Solární letoun vyrazil na nejdelší cestu. Pilot se pět dnů téměř nevyspí

  22:02aktualizováno  22:02
Solární letoun Solar Impulse 2 se vydal na nejdelší etapu při svém letu kolem světa. Z Nankingu na východě Číny na Havajské ostrovy bude muset letět možná až šest dnů bez přestávky.

Solar Impulse nad Velkou mešitou v Abú Zabí při testovacím letu v únoru 2015 | foto: Solar Impulse

Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 v neděli nad ránem tamního času (dnes po 20:00 SELČ) vyrazil na nejdelší etapu svého letu kolem světa. Několikrát odložená cesta z Nankingu na východě Číny na Havajské ostrovy by měla podle pilota Andrého Borschberga trvat až šest dnů.

Letoun má větší rozpětí křídel než Boeing 747 a přitom není o mnoho těžší než obyčejné auto. Nepotřebuje letecké palivo a postavili ho výrobci jachet. Solar Impulse 2 pohání sluneční energie.

Přelety musí pilot absolvovat v jednomístné kabině o rozměrech 3,8 m³ téměř bez spánku a bez přerušení. Celý průběh letu můžete sledovat on-line na stránkách projektu Solar Impulse.

30.května 2015 v 20:10, příspěvek archivován: 30.května 2015 v 21:30

I feel confident about this flight from Nanjing to Hawaii. It will be the flight of my life pic.twitter.com/PacWPjEvDD

„Bude to let mého života,“ napsal na Twitteru krátce před odletem Borschberg, který je spolu s dalším Švýcarem Bertrandem Piccardem autorem projektu solárního stroje a zároveň se s ním střídá v pilotování jednotlivých etap.

Letoun Solar Impulse 2 na své nejdelší trase

Letoun Solar Impulse 2 na své nejdelší trase

Borschberg přiznal, že tato sedmá etapa je pro něj velkou neznámou. „Nejsem si jist, jak se bude SI2 chovat během tolika dnů a nocí,“ napsal. Podle dříve zveřejněných plánů švýcarská dvojice počítala s tím, že solární stroj poletí pět dnů a nocí v kuse, nyní Borschberg mluví o šesti dnech. Dvaašedesátiletý pilot by s letounem měl překonat vzdálenost 8 500 kilometrů.

Cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Má trvat pět měsíců, z toho vlastní let 25 dnů. Celá trasa by odhadem měla být dlouhá asi 35 tisíc kilometrů.

Piccard a Borschberg se projektem snaží podpořit využívání sluneční energie.

Jak se stavěl Solar Impulse 2:

Solar Impulse 2 v číslech

Stroj je vylepšenou verzí prvního letadla Solar Impulse, které bylo vyzkoušeno při přeletech nad Evropou, Afrikou a USA v roce 2009. Původní letoun vydržel ve vzduchu nejdéle 26 hodin a neměl tlakovaný kokpit, takže nemohl létat ve velkých výškách.

  • Maximální úhel náklonu: 5°
  • Rychlost při startu: 47 km/h
  • Vzlet je možný na dráze 150 m
  • Maximální dostup: 8 500 m
  • Minimální rychlost u hladiny moře: 36 km/h
  • Maximální rychlost u hladiny moře: 90 km/h
  • Minimální rychlost ve výšce 8 500 metrů: 57 km/h
  • Maximální rychlost ve výšce 8 500 metrů: 140 km/h
  • Rozpětí křídel: 72 m
  • Hmotnost stroje: 2 300 kg
  •  

    Autoři: ,
    • Nejčtenější

    Kafe jako hnůj. Trápení italského stíhače, který zabloudil do Čech

    Před 60 lety se letiště v Hradci Králové stalo místem přistání italské stíhačky s mladým pilotem Ernestem De Majem. Ten...

    Neutrácejte za novou televizi. Stačí takto připojit DVB-T2 za pár korun

    Možná i vy budete muset svůj televizor brzy doplnit DVB-T2 set-top boxem, pokud budete chtít nadále přijímat bezplatní...

    Programování vám pomůže chápat svět, říká slavný geek. Varuje před AI

    Říkat počítači, co má dělat, je naprosto jedinečná činnost. Naučí nás to mnohem víc, než si uvědomujeme. Programovat...

    Na cele s Meresjevem. Konec bloudění italského stíhače českou oblohou

    K italskému pilotovi, který v roce 1959 zabloudil na naše území, pustily úřady představitele ambasády až po více než...

    Neházejte 737 Max na piloty, píše legenda „Sully“. Byla to smrtelná past

    Chesley Sullenberger varuje před svalováním viny za nehody letadel 737 Max jen na piloty. Slavný „kapitán Sully“,...

    Premium

    Do luxusu investoval i Jaromír Soukup. Nejdražší byt v Česku je dál na prodej

    Na samém vrcholu stometrového mrakodrapu V Tower na pražském Pankráci jsou dva penthousy, obecně považované za...

    iDNES Premium už používá 150 tisíc lidí. Cena nebude mít konkurenci

    Unikátní služba iDNES Premium funguje měsíc. Už bezmála sto padesát tisíc čtenářů oslovil mix exkluzivního čtení a...

    Premium

    Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

    Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

    • Další z rubriky

    Programování vám pomůže chápat svět, říká slavný geek. Varuje před AI

    Říkat počítači, co má dělat, je naprosto jedinečná činnost. Naučí nás to mnohem víc, než si uvědomujeme. Programovat...

    Létá jen v noci. Nad Českem poprvé operoval „proudový upír“ NASA

    Přezdívá se jí proudový upír, protože létá jen v noci. Létající observatoř SOFIA agentury NASA v září poprvé přeletěla...

    Chaos v kokpitu. Úřad kritizuje Boeing, piloti nemohli vnímat vše naráz

    Testování nových letadel musí odpovídat reálným scénářům, stojí v nových doporučeních amerického úřadu pro bezpečnost v...

    Boeing tajil změny, úřad pokazil certifikaci, kritizuje zpráva 737 Max

    Výsledky první závěrečné zprávy potvrzují předchozí podezření. Systém stabilizace MCAS byl výsledkem chybných dat od...

    Najdete na iDNES.cz