Vettel vyhrál na oblíbené trati v Suzuce v posledních čtyřech letech potřetí, v kariéře to byl jeho celkově 24. triumf. Jako první v této sezoně má na kontě tři vítězství a rovněž premiérově letos měly dva závody za sebou stejného vítěze.
Velká cena Japonska má velkou šanci zapsat se do historie jako závod, který rozhodl o titulu mistra světa sezony 2012. Čtyři body jsou při současném bodování rozdílem, který se prakticky rovná nule. Pokud Vettel bude dál bezpečně dokončovat závody, stane se potřetí mistrem světa. Je velmi nepravděpodobně, že by Alonso dokázal získat více bodů.
Závod jsme sledovali on-line |
Zcela rozhodnuto však není. V Japonsku skončil na druhé příčce Felipe Massa. Na stupně vítězů Brazilec vystoupal poprvé od Velké ceny Koreje 2010. Téměř po dvou letech. A pokud dokázal Massa obsadit druhé místo, kde by bylo Alonso se stejným autem? Možná by bojoval o vítězství. Je však jasné, že Vettel po celý závod šetřil pneumatiky a nejel naplno.
Nejrychlejším kolem v samotném závěru závodu dvojnásobný mistr světa ukázal, kde byly jeho skutečné možnosti. Přestože nemusel po celý závod jet naplno, najel na Massu přes dvacet vteřin. Šlo možná o nejjednoznačnější vítězství sezony.
Nadšení ovládlo po závodě na tradičním okruhu v Suzuce nejen mistrovskou stáj Red Bull, ale také publikum na okruhu v Suzuce. Japonci vybaveni bílo-červenými vlaječkami po celý závod ukázněně jako jeden muž mávali a pozorně sledovali dění na trati, při průjezdu cílem však povstali a začali bouřit jako v Brazílii na fotbale.
Aplaus si vysloužil Kamuj Kobajaši, který udržel třetí místo z kvalifikace a vystoupil poprvé v kariéře na stupně vítězů. Nemohl si k životnímu závodu vybrat lepší místo. Zatímco jeho více ceněný týmový kolega Sergio Pérez zpytoval svědomí po chybě ve vlásence, která ho vyřadila ze závodu, Kobajaši využil skvělých aerodynamických vlastností vozu Sauber, aby ho potřetí v sezoně posunul do nejlepší trojice. Pérez má na kontě dvě druhá místa.
V samotném závěru Velké ceny se Japonec bránil útočným pokusům houževnatého jezdce McLarenu Jensona Buttona, každou zatáčkou mohl přijít o třetí místo, ale nechyboval. Zkušený Brit se musel spokojit s umístěním za nejlepšími a těsně před svým týmovým kolegou Lewisem Hamiltonem, který se od startu pohyboval daleko za ním. V McLarenu nemohou být spokojeni, z jejich pohledu šlo o další nepovedený závod a do boje o titul zasáhnou jeho jezdci již jen v případě, pokud budou mít notnou dávku štěstí.
Před oběma jezdci McLarenu je v celkovém pořadí dokonce i Kimi Räikkönen z Lotusu, který ani v Japonsku nebyl příliš rychlý a už vůbec ne spokojený se svým monopostem, ale tradičně spolehlivou jízdou dokončil na šesté příčce, když ho za tři sta kilometrů závodu v Suzuce předstihl pouze Lewis Hamilton. Na třetím místě šampionátu již však ztrácí na lídry celkového pořadí téměř 40 bodů. Když se k tomu přičte současná rychlost monopostu Lotus, jsou jeho šance na titul v hodně teoretické rovině. Ale to byly i v roce 2007, kdy měl dva závody před koncem manko 17 bodů (za výhru se tehdy udělovalo 10 bodů) na tehdejšího lídra šampionátu Hamiltona...
Na celkové první místo opět ztratil Mark Webber, který doplatil na chaotický start defektem a z posledního místa se pak ztěžka dostával zpět mezi nejlepší. Zvládl to, ale víc než dva body za devátou příčku z toho nebyly. Jako Vettelův pomocník se však bude Red Bullu ve zbývajících závodech hodit.
Další tragický závod prožili v Mercedesu: Nico Rosberg nedokončil a Michael Schumacher prohrál v posledních kolech souboj o jediný bod s Danielem Ricciardem ze stáje Toro Rosso. Bývalý šampion měl na voze měkké gumy a zajížděl jednoznačně rychlejší časy na kolo, ale na rovinkách, tedy na místech, kde se předjíždí, jeho vůz Mercedes nastavený na větší přítlak nestačil. Na trati, kde pětkrát vyhrál, zůstal jedenáctý.
