Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Revoluce v letectví. První proudový stroj vzlétl těsně před 2. světovou válkou

Krátce před vypuknutím druhé světové války, dne 27. srpna 1939, se odehrál první úspěšný let aeroplánu poháněného proudovým motorem. Stalo se tak v Německu a tím strojem byl experimentální prototyp Heinkel He 178.
Heinkel He 178 na výtvarném díle

Heinkel He 178 na výtvarném díle | foto: San Diego Air & Space Museum

Hlavními průkopníky proudového pohonu letadel byli Angličan Frank Whittle a Němec Hans von Ohain. Whittle si už v roce 1930 nechal patentovat své řešení proudového motoru, jeho mladší německý rival si skočil se svým řešením na patentový úřad až v roce 1936. Jenže samotný patent nelétá, cílem byl funkční proudový motor instalovaný v letadle a právě v tomto dalším kroku se pořadí obou géniů prohodilo.

Zatímco německý Heinkel He 178 s motorem Heinkel HeS 3B od von Ohaina se vydal na první oficiální zkušební let 27. srpna 1939, tak britský Gloster E.28/39 s motorem Power Jets W.1, jehož otcem byl Whittle, se poprvé vznesl 15. května 1941. A to se před toho Angličana ještě stihl „vecpat“ italský letoun Caproni-Campini N.1 s tzv. motokompresorovým motorem (hybrid, který nemá turbínu a kompresor je poháněn pístovým motorem) a ještě jeden letoun německý – Heinkel He 280.

A kdo byl vůbec ten německý průkopník proudových motorů? Hans Joachim Pabst von Ohain se narodil 14. prosince 1911 v sasko-anhaltském městě Desava. Proudovým motorům se věnoval už v časech studia na proslulé Univerzitě v Göttingenu, kde získal doktorát z fyziky a aplikované mechaniky. 

Vývojové práce na proudových motorech prováděl von Ohain zpočátku víceméně na koleně a ve vlastní režii. Předěl v organizaci jeho práce a krokem k určitým jistotám při věnování se danému oboru představoval nástup do služeb firmy Heinkel. Pan továrník (a letecký konstruktér) Ernst Heinkel přijal von Ohaina do pracovního poměru v roce 1936 na přímluvu jeho šéfa z univerzity Roberta Pohla.

Heinkel He 178

U Heinkela pokračoval von Ohain ve vývoji svého motoru, použitelnou se stala třetí verze, která dostala typové označení Heinkel HeS 3B. První exemplář motoru sice shořel při testech, ale druhý už mohli zabudovat do trupu pro tento účel postaveného malého experimentálního letounu Heinkel He 178.

A přišla neděle 27. srpna 1939. Toho dne v časných ranních hodinách postávala malá skupinka zainteresovaných na Heinkelově továrním letišti v Marienehe u Rostocku, všichni zúčastnění netrpělivě očekávali historicky první oficiální start proudového letounu na světě. Pravda, drobný hornoplošník provedl pár krátkých skoků už o tři dny dříve, ale to se nepočítá a navíc to bylo bez jakékoliv publicity.

První pták v motoru

Během pojížděcích zkoušek He 178 vletěl do sání motoru malý opeřenec. Motor utrpěl pouze drobné poškození, následně být vyčištěn a opraven. Událost prý o nějaký den posunula termín prvního oficiálního vzletu He 178, který nakonec proběhl 27.9.1939.

Zdroj: Air Force Magazine

V kokpitu neobvyklého stroje seděl zkušený zalétávací pilot Erich Warsitz, který už v červnu stejného roku letěl s jiným primátem, a to s Heinkelem He 176 poháněným motorem raketovým. První let proudového He 178, spočívající ve dvou okruzích, trval pouhých šest minut. „Ohavné vytí motoru znělo našim uším jako krásná hudba,“ vzpomínal později na historický den majitel firmy Ernst Heinkel.

Konstrukce He 178 byla smíšená - trup celokovový a křídlo převážně dřevěné. Nevelký letoun s délkou 7,48 metrů a rozpětím křídla 7,2 metru měl prázdnou hmotnost 1620 kg a maximální vzletovou 2000 kg. Proudový motor HeS 3B dával maximální tah 4,4 kN. Vypočtené výkony jsou následující: maximální rychlost 700 km/h, cestovní rychlost 580 km/h a dolet 200 km. Nad malým doletem nemusíme kroutit hlavou, experimentální letoun byl určen pouze k získání prvních praktických zkušeností s proudovým pohonem. Ostatně zcela chyběla výzbroj, pro kterou by se tam stejně nenašlo místo.

