Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Naše nejrychlejší parní lokomotivy přicházely zpravidla ze Škodovky

V bývalém Československu se ve velkých počtech vyráběly lokomotivy mnoha typů a pro řadu uživatelů, včetně zahraničních. Začalo to už lokomotivami parními a později pokračovalo elektrickými a motorovými. Um jejich tvůrců si tentokrát ukážeme na nejrychlejších parních lokomotivách sloužících u ČSD.
Část 1/6

V Československu existovaly dva velké koncerny, v jejichž výrobním portfoliu se nacházely ve velkém objemu i parní lokomotivy. Těmi koncerny byly plzeňská Škodovka a pražská ČKD, kdy pro zjednodušení a hlavně pro přehlednost budeme používat v článku tato jména společností, pod kterými je zná každý, i když ne vždy přesně odpovídaly skutečnosti.

V případě ČKD je to ještě trochu složitější, protože vznikla až v roce 1927 spojením společnosti Českomoravská – Kolben s Akciovou společností Strojírny, dříve Breitfeld, Daněk a spol. A Českomoravská – Kolben vznikla v roce 1921 spojením První Českomoravské továrny na stroje v Praze a Kolbenovy firmy Elektrotechnická a.s.

A v případě Škodovky je to zase trochu „bizarnější“, kdy například v letech 1951 až 1965 nesla název Závody V. I. Lenina. Ale žádného Lenina tam nikdo nikdy neviděl.

Pohled na část železniční expozice na mezinárodní výstavě v polské Poznani týkající se dopravy a cestovního ruchu konané v roce 1930. První řada vlevo obsahuje lokomotivy československé, další dvě řady s koridorem uprostřed patří Italům, z pravého horního rohu se potom tlačí lokomotivy polské. První lokomotiva v naší řadě, která má na čele znak se lvem, je Mikádo (řada 387.0).

Prvním výrobcem lokomotiv na našem území se tedy stala První Českomoravská továrna na stroje v Praze, když začala v roce 1900 vyrábět původně rakouské lokomotivy řady 97 od Lokomotivfabrik Floridsdorf, které nesly po roce 1918 u ČSD označení řady 310.0. Opět pro zjednodušení budeme v následujícím odstavci lokomotivy z První Českomoravské továrny na stroje v Praze a následně z Českomoravské – Kolben počítat do množiny lokomotiv ČKD. Stejně tak lokomotivy ze strojíren Breitfeld – Daněk, kde s jejich výrobou začali dva roky před první světovou válkou.

Do roku 1959 tak bylo vyrobeno celkem 2 433 kusů parních lokomotiv ČKD. Plzeňská Škodovka začala s produkcí parních lokomotiv „až“ v roce 1920, přičemž do roku 1958 jich vyrobila celkem 3 247. V uvedených sumách samozřejmě nejsou pouze lokomotivy traťové, ale ve velkých počtech i lokomotivy průmyslové (pro podnikové vlečky apod.). A hromada lokomotiv byla určena i pro export.

Nejrychlejší parní lokomotivy ČSD

Um konstruktérů našich lokomotiv si ukážeme na nejrychlejších parních lokomotivách sloužících u Československých státních drah. „Ke škodě“ ČKD tyto lokomotivy pocházely zpravidla ze Škodovky, což trochu souvisí s tím, že v ČKD se více zaměřovali na tendrovky, tj. na lokomotivy bez vlečného tendru.

Pro potřeby článku si definujeme jako nejrychlejší parní lokomotivy ty, které měly maximální povolenou rychlost z pohledu konstrukce větší než 100 km/h. Respektive dotčené stroje si definujeme na základě označení řady podle Vojtěcha Kryšpína, kde je druhá číslice odvozena právě od maximální rychlosti. Když k druhé číslici v označení řady připočteme trojku a mezivýsledek vynásobíme deseti, dostaneme povolenou maximální rychlost v km/h.

Protože v běžně používané desítkové soustavě je nejvyšší číslicí devítka, platí tato teoreticky pro rychlosti 120 km/h a vyšší. Ale to jsou věci, kterými se nemusíme zabývat. Nakonec v provozu se zpravidla dříve dostaneme na omezení ze strany maximální povolené rychlosti na příslušné trati, a na svou maximální rychlost tak může rychlíková lokomotiva stejně zapomenout.

Přehled nejrychlejších parních lokomotiv ČSD tuzemské výroby udává následující tabulka:

Řada VýrobcePočetRoky výroby Provoz u ČSD
387.0 „Mikádo“ Škoda431926 – 1937 1926 – 1974
386.0Škoda119271927 – 1948
486.0 „Zelený Anton“Škoda, ČKD91933 – 19381933 – 1971
486.1ČKD319331933 – 1968
399.0 „Litevka“Škoda619391943 – 1969
498.0 „Albatros“Škoda4019471947 – 1976
498.1 „Albatros“ Škoda151954 1954 – 1980

Pro pořádek ještě musíme uvést, že ČSD používaly od roku 1945 také osm rychlíkových lokomotiv polské výroby ze třicátých let. Polské státní dráhy (PKP) je označovaly řadou Pt31 a říšské dráhy (DR) – od nichž je ČSD podědily – řadou 19.1. U ČSD dostaly označení řady 488.0 (i když tři z nich přeznačení minulo). Nedlouho po válce však došlo k jejich návratu do Polska, protože je tam za války Němci zabavili.

V článku si dále jednotlivě, byť stručně, prohlédneme nejrychlejší parní lokomotivy československé výroby.

  • Nejčtenější

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

v diskusi je 127 příspěvků

10. května 2024  11:54

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

v diskusi je 7 příspěvků

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

v diskusi je 19 příspěvků

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...

Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali

v diskusi je 36 příspěvků

8. května 2024

Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hoover celý život skrýval homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

v diskusi je 10 příspěvků

10. května 2024

10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...

Herečka Libuše Havelková proslula kladnými rolemi maminek a babiček

v diskusi je 8 příspěvků

11. května 2024

Před 100 lety, 11. května 1924, se v Českých Budějovicích narodila oblíbená herečka Libuše...

Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství

v diskusi jsou 2 příspěvky

11. května 2024

Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

v diskusi je 127 příspěvků

10. května 2024  11:54

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...

Hoover celý život skrýval homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

v diskusi je 10 příspěvků

10. května 2024

10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...