Veterán Dakaru pomůže nováčkovi

  • 3
Jablonec nad Nisou - Kdyby si snad Ladislav Fajtl nemohl vzpomenout, kdy jel slavnou rallye Paříž Dakar naposledy, pomůže mu očkovací průkaz. Poslední z dlouhé řady razítek nese šest let staré datum, památka na očkování proti žluté zimnici. „Mám Dakar pod kůží. Jak ho člověk jede jednou, stane se součástí jeho života,“ tvrdí navigátor z Jablonce nad Nisou. Fajtl je ostřílený účastník, do Dakaru se podíval už osmkrát. Společně s dalším zkušeným navigátorem Jiřím Žákem bude pracovat pro Martina Macíka, úplného nováčka.

 Loňský mistr republiky ze seriálu off road závodů se rozhodl postavit na start s jabloneckým kamionem Liaz a obstaral si zkušené pomocníky. „Jsou výhodní - nezaberou moc místa a hodně toho umí,“ vtipkoval Macík, který se svojí dvoumetrovou postavou oba kolegy výrazně převyšuje.

Sám dobře tuší, že podobné žertování bude muset v nejbližších týdnech jít stranou, Žáka s Fajtlem bude k životu nutně potřebovat. Oběma se tentokrát budou hodit především zkušenosti a intuice, naopak poznatky z minulých ročníků mohou klidně odložit stranou. Trasa rallye bude velkým překvapením, povede přes Tunisko, Libyi a nakonec Egypt a úplně se vyhne Dakaru.

Pořadatelé usoudili, že v některých částech Afriky už je příliš nebezpečno, než aby tam závodníci mohli projíždět. A také chtěli při pětadvacátém ročníku soutěže přinést atraktivní novinky. „Slibují až desetimetrové písečné duny, krajina má být velmi atraktivní,“ těší se Macík, který kamion připravuje doma v Sedlčanech.

Jablonecký Liaz, který už kamiony téměř nevyrábí, bude mít na startu zastoupení po dlouhých osmi letech. Macík připustil, že si Liaz vybral především proto, že ho vyjde třikrát levněji než Tatra. Kamion koupil od jeho původního majitele, který si ho původně chtěl představět, ale pět let ho nechal odpočívat na poli.

„Použili jsme kabinu a některé další díly, zbytek jsou repasované nebo použité součástky. Všechno jsme do posledního šroubku rozebrali a pak zase složili,“ přiblížil Macík, jak daleká cesta vedla k přihlášce na rallye. „Každý, kdo se zabývá terénními závody, má sen jednou jet Dakar. Z tohoto pohledu jde o přirozený vývoj,“ pravil.

Rallye pojede bez doprovodného kamionu a veškeré vybavení, mezi které patří i dvaapadesátiprocentní meruňkovice, poveze s sebou. První ostrou zkoušku absolvoval před několika dny na Slovensku. „Pro rychlou jízdu nás zastavila policie, takže máme ověřeno, že dokážeme jet stopadesátikilometrovou rychlostí. Liazu by letošní trať mohla vyhovovat,“ doufá Macík. Zda má pravdu, to se ukáže mezi 1. a 19. lednem 2003.

,

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž