Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 v neděli nad ránem tamního času (dnes po 20:00 SELČ) vyrazil na nejdelší etapu svého letu kolem světa. Několikrát odložená cesta z Nankingu na východě Číny na Havajské ostrovy by měla podle pilota Andrého Borschberga trvat až šest dnů.
Letoun má větší rozpětí křídel než Boeing 747 a přitom není o mnoho těžší než obyčejné auto. Nepotřebuje letecké palivo a postavili ho výrobci jachet. Solar Impulse 2 pohání sluneční energie.
Přelety musí pilot absolvovat v jednomístné kabině o rozměrech 3,8 m³ téměř bez spánku a bez přerušení. Celý průběh letu můžete sledovat on-line na stránkách projektu Solar Impulse.
„Bude to let mého života,“ napsal na Twitteru krátce před odletem Borschberg, který je spolu s dalším Švýcarem Bertrandem Piccardem autorem projektu solárního stroje a zároveň se s ním střídá v pilotování jednotlivých etap.
Borschberg přiznal, že tato sedmá etapa je pro něj velkou neznámou. „Nejsem si jist, jak se bude SI2 chovat během tolika dnů a nocí,“ napsal. Podle dříve zveřejněných plánů švýcarská dvojice počítala s tím, že solární stroj poletí pět dnů a nocí v kuse, nyní Borschberg mluví o šesti dnech. Dvaašedesátiletý pilot by s letounem měl překonat vzdálenost 8 500 kilometrů.
Cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Má trvat pět měsíců, z toho vlastní let 25 dnů. Celá trasa by odhadem měla být dlouhá asi 35 tisíc kilometrů.
Piccard a Borschberg se projektem snaží podpořit využívání sluneční energie.
Jak se stavěl Solar Impulse 2:
9. března 2015 |
Solar Impulse 2 v číslechStroj je vylepšenou verzí prvního letadla Solar Impulse, které bylo vyzkoušeno při přeletech nad Evropou, Afrikou a USA v roce 2009. Původní letoun vydržel ve vzduchu nejdéle 26 hodin a neměl tlakovaný kokpit, takže nemohl létat ve velkých výškách. |