Alonsa vyřadil sveřepý Räikkönen
O tom, že Fernando Alonso přijde o náskok v čele mistrovství světa, rozhodly již první metry. V tlačenici první zatáčky chybovalo hned několik jezdců, ale pokárání si zasloužil zejména Romain Grosjean, který ze čtvrté příčky na roštu vlétl mezi soupeře tak zběsile, že prorazil zadní pneumatiku na voze Red Bull Marka Webbera. Australan se po nezaviněné kolizi propadl na chvost pole, Grosjean byl ještě ze ním, protože za trest musel zastavit s vozem v boxové uličce a stát deset vteřin před garáží své stáje.
Španělský lídr šampionátu se utkal v úvodní kličce s Grosjeanovým týmovým kolegou Kimim Räikkönen. Fin ho v souboji poslal do únikové zóny, z níž však tentokrát úniku nebylo. Räikkönen měl štěstí, že v závodě pokračoval jen s lehkým poškozením předního křídla. Alonso po Belgii, kde kvůli Grosjeanovi zaparkoval rovněž za první zatáčkou, nedokončil druhý závod v sezoně.
DOMÁCÍ HRDINA. Kamuj Kobajaši se při Velké ceně Japonska blýskl třetím místem.
Dalším soubojem, který měnil pořadí, byl střet Sergia Péreze ze Sauberu a Nika Rosberga ze stáje Mercedes. Německému jezdci nebyl nic platný skvělý start, dravý Pérez ho poslal ven z dráhy. Kolizi lehce odnesl i Bruno Senna s vozem Williams. Také on musel po prvním kole k mechanikům. Kvůli odklízení havarovaných vozů z únikové zóny vjel na dráhu zpomalovcí vůz.
Když zajel bezpečnostní vůz ve třetím kole zpátky do garáže, začal Sebastian Vettel všem ujíždět. Na chaosu první zatáčky nejvíce vydělali jezdci McLarenu - Jenson Button poskočil z osmé na třetí příčku za Kamuje Kobajašiho, který měl štěstí že v momentu útoku přemotivovaného Grosjeana byl na opačné straně dráhy. Čtvrtý se po rovněž výborném začátku držel Felipe Massa s vozem Ferrari, Lewis Hamilton si polepšil o dvě příčky na sedmé místo.
Mezi Massou a Hamiltonem se rozpoutal boj o pátou příčku. Velmi rychlý Sergio Pérez z Mexiku, který před pár dny podepsal smlouvu v McLarenu pro sezonu 2013, toužil po skalpu Kimiho Räikkönena. Jenže zkušený Fin se s mladíkem nepáral a stejně jako v prvním kole Alonsa ho poslal do únikové zóny. Mexičan spadl za Hamiltona. S mužem, kterého u McLarenu nahradí, však neměl příliš problémů a v desátém kole již opět stínoval za černo-zlatým Lotusem finského závodníka. K předjíždění se již nedostal, Räikkönen zatočil do boxů pro nové pneumatiky.
Úvodní zastávky vyšly Ferrari
Úvodní zastávky v boxech se nejlépe vydařily stáji Ferrari. Felipe Massa vydržel na dráze o několik kol déle než Kamuj Kobajaši s Jensonem Buttonem a to mu stačilo, aby se posunul před bojující dvojici hned za suverénního lídra Vettela.
Ve stejné době se loučil s japonskými diváky Sergio Pérez, který jakoby chtěl potvrdit slova šéfa týmu Ferrari, který svého juniora pustil do McLarenu, protože "zatím nemá dost zkušeností". Mexičan se pokusil vnějškem ve vlásence předjet Hamiltona, ale v předchozí zatáčce najel na obrubník, jeho vůz neměl dostatečnou přilnavost a zapadl ve štěrkové únikové zóně. Nic mu nebylo platné, že udržel motor v chodu, traťoví komisaři ho na trať nevytlačili.
Po desátém okruhu měl Vettel už náskok více než šest sekund, po zastávkách v boxech deset. Jako jeho největší soupeř se překvapivě ukázal Massa, který si na čas přivlastnil nejrychlejší kola závodu, ale Vettelovi stačilo lehce přidat a opět se začal všem soupeřům vzdalovat.
