Nejzkušenější jezdec seriálu formule 1 obsadil v kvalifikaci na svém oblíbeném okruhu, kde celkem šestkrát vyhrál, třináctou příčku. Kvůli trestu z předchozího závodu v Singapuru, kde chyboval a zezadu vrazil do monopostu Toro Rosso Francouze Vergneho, byl přesunut až na 23. pozici na startovním roštu. Do poslední řady vedle beznadějně pomalého Inda Kayrthikeyana s ještě více beznadějným vozem stáje Hispania Racing.
Schumacher si byl však jistý, že i na okruhu v Suzuce, jehož rychlé pasáže monopostu Mercedes nesvědčí, mohl konkurovat adeptům na body. Jenže to by ho nesměl při jediném pokusu o měřený čas v prostřední části jízd zblokovat Lewis Hamilton, Alespoň podle zkušeného Němce ztráta za zpomalujícím Britem rozhodla.
"Ačkoliv to možná podle časů z tréninků nevypadalo, mohl jsem postoupit do závěrečné části kvalifikace. Podle dat s vozu jsem kvůli Hamiltonovi ztratil v jedenácté zatáčce celé dvě desetiny vteřiny. To by mi stačilo. Moc nerozumím tomu, co tam předváděl," řekl legendární závodník po kvalifikaci.
To byla však jediná věc, s níž nebyl pilot v kvalifikaci spokojený. Lepší výsledek nikdo v Mercedesu před Suzukou nečekal a čekat nemohl. Třetí rok po návratu do seriálu má německá stáj nejslabší monopost.
"V trénincích to nevypadalo dobře, jednoduše nám chybí výkon" říká Schumacher. "Okruhy s vysoko-rychlostní charakteristikou jsou pro nás problém. Vzhledem k tomu nebyl kvalifikační výsledek zas tak špatný," zhodnotil Schumacher před svým posledním pokusem o bodované umístění při Velké ceně Japonska. "Zcela spokojený můžu být s jedinou věcí - ušetřil jsem hodne sad pneumatik."
Jeho týmový kolega Nico Rosberg byl více stručný. Byl pomalejší než Schumacher a ze svého monopostu viditelně nebyl nadšený.
"Je to pro nás složitý víkend," postěžoval si Rosberg. "Patnácté místo není úplně to, co jsme plánovali. Alespoň mi trochu vpřed pomohly penalizace soupeřů. Vzhledem k tomu, že s plnou nádrží sedí naše auto líp, mohl bych se v neděli posouvat na body."