Podmínky v Turecku jsou kruté, říká Kopecký. Přesto vedeRozhovor s českým jezdcem po první etapě |
„Nemáme auto na to, abychom se mohli poměřovat s výkonnostními monstry,“ vysvětlil Kopecký, jenž řídí model kategorie R5, zatímco o absolutní vítězství bojují modely WRC.
Přehršel zkratek zní jako inspirace pro novou verzi hitu Ivana Mládka, jenže v rally se bez nich neobejdete. Jedná se totiž o disciplínu, v níž proti sobě stojí drahé speciály a modely, které se zas tak neliší od aut, jež si můžete pořídit v autosalonu. Ve výsledkové listině jsou seřazeny všechny společně.
Nadneseně řečeno, jako kdyby na okruzích byly společné výsledky pro formuli 1 a formuli 2 nebo jako kdyby se společně hodnotily MotoGP, Moto2 i Moto3. Teprve redukované pořadí každé kategorie ukáže, jak si jezdec opravdu stojí. A kategorii poznáte jen podle zkratky za názvem auta.
„Pro nás je to trošku nešťastné, protože spousta lidí vidí jen celkové výsledky. I když vyhrajeme, řada z nich to neví,“ posteskl si Kopeckého spolujezdec Pavel Dresler.
České fanoušky kategorie WRC