Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Diskuse k článku

Revoluce v letectví. První proudový stroj vzlétl těsně před 2. světovou válkou

Krátce před vypuknutím druhé světové války, dne 27. srpna 1939, se odehrál první úspěšný let aeroplánu poháněného proudovým motorem. Stalo se tak v Německu a tím strojem byl experimentální prototyp Heinkel He 178.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P58ř84e58m63e35k 15H74o67m59o92l58a 5588495475916

Technet supr. To vubec nechape, ze je ta redakce na stejny domene jako ten zbytek stranickeho tisku.

+2/0
28.8.2019 13:32

J14a82r46o63s53l89a13v 27P40o35r54t 7289717499675

Byla klika že generalita počítala s bleskovou válkou a nemínili investovat a vyvíjet proudový letoun .

+1/0
27.8.2019 21:28

R11a77d52e19k 71P23a87n47c25h13a96r87t87e17k 6873253273596

Ono jim nic jiného než blesková válka nezbývalo. V okamžiku, kdy se zasekla, prohráli válku. Pár proudových stíhaček navíc by jen prodloužilo agónii.

+3/0
28.8.2019 13:12

J52a29k15u13b 54B75o64h54o67n28ě38k 8795856129287

Díky za sice malou, ale důležitou zmínku o Glosteru Meteor. Pořád se řeší zázračné německé technologie a jak byli úžasně napřed, ale že Británie zavedla do služby srovnatelné letadlo v podstatě ve stejnou dobu se už neřeší. Trochu to chápu, protože tahle první proudová letadla se používala jako záchytné stíhače a pro ně neměla Británie zase tak moc využití, ale je to stejně škoda na něco takového úplně zapomenout.

+17/−3
27.8.2019 9:22

D91e90n80i15s 40H74u78m25l 4452315605566

Meteor ale prakticky nebojoval, Britove se bali jeho ztraty nad nepratelskem uzemim. Ackoli byl spolehlivejsi, jako stihacka byl Me262 rozhodne lepsi. Jesteze Hitlerova prozretelnost zdrzela jeho vyvoj a nasazeni.

+19/−1
27.8.2019 11:16

J12a25n 19W51i19m37m67e29r 8307615976339

...a nakonec mu k dokončení všeho toho zmaru přidělali bomby.

+2/0
27.8.2019 11:32

J76a53n 27V54á69v18r44a 1262931689948

Nebyt toho ze byl Adolf fetak, fanatik a notoricky hlupak, mohla se druha svetova nepekne protahnout a kdovi jak by skoncila...

+1/−1
27.8.2019 12:51

R25a17d20e86k 83P72a13n68c81h92a29r62t38e58k 6753293523286

Skončila by úplně stejně. Nebyla to otázka techniky, ale výkonnosti ekonomiky. Hitlerovou jedinou šancí byla blesková válka ... prohrál v roce 1941 ;-) Dál už to byla jen otázka času.

+17/−1
27.8.2019 16:05

M82i97l39o92š 57V38o85n57d34r54u37š85k44a 5615421297934

No nevim. Pokud máte v ekonomice tisíce otroků a dostáváte vše zdarma, tak to se to jinak plánuje.

+1/−1
27.8.2019 18:09

P43e98t49r 82H55u26l91k26a 1390570904872

Takhle to nefungovalo ani v tom Německu.

+8/−1
27.8.2019 18:55

M95i92l88o91š 97V20o70n64d31r59u81š10k36a 5475581417954

Ale fungovalo. Miliony lidí v pracovních táborech, miliony lidí totálně nasazených, pracují za misku polévky, žádné ochrané pomůcky, žádnná dovolená. Veškerý průmysl spadnul Němcům do klína, nebo si snad myslíte že např. naší zbrojovku budovali na zelené louce? A veškeré patenty ukradeny. Můj děda byl totálně nasazený, vím o čem mluvím.

+2/0
28.8.2019 9:49

J58a66r29o19m63í42r 30M12a44y36e80r 1471762289798

Pracovní síla, jakkoliv mohutná je vcelku k ničemu pokud nejsou k dispozici suroviny.

+2/0
28.8.2019 12:59

R94a69d38e60k 47P92a45n50c70h63a71r83t26e48k 6563173663596

Otázka je v jaké ekonomice ... Němci měli: nedostatek surovin, typově roztříštěnou výrobu a přechod na válečný režim výroby řešili pozdě.