Slavnostní večeře po prvním úspěšném letu proudového letadla Heinkel He 178 dne 27. srpna 1939. Stojící muž je Ernst Heinrich Heinkel, vlevo od něho v obleku zkušební pilot Erich Karl Warsitz a vpravo je nejdůležitější persona tohoto revolučního kroku v letectví - otec proudového motoru použitého v He 178, konstruktér Hans Joachim Pabst von Ohain.

Heinkel začátkem listopadu 1939 předvedl He 178, který vlastně postavil bez jakékoliv objednávky a za firemní peníze, zástupcům Luftwaffe. Ti o něj však neprojevili prakticky žádný zájem,ostatně k proudovému stroji vhodnému k operačnímu použití by vedla ještě cesta dlouhá a nelehká, popravdě řečeno by se musel vyvinout zcela nový typ. A v probíhající válce, byť momentálně stagnující ve fázi tzv. podivné, měla přednost výroba a vývoj osvědčených strojů pístových. To zpečetilo i osud druhého prototypu He 178, který byl sešrotován, aniž by jedinkrát vzlétl.

Přesto práce na proudových letadlech v Německu nepřestaly. Ještě do konce druhé světové války se objevily první bojové proudové letouny. Ve vývoji letounu schopného bojového nasazení pracoval i Heinkel, lepší parametry ale měl konkurenční Messerschmitt Me 262, který Luftwaffe začala zavádět do výzbroje od dubna 1944. V červenci stejného roku pak zařadilo do operační služby svou první proudovou stíhačku Gloster Meteor britské Královské letectvo.

Ještě zbývá dodat, co se stalo s prvním prototypem He 178. Ten vykonal celkem pouhých dvanáct zkušebních letů. Potom byl z letounu demontován motor a drak putoval do leteckého muzea v Berlíně. A zde v roce 1943 padl za oběť spojeneckému náletu.

Nejčtenější

Z F-35 je bez americké podpory šrot. Náhrada však vznikne za dlouhou dobu

V souvislosti se změnou orientace zahraniční politiky Spojených států se do popředí dostala otázka, jestli mohou Američané na dálku vypnout stealth letouny F-35, které prodávají svým spojencům....

Možná se blíží konec rakety, která měla vozit lidi k Měsíci i Marsu

Je to raketa, která měla vrátit americké astronauty na Měsíc a jednoho dne je poslat k Marsu. Teď se nad ní ovšem vznáší reálná hrozba až jistota zrušení. Jmenuje se SLS (Space Launch System,...

Americké námořnictvo prohrává válku se rzí. Donald Trump by to rád změnil

Slaná voda, kyslík a ocel jsou špatná kombinace. Válečné lodě plující pod vlajkou s hvězdami a pruhy trápí koroze. Kvůli globálnímu nasazení jsou na tom hůř než plavidla jiných zemí. Řešení je v...

„Zapomenutí“ astronauti se konečně vrátili. Místo Boeingu letěli se SpaceX

V úterý krátce před 23. hodinou se vrátili na Zemi dva astronauté, kteří místo plánovaných několika dní strávili na oběžné dráze devět měsíců. Jejich mise se stala tak trochu i politickým tématem.

Konečně domů! Astronauti po nečekaně dlouhém pobytu na ISS míří zpátky k Zemi

Američtí astronauté Barry Wilmore a Sunita Williamsová se po devíti měsících vracejí na Zemi. Na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) byli nuceni setrvat na místo několika dní nečekaně dlouho kvůli...

Neuvěříte, z čeho všeho je vyrobený tento funkční model náklaďáku Pragy V3S

Bedýnky od ovoce nebo pingpongové míčky, i z takových „surovin“ vznikl model, kterému je věnován dnešní díl modelářských příběhů. Praga V3S uzavírá naši minisérii příběhů modelů, které zvítězily ve...

