Závodní hydroplány Macchi rychlostní rekordy
Slavnou kapitolu historie italského letectví napsaly rychlostní závodní hydroplány Macchi M.39, M.52, M.52R, M.67 a vrcholný M.C.72. Stroje vznikaly v průběhu několika let pro slavný Schneiderův pohár, což byl prestižní rychlostní závod hydroplánů.
Závod se konal v letech 1913 až 1931 s několika přestávkami (nejdelší během první světové války), celkem to bylo dvanáct ročníků s místy konání v Monaku, Velké Británii, Itálii nebo Spojených státech. Zde si dovolíme malou odbočku, při posledních dvou ročnících 1929 a 1931, konaných ve Velké Británii, zvítězil hydroplán Supermarine S.6, resp. Supermarine S.6B šéfkonstruktéra Reginalda. J. Mitchella, přičemž zkušenosti získané při jejich konstrukci určitým způsobem pomohly i ke vzniku legendární stíhačky Spitfire.
Ale zpět ke strojům italským. Závodní Macchi M.39 z roku 1926 byl postaven ve třech exemplářích (k nim přibyly ještě dva tréninkové kusy s větším rozpětím a plochou křídla). Roku následujícího to byly tři Macchi M.52, plus navíc jeden rekordní Macchi M.52R se zmenšeným rozpětím křídla. V roce 1929 následovaly tři Macchi M.67 a poslední typ z řady – Macchi M.C.72 z roku 1931 – vznikl v pěti exemplářích.
Z uvedených typů Macchi se stal vítězem na Schneiderově poháru pouze typ M.39, a to v devátém ročníku konaném v roce 1926 na Hampton Roads ve Spojených státech, kdy na něm pilot Mario de Bernardi zalétl určenou trať průměrnou rychlostí 396,69 km/h. Druhá a třetí místa zde vyzdvihovat nebudeme.
Naopak vyzdvihnout musíme rychlostní rekordy. Uveďme dva nejslavnější.
Dne 30. března 1928 dosáhl Mario de Bernardi na M.52R rychlostního rekordu 512,776 km/h. Jako první tím Překonal dvě „opticky silné“ rychlostní mety, zkrátka „kulaté hodnoty“ rychlostí vyzývající ke svému pokoření, které tenkrát představovaly 500 km/h a 300 mph (tj. po našem 483 km/h).
Na posledním typu Macchi M.C.72 dosáhl 23. října 1934 rychlostního rekordu 709,207 km/h poručík Francesco Agello. Jako absolutní rychlostní rekord byl překonán až v roce 1939 německým prototypem pozemní stíhačky Heinkel He 100 V8 (ale té rekord dlouho nevydržel). V kategorii hydroplánů s pístovým motorem je však rychlostní rekord stroje M.C.72 stále platným.
Závodní rychlostní hydroplány Macchi M.39 a výše byly prací šéfkonstruktéra Maria Castoldiho. Kvůli snaze o aerodynamickou čistotu dostaly letouny ploché povrchové chladiče. Chladiče chladící kapaliny motoru se nacházely na křídle, případně i na plovácích a jejich vzpěrách, chladiče oleje zase na spodku přídě trupu pod motorem, případně i na trupu (boky, spodek) za pilotní kabinou. Pilotní kabina byla co nejvíce utopená, aby nenarušovala horní linii trupu.
K pohonu rychlostních hydroplánů Macchi sloužily speciální závodní výkonné motory od firmy Fiat, u typu M.67 od firmy Isotta Fraschini. S motory byly logicky velké obtíže, honba za maximálními výkony znamenala jejich malou životnost a bohatý výskyt poruch.