+2/0
28.8.2019 13:16

L30u79k89á70š 77N41o60v68o89t63n83ý 9886279543416

Tu techniku bych neopomíjel. Hitler udělal plno špatných rozhodnutí. Například - vzhledem k hladkému vývoji v počátku války sebral von Braunovi peníze na vývoj raket. Naopak ke konci války zase von Brauna začal štědře dotovat, čímž sebral peníze na vývoj atomové bomby. A takových rozhodnutí udělal Hitler naštěstí plno.

+1/0
28.8.2019 21:27

J11a15k65u19b 96B93o12h23o26n57ě54k 8915576139627

Z několika zdrojů jsem zase vyčetl, že Me 262 byl ve finále uchvátaný a do akce nasazený předčasně, takže trpěl technickými nedostatky, které třeba právě Gloster Meteor měl už vychytané. Jestli je to pravda, tak je otázka, jak moc to vlastně Hitler zdržel, protože kdyby to bylo nutné, mohli by Britové s Meteorem ven o dost dřív a ve srovnatelném stavu jako šel ven Me 262

0/0
27.8.2019 13:45
Foto

J86i28ř23í 86H56a47l89í33k 7903962988789

U Schwalbiny byly problémové motory, protože Němci měli nedostatek deficitních materiálů (typicky nikl, chrom), z kterých se vyráběly žáruvzdorné slitiny a i díky "ošizení" technologických postupů měly motory životnost jen pár letových hodin. Samotný drak neměl moc dětských nemocí, ostatně Němci měli dostatek času je vychytat - nejprve se hledaly vhodné a dostupné pohonné jednotky, později byla celému programu snížena priorita a částečně mohlo bojové nasazení zdržet i Hitlerovo rozhodnutí o přeorientování na rychlý bombardér. Původně měl Me 262 bojově působit už od konce roku 1943.

+10/0
27.8.2019 14:45

D13e81n66i80s 46H26u52m25l 4432905975696

Problem byla regulace u motoru, predevsim pri vzletu a pristani. Toho Britove hojne vyuzivali, dokud nemci nepritahli na letiste protileteckou obranu. A pak samozrejme zivotnost pouhych 10 hodin. Pozdeji tusim 20. Ale letove vlastnosti byly na svou domu uchvatne.

0/0
27.8.2019 15:04

R65a27d66e73k 22P33a48n13c64h36a75r64t74e40k 6973923213816

To nebyl problém regulace motoru, ale snížení rychlosti ... a tím pádem dostižitelnost stíhačkami s pístovým motorem

+6/0
27.8.2019 16:07

M74a22r97t25i98n 40N58e76r18m74u14t 4879290958304

Švalbina měla ve srovnání s vrtulovými stíhacími letouny celou řadu zvláštnosti. Po stránce aerodynamické byla na svoji dobu poměrně dokonalá, ve vzduchu stabilní a lehce ovladatelná. A co hlavní — dosahovala maximální rychlosti téměř 800 km/h, o čemž se nám na vrtulových letounech ani nesnilo. Podvozek tříkolový, kabina prostorná s dobrým výhledem.

Slabinou letounu však byly motory. Velké, těžké a málo výkonné. Jejich tah dohromady se rovnal tahu dnešního cvičného proudového letounu a při tom měla švalblna hmotnost téměř osm tun. Proto byl také start neobyčejně dlouhý, akcelerace nepatrná a stejné tak i vertikální stoupání. Ke všemu byly motory navíc značně nespolehlivé, často vysazovaly a jejich celková životnost byla nepatrná. Za letu se pilotům nedoporučovalo příliš pohybovat plynovou pákou, aby to náhodou nevysadilo.

Nádrže letounu se netankovaly plné, aby se start pokud možno zkrátil. Protože byl letoun poměrně těžký, musela se po přistání veškerá pohybová energie přeměnit v brzdách na teplo, čímž brzdy a podvozek značně trpěly. Po dojetí na stanoviště brzdy obvykle sálaly jako elektrický vařič a nebylo zvláštností, že brzdové bubny hořely plamenem. Když jsme to viděli poprvé, bylo nám z toho nanic. Mechanici si však věděli rady a nijak je to nevyvedlo z míry. Postříkali brzdy hasičákem, ofoukali stlačeným vzduchem a jelo se na další let.

