobily by mohla spoléhat na nový materiál: křemík. Investic do vývoje křemíkových...

    Najdete na iDNES.cz