22. března 2025

Americké námořnictvo prohrává válku se rzí. Donald Trump by to rád změnil

Slaná voda, kyslík a ocel jsou špatná kombinace. Válečné lodě plující pod vlajkou s hvězdami a pruhy trápí koroze. Kvůli globálnímu nasazení jsou na tom hůř než plavidla jiných zemí. Řešení je v...

21. března 2025

Tak vypadá západ Slunce a jeho zatmění z Měsíce. A třeba i převrácená sonda

Hned tři sondy se vydaly postupně během začátku tohoto roku na svou cestu, která měla být završena přistáním na této přirozené oběžnici Země. Dvě z nich se již na povrch šedého souputníka naší...

21. března 2025

Nastane v 10:01 a přinese astronomické jaro. Jarní rovnodennost je tu

Tento den má být Slunce na obloze přibližně polovinu z 24hodinového cyklu. Jarní rovnodennost nyní nastává většinou již 20. března a zahajuje část roku, kdy převažuje den nad nocí a zároveň se jeho...

20. března 2025

KVÍZ: Pamatujete na tyto značky? Kdysi slavná jména mnozí ani neznají

Společnosti Apple nebo Nvidia zná dnes každý. Nebo skoro každý, ať jsem korektní. Nicméně před dvaceti, třiceti nebo čtyřiceti lety měly podobný věhlas značky, o kterých jste možná ani neslyšeli....

vydáno 20. března 2025

AI ukazuje své schopnosti. Zvládne odmazat vodoznaky chránící autory

Lidé se snaží rozlišit výtvory generativní umělé inteligence mnoha způsoby. Patří mezi ně i speciální označování textů, obrázků a videí pomocí různých více či méně patrných vodoznaků a značek....

19. března 2025  16:35

Vlhčené ubrousky z vody? Vyhrajte půlroční zásobu WaterWipes pro vaše miminko
Vlhčené ubrousky z vody? Vyhrajte půlroční zásobu WaterWipes pro vaše miminko

Důkladné čištění bez podráždění jemné dětské pokožky je kombinace, kterou u dětských vlhčených ubrousků hledá téměř každá maminka. Zapojte se proto...

Trumpova parta se pustila do meteorologů. Zakázala jim používat slovo uhlík

Živit se předpovídáním počasí působí jako poměrně málo rizikové zaměstnání. Jistě, může si na vás za rohem počkat někdo, kdo si na základě vaší prognózy nevzal deštník a zmokl. Takových případů je...

19. března 2025  10:32,  aktualizováno  10:32

„Zapomenutí“ astronauti se konečně vrátili. Místo Boeingu letěli se SpaceX

V úterý krátce před 23. hodinou se vrátili na Zemi dva astronauté, kteří místo plánovaných několika dní strávili na oběžné dráze devět měsíců. Jejich mise se stala tak trochu i politickým tématem.

18. března 2025,  aktualizováno  19.3

Ohnivá předehra před Hirošimou. Zápalné pumy proměnily Tokio v peklo na zemi

I když lze americké bombardování Tokia v březnu 1945 považovat – alespoň co do bezprostředního počtu obětí během jediného náletu – za nejničivější bombardování v dějinách, následné jaderné výbuchy v...

19. března 2025

Konečně domů! Astronauti po nečekaně dlouhém pobytu na ISS míří zpátky k Zemi

Američtí astronauté Barry Wilmore a Sunita Williamsová se po devíti měsících vracejí na Zemi. Na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) byli nuceni setrvat na místo několika dní nečekaně dlouho kvůli...

18. března 2025  6:56,  aktualizováno  8:09

Nejsmrtelnější tornádo historie se před 100 lety prohnalo třemi americkými státy

Před 100 lety, 18. března 1925, se třemi státy USA, konkrétně Missouri, Illinois a Indianou, prohnalo výjimečně silné tornádo, které vstoupilo do historie. Zemřelo celkem 695 lidí. Žádné jiné tornádo...

18. března 2025

Před 60 lety vystoupil první člověk do volného vesmíru. Leonov málem zemřel

Necelé čtyři roky poté, co do vesmírného prostoru vyslal prvního člověka, se Sovětskému svazu podařilo připsat další prvenství. Do volného vesmíru 18. března 1965 vystoupil jeho kosmonaut Alexej...

18. března 2025