(921 Start povolen)

0/0
2.9.2019 10:06

M53a30r38t80i26n 20N66e57r95m23u75t 4159110158154

Letoun se rozjížděl velmi pomalu a uprostřed letiště to ještě připomínalo trochu rychlejší pojíždění. Pilotovi ani na mysl nepřišlo, že by mohl ještě start přerušit a v klidu letoun ubrzdit na dráze.... Přerušit start, když motory pracuji normálně — to se tehdy považovalo za nepředloženost, nebo za projev strachu.

Vteřiny ubíhaly a metry dráhy rovněž, zatím co ručička na rychloměru jakoby stávkovala. Konec dráhy se nebezpečně přiblížil a letounu se vůbec nechtělo do vzduchu, ať pilot tahal za řidiči páku sebevíc. Teprve teď si uvědomil, že jde do tuhého, ale na přerušenl startu už bylo příliš pozdě. Jediná možnost — dostat stroj do vzduchu za každou cenu. Beton končil a zbývalo ještě asi 150m tvrdého a rovného předpolí. Dál začínal terén prudce klesat, pak přišla silnice, domy a město. Letoun se dostal na předpolí ještě na kolech a pilotovi nezbylo než dotáhnout řídící páku až do krajní polohy. Také to udělal a letoun se těžce odpoutal od země. Místo stoupáni se třásl, kolébal ze strany na stranu, což bylo neklamné znamení, že je na samé hranici pádové rychlosti. Sloty na křídlech vyskakovaly střídavě jako čertici ze škatulky. Dráha letu kopírovala klesající terén a bylo jen otázkou času, kdy dojde k úplné ztrátě rychlosti a k pádu. Bylo třeba letounu ulehčit povolením řídící páky, ale to nešlo udělat, protože by nastala kolize se zemi.

Pilot zapomněl i dýchat a jen zcela podvědomě stiskl ovladač podvozku na zavřeno. Tento úkon jej zachránil. Kola podvozku se začala zavírat, tím se snížil odpor letounu a krize byla překonána. Letoun jako by se oklepal, přestal se kolébat, sloty zapadly a ručička rychloměru začala pomalu šplhat k vyšším hodnotám... Tak nízko ještě pilot při tak malé rychlosti neletěl....Jen snížený terén za letištěm jej zachránil, protože délka dráhy vzhledem k tahu motorů a podmínkám startu byla zcela nedostačující.

Svědkové na letišti, kteří start sledovali, viděli jak letoun mizl v dolíku, podvědomě zavřeli oči a čekali, kdy uslyší výbuch.

0/0
2.9.2019 10:10

P28e59t14r 60H25u85l70k50a 1280350244452

Pokud vám sestřelování V1 nepřijde jako bojová činnost, pak máte pravdu.

0/−3
27.8.2019 15:00

P25e72t97r 76F17u79k44a 8313206680215

Pan Bohoněk napsal v podstatě totéž. Tyto stíhačky se používaly jako záchytné nad vlastním územím. Jenže bojovalo se spíš nad územím Německým, než nad Britským, takže Meteor se do akce moc nedostal, zatímco Me 262 se měly co ohánět.

0/0
27.8.2019 21:22

V94a70c17l63a11v 11M32e35d57e70k 5131562545835

Ono to je možná tím, že zatímco Meteoru byly v provozu jednotky experimentálních kusů, tak Me-262 vyrobili 1400

+9/0
27.8.2019 11:37

D67e79n44i82s 78H20u55m11l 4732515835966

Pouzit pouze proti V1

+1/−1
27.8.2019 11:47

J45a68k34u66b 83B94o58h47o18n88ě18k 8315696489947

Celkokvě jich vyrobili přes 3000, ale je fakt, že jsem nikde nedohledal, kolik jich bylo do roku 1945, aby to bylo srovnatelné.

Jinak výroba možná byla menší, protože prostě nebyl potřeba. To ale nic nemění na tom, že existoval, v případě potřeby bylo možné ho začít vyrábět i ve velkém a technologický náskok Německa nad Británií v téhle oblasti v podstatě neexistoval

+4/−1
27.8.2019 13:43

R10i66c74h21a26r52d 92A48u10b98r47e40c58h65t 1922961646780

Meteorů Mk.I 20 kousků předsérie, Meteorů Mk.III 210 za dva roky výroby, 11.1944-12.1946. Řekněme tedy 50 jich ještě stihli za války.

+2/−1
27.8.2019 14:24

T14o65m63á10š 89H85r17u97b17ý 4749770704226

Reálně měli Britové na konci WWII určitě lepší proudové motory než Němci, naopak ME262 byl o kus napřed aerodynamicky (šípovité křídlo).

Jinak Meteorů vznikla kompletní plně bojeschopná eskadra už někdy v červnu 1944, nasazení proti V-1 byla součást testů a navíc pro toto nasazení byly Meteory docela vhodné.

Do Evropy se přesunuly v lednu 1945 a někdy od března létaly operačně hlavně průzkum, na boj s Luftwaffe už bylo pozdě zejména proto, že Britové skutečně nechtěli riskovat ztrátu nad německým územím.

Pokud by ale válka trvala déle, tak byly Meteory k nasazení připraveny velmi slušně.

+3/0
27.8.2019 14:31

P23a40v24e54l 44D98v39o67ř53á51k 3299347662459

Tak tvrdit, že měli Britové určitě lepší motory je dost odvážné. Koncepčně byl do stíhačky vhodnější německý motor, jen prostě Němci neměli dostatek kvalitního materiálu pro jejich výrobu. Britský motor naopak tyto v té době exotické materiály nepotřeboval, takže byl daleko spolehlivější, ale zase byl prostorově rozměrnější, tedy s větším vlivem na aerodynamiku celého stroje.

+5/0
27.8.2019 14:54

P64e98t80r 25F91u53k51a 8643826410985

Že Britové měli lepší motory lze dle mého tvrdit směle.

Motor Derwent I používaný v druhoválečných Meteorech F.3 byl menší než německý Jumo 004B (měl větší průměr, ale byl kratší a lehčí). Výkon byl zhruba stejný, ovšem jeho životnost byla násobně delší (stanovena 100 hodin)

Němci sice navrhli několik vylepšených variant motoru Jumo 004B, ale žádná se nedostala do výroby.

Pokud bychom ale chtěli brát v úvahu i tyto motory, pak je nutno zmínit motor Nene - nejlepší motor své doby, vyvinutý 1944/45. Byl zhruba stejně těžký, jako Jumo 004B, ovšem s dvaapůlnásobně vyšším výkonem. Žádný z navržených německých motorů se mu ani neblížil.

Motor Nene se stal základem pro novou generaci poválečných stíhačů několika zemí světa.

+2/0
27.8.2019 23:03

P75e87t14r 28F45u28k70a 8383866340985

Jen upřesním, motor Nene by byl pro Gloster Meteor příliš velký. Místo toho byla u poválečných Meteorů použita jeho zmenšená varianta Derwent V. Ten byl "pouze" dvakrát výkonnější než dřívější motory.

0/0
27.8.2019 23:17

T44o20m57á96š 34H20r59u23b43ý 4759320494526

A dodám, že Britové makali i na axiálních motorech s dobrým výsledkem, RR Avon poprvé běžel již krátce po válce a od roku 1950 byl k dispozici. A byl tak dobrý, že se dožil ve službě až 21. století :-)

0/0
28.8.2019 12:32

P97e35t58r 84F27u70k57a 8563816550685

Co se týče vlivu motoru na aerodynamiku Meteoru - nebyl to problém motoru, ale pouze jeho nevhodné kapotáže.

V pozdějších verzích samotná úprava kapotáže beze změny motoru vyřešila aerodynamické potíže a výrazně zvedla maximální rychlost.

0/0
28.8.2019 13:00

R21i35c49h17a33r58d 95A79u20b64r64e70c66h94t 1282401156690

Nezapomínejte na de Havilland Vampire. První vzlet 1943, první sériové v dubnu 1945, první operační nasazení ale až v březnu 1946.

+2/0
27.8.2019 14:20

J96a33k52u47b 61B29o20h68o84n20ě25k 8765526619647

Nezapomínám, je to jedno z nejhezčích letadel, co znám :-)

0/0
27.8.2019 15:38

D88e84n97i69s 51H88u84m78l 4522395865426

Jsem uplne zapomnel ze byl tak stary, loni jsem dva videl letat. Hrozne hlucny :-)

0/0
27.8.2019 19:10

R64a90d89e98k 39P51a86n84c31h25a73r73t29e96k 6643733843636

BTW o Meteoru se tu psalo k výročí vzletu https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/spojenecke-proudove-stihacky.A130311_144932_vojenstvi_mla

+1/0
27.8.2019 16:40

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

Najdete na iDNES.cz