Řada 498.0 „Albatros“
Lokomotiva řady 498.0
|
Bezesporu nejslavnějšími rychlíkovými lokomotivami československé konstrukce byly lokomotivy Albatros, vyráběné pro ČSD nedlouho po druhé světové válce. Přezdívka podle mořského ptáka měla být spojena s elegancí a rychlostí. Ale je pravda, že samotná přezdívka Albatros působí elegantněji než ptáci toho jména.
V každém případě lokomotiva řady 498.0 elegantní je a do vínku dostala i atraktivní zbarvení z našich státních barev, jehož autorem byl akademický malíř Vilém Kreibich, který měl s plzeňskými lokomotivami mnoho co do činění již od dob první republiky. Povedenou modrou barvu na hlavních plochách lokomotivy doplňovala bílá střecha a červená kola a další drobnosti. Samozřejmě v provozu barevný kabát lokomotivy na estetice trpí více než kabát černý.
Lokomotivy Albatros se staly páteří poválečné rychlíkové dopravy na tratích Praha – Brno – Bratislava, Brno – Bohumín a Bratislava – Žilina.
Řada 498.1 „Albatros jednička“
Lokomotiva řady 498.1
|
Vrcholem vývoje parních rychlíkových lokomotiv Škoda se stala řada 498.1, což byla modernizace řady 498.0. Po ní podědila i přezdívku Albatros, ale někdy se pro rozlišení používá přezdívka Albatros jednička (nebo Jedničkový Albatros).
Lokomotiva byla konstruována pro maximální rychlost 120 km/h. Zde je ovšem třeba říci, což jsme ještě asi nikdy neudělali, že lokomotivy jsou schopné tento na základě zkoušek papírově předepsaný parametr překročit, některé překročit s velkou rezervou. A tak se stalo, že Jedničkový Albatros má na svém kontě rychlostní rekord parních lokomotiv československé konstrukce, když stroj 498.106 dosáhl 27. srpna 1954 na železničním zkušebním okruhu Cerhenice rychlosti 162 km/h.
Jednalo se o nejvýkonnější československé parní lokomotivy. Indikovaný výkon činil 2 600 koní.
Parní lokomotiva řady 498.1