Poprvé v historii se největší veletrh spotřební elektroniky na světě CES představil novinářům přímo ve východní Evropě. Ve Varšavě se konala akce s názvem CES Unveiled, kde mimo jiné vystoupil šéf CESu Gary Shapiro. A jen kvůli aktuální politické krizi v Polsku (více o odposleších polské vlády) se na poslední chvíli omluvil prezident Polska Bronislaw Komorowski. Setkání jako CES Unveiled mají za úkol povzbudit místní podnikatele, firmy a média k informování veřejnosti a podpoře nových technologií, případně samozřejmě k účasti na veletrhu CES v Las Vegas. CES Unveiled se pravidelně koná ve městech, jako jsou Paříž, Londýn nebo Tel Aviv. Východní Evropa přitom až dosud zůstávala mimo zájem pořadatelů.
Průmyslová revoluce obvykle začíná ničením strojů
Největší veletrh a jeho ředitelVeletrh CES je přinejmenším v USA největší a nejdůležitější akcí v oblasti spotřební elektroniky. V Evropě mu zdatně konkuruje IFA v Berlíně, ale ta je na rozdíl od CESu určena i pro širokou veřejnost. Pořádající agenturou CESu je CEA (Consumer Electronics Associations), založená roku 1924, a sdružuje více než 2 000 technologických firem včetně Applu, Samsungu nebo Panasonicu. Výkonným ředitelem CEA je právě Gary Shapiro. Muž, který mimo jiné vydal dvě úspěšné knihy The Comeback: How Innovation Will Restore the American Dream (Návrat: Jak inovace obnoví americký sen) a Ninja Innovation: The Killer Strategies of Successful Businesses (Ninja inovace: Rozhodující strategie úspěšných obchodů). V nich například doporučuje změnu imigrační politiky USA tak, aby ti nejlepší odborníci z celého světa přicházeli a zůstávali ve Spojených státech. CES v číslech:
|
Příchod nových technologií většinou vede k ohrožení některých stávajících pracovních míst a zároveň i k vytvoření nových. Tak by se dala stručně shrnout Shapirova přednáška v moderní budově Židovského muzea v centru Varšavy. „Kolik z vás si hledalo ubytování na dovolené přes internet?“ zeptal se Shapiro, aby dokreslil svůj příklad o tom, jak internet připravil o práci cestovní agenty. „Ještě před 15 lety, když jste si chtěli koupit zájezd, museli jste vyhledat příslušnou agenturu a navštívit jejího agenta. Dnes to samé uděláte na pár kliků přes internet. Agenta už nepotřebujete,“ dodává Shapiro.
A to je podle něj a analýz CEA stále jen začátek. Stojíme na prahu nové éry v oblasti logistiky, dopravy a transportu zboží. Během 20 až 25 let ve větší míře zmizí „sháníme řidiče“ z nástěnek pracovních úřadů. Nebudou potřeba, respektive nebude jich potřeba tolik. Samořídící nebo chcete-li robotická auta jezdí po světě už dnes. Plánuje se doprava drony.
V příkladech, jak nové technologie „ohrožují“ stávající pracovní místa, nemusíme ani chodit tak daleko do budoucnosti. V USA i v celé Evropě jsme svědky razantního nástupu služby Uber a také razantních protestů proti této službě, která umožňuje levnější, rychlejší, ekologičtější a pohodlnější využívání taxíků a spolujízdy.
Vše o aplikaci Uber. |
Je logické, že se lidé nástupu nové technologie brání. Je zřejmé, že dnešní taxikáři respektive taxislužby, mohou velmi rychle kvůli službě Uber přijít o zákazníky. Proč byste si objednávali taxík z druhého konce města a čekali, než z dispečinku někoho seženou, když v aplikaci ihned vidíte, že jeden Uber taxi právě jede kolem vás? Také proto se některá města, která mají z taxislužby pravidelný zisk, zapojila do boje proti Uberu, který navíc nabízí i snadnou koordinaci spolujízdy. „Je to podobné jako na začátku průmyslové revoluce v 19. století,“ řekl Technetu Gary Shapiro. Lidé tehdy ze strachu ničili stroje v domnění, že tak zachrání své místo. „Vlády a samotná města se musí rozhodnout, zda budou k příchodu nových technologií nepřátelské, jako je třeba Francie, nebo je uvítají,“ tvrdí Shapiro. A Shawn DuBravac, hlavní ekonom CEA, s nadsázkou dodává: „Dobrá technologie nakonec vždycky zvítězí.“
Souboj starého a nového můžeme koneckonců dobře sledovat i v médiích. Klasické „papírové“ noviny se marně snaží o zachování statusu quo. V některých případech dokonce stále brání rozvoji internetových divizí v domnění, že si tím udrží vlastní pozici. Trh se zatím drobí a velké zpravodajské domy, které měly dosud v podstatě monopol na podávání informací, přicházejí o svůj vliv. Vznikají specializované servery, které dokážou lépe oslovit čtenáře v daných oblastech a poskytnout jim komplexní a rozsáhlý pohled na věc. Dostupné jsou zdarma a vždy aktuálně. To je něco, čemu noviny nemohou a dosud ani nemusely čelit.
Nositelná elektronika a 3D tisk
Na druhou stranu, s příchodem technologických novinek vzniká už teď potřeba zcela nových pracovních pozic. „Je paradoxní, že USA i Evropa se potýkají s nezaměstnaností, když společnosti marně hledají statisíce technologických odborníků. Chybí nám dostatek technologicky vzdělaných lidí. Problém je i v tom, že lidé raději jdou studovat to, co je baví, nikoliv nutně to, co je potřeba,“ míní Shapiro.
Ani samotný souboj starého s novým nemusí být na škodu. „Fakt, že se například Uber musí bránit útokům ze stran měst a taxikářů, povede k tomu, že se služba ještě zlepší. I obecně platí, že takový boj může vést k dalším vylepšením na obou stranách, která budou výhodná pro zákazníky,“ dodává DuBravac. „A nebo prostě staré formy takových služeb zcela zaniknou,“ uzavírá téma Uber ekonom CEA.
V oblasti spotřební elektroniky je aktuální výzvou například nositelná elektronika (takzvané wearables). Podle DuBravaca se trh s chytrými náramky, hodinkami a brýlemi jen během příštího roku zdvojnásobí. Očekávají se prodeje kolem 50 miliard kusů. K tomu dodejme, že pouze mobilní telefony a tablety jsou ze stávajících výrobků v oblasti spotřební elektroniky ty, u kterých CEA predikuje růst trhu. Je také zajímavé, že CEA věří spíše rychlejšímu růstu chytrých brýlí než kategorii chytrých hodinek. Jen do konce roku 2014 se má prodat více než dva miliony chytrých brýlí (nejen Glass od Googlu, ale třeba i brýlí Epson a dalších), 1,5 milionu chytrých hodinek a až 17 milionů chytrých náramků, většinou pro fitness účely.
Podle asociace CEA se také očekává 55% růst trhu v oblasti 3D tisku. Čeká nás rozšíření nových typů tisku, jako je tisk z cukru, a obecně rozšíření využití 3D tiskáren v potravinářství. „V restauraci vám například na přání jednoduše vytisknou čokoládovou sochu na dort,“ predikuje Shapiro. Šéf CESu věří 3D tisku natolik, že plocha věnovaná této technologii se na následujícím veletrhu v lednu 2015 oproti té stávající zdvojnásobí. Přitom už letos patřila 3D aréna k nepřehlédnutelným „atrakcím“ veletrhu.
If This Then That
Poměrně bouřlivě se rozvíjí propojování a spolupráce nositelné elektroniky se a službami a stacionárními přístroji. Systém je založen na protokolu „If This Then That“ (Když platí toto, udělej tamto). Využití této logické operace je vlastně naprosto jednoduché. Uživatel si například na hodinkách nastaví, že jakmile s nimi na určitou dobu opustí dům, systém automaticky stáhne žaluzie. Podobně může reagovat na teplotu těla či okolí, na tep nositele nebo třeba počet lidí v místnosti. Podle DuBravaca nás v této souvislosti čeká doba senzorů . Už dnes jsou jimi mobilní telefony a tablety prošpikovány a další vývoj směřuje k jejich miniaturizaci a energetické nenáročnosti. Akcelerometry, teploměry, GPS senzory, měřiče tepu a další budou také nedílnou součástí další nastupující revoluce, skrývající se pod značkami e-health, ihealth nebo e-medicine.
Krajní představa vypadá asi následovně. Na dveře vašeho bytu zazvoní zdravotník, protože vám hrozí infarkt. A to vše se stane bez toho, abyste si na cokoliv u lékaře předtím stěžovali. Váš špatný zdravotní stav prozradí údaje ze senzorů v hrudním pásu nebo ukryté ve vláknech vašeho spodního prádla. Vše se automaticky odešle vašemu lékaři. Tak právě funguje ono „If This Then That“. Když čidlo EKG naměří nebezpečně neobvyklé hodnoty, tak se aktivuje přenos dat přes wi-fi a GSM do nemocnice. Lékař situaci vyhodnotí a může na místo ihned vyslat záchranku.
České firmy na CESu
Nejčastějším vystavovatelem z České republiky na CESu je firma Jablotron. Už dva ročníky však vynechala. „Letos jsme účast ani nezvažovali, protože se soustředíme na specializované bezpečnostní veletrhy v Evropě jako je například právě probíhající IFSEC,“ vysvětluje zástupce Jablotronu René Gubančok.
„CES je pro nás důležitý veletrh a zvažujeme opětovnou účast. Navštěvují jej nákupčí z celého světa. Většinou se však orientují na zařízení typu Plug and Play a Do It Yourself, která si mohou koncoví uživatelé zapojit sami. Na veletrzích jako IFSEC zase propagujeme naše profesionální bezpečnostní systémy, ke kterým však musíme mít v jednotlivých zemích nejprve vytvořenu distribuční síť,“ dodává Gubančok.
Pozitivně hodnotí svou účast na CESu i společnost Zoner Software, a.s., která vyrábí oblíbený software na úpravu fotografií Zoner Photo Studio. „Naše účast v roce 2012 nevedla k okamžitým ekonomickým výsledkům, nicméně reakce návštěvníků nás přesvědčily o tom, že zájem o náš produkt je velký. Byť jsme ve shonu veletrhu měli na popsání produktu vždy jen několik málo okamžiků, reakce ze strany návštěvníků byly kladné,“ popisuje Michal Prouza, ředitel softwarové divize společnosti. „Zkušenost z CESu nás vedla až k otevření zastoupení v Silicon Valley, která vznikla díky CzechInvestu a programu CzechAccelerator,“ dodává Prouza.
V roce 2010 dokonce získal český předchůdce tabletů Album od společnosti Albumteam Ltd. na veletrhu cenu za inovaci. A Češi, respektive Češky se na CESu neztratily ani letos. Společnosti Qardio a Spree sice nejsou české, ale stojí za nimi „český mozek“.