Podruhé začali jezdci zajíždět k zastávkám ve 31. kole, pořadí se při nich neměnilo. Po pár závodech měli opět mechanici McLarenu problémy s utažením kol na vozech svých jezdců, ale tentokrát jejich problémy neznamenaly ztrátu na dráze vybojovaných pozic. Naopak Vettel strávil na stání v boxové uličce při výměně kol pouze 2,5 vteřiny a mířil za jasným vítězstvím.
Druhé zastávky vyšly i stáji Sauber, Kobajaši se přiblížil druhému Massovi na tři vteřiny, netrvalo však dlouho a Brazilec mu začal ujíždět. Japonec musel spíš sledovat zpětné zrcátko, v němž se zvětšoval vůz McLaren Jensona Buttona. Na jedinou sekundu dorazil Brit japonského jezdce v předposledním kole, na předjížděcí manévry však bylo příliš pozdě. Kobajaši slavil největší úspěch kariéry.
V závěrečných kolech před cílem se utkali o poslední bodovanou příčku Michael Schumacher s Danielem Ricciardem. Německý pilot po celý závod doplácel na trest ze Singapuru, kde sundal z tratě Ricciardova týmového kolegu Vergneho. V závěru japonského závodu měl bod na dosah, ale vůz Mercedesu nebyl na rovinkách dost rychlý, aby se před Toro Rosso dostal. Německá stáj, která příští rok uvítá Lewise Hamiltona, neměla za tři roky od návratu do mistrovství světa tak málo konkurenceschopný monopost.
Další závod formule 1 se jede již za týden na korejském okruhu Yeongham.
Výsledky Velké ceny Japonska F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1h28:56.242 |
2. | Felipe Massa | Ferrari | + 20.639 |
3. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 24.538 |
4. | Jenson Button | McLaren | + 25.098 |
5. | Lewis Hamilton | McLaren | + 46.490 |
6. | Kimi Räikkönen | Lotus | + 50.424 |
7. | Nico Hülkenberg | Force India | + 51.159 |
8. | Pastor Maldonado | Williams | + 52.364 |
9. | Mark Webber | Red Bull | + 54.675 |
10. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | + 1:06.919 |
11. | Michael Schumacher | Mercedes | + 1:07.769 |
12. | Paul di Resta | Force India | + 1:23.400 |
13. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | + 1:28.600 |
14. | Bruno Senna | Williams | + 1:28.700 |
15. | Romain Grosjean | Lotus | + 1 kolo |
16. | Heikki Kovalainen | Caterham | + 1 kolo |
17. | Timo Glock | Marussia | + 1 kolo |
18. | Vitalij Petrov | Caterham | + 1 kolo |
19. | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | + 1 kolo |
20. | Charles Pic | Marussia | DNF - 39 kol |
21. | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | DNF - 34 kol |
22. | Sergio Pérez | Sauber | DNF - 19 kol |
23. | Fernando Alonso | Ferrari | DNF - 1 kolo |
Pořadí MS jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Fernando Alonso | Ferrari | 194 |
2 | Sebastian Vettel | Red Bull | 190 |
3 | Kimi Räikkönen | Lotus | 157 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | 152 |
5 | Mark Webber | Red Bull | 134 |
6 | Jenson Button | McLaren | 131 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 93 |
8 | Romain Grosjean | Lotus | 82 |
9 | Felipe Massa | Ferrari | 69 |
10 | Sergio Pérez | Sauber | 66 |
11 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 50 |
12 | Paul di Resta | Force India | 44 |
13 | Michael Schumacher | Mercedes | 43 |
14 | Nico Hülkenberg | Force India | 37 |
15 | Pastor Maldonado | Williams | 33 |
16 | Bruno Senna | Williams | 25 |
17 | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | 8 |
18 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 7 |
19 | Heikki Kovalainen | Caterham | 0 |
20 | Vitalij Petrov | Caterham | 0 |
21 | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | 0 |
22 | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | 0 |
23 | Timo Glock | Marussia | 0 |
24 | Charles Pic | Marussia | 0 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
č. | tým | body |
1 | Red Bull | 324 |
2 | McLaren | 283 |
3 | Ferrari | 263 |
4 | Lotus | 239 |
5 | Mercedes | 136 |
6 | Sauber | 116 |
7 | Force India | 81 |
8 | Williams | 58 |
9 | Toro Rosso | 15 |
10 | Caterham | 0 |
11 | Hispania Racing | 0 |
12 | Marussia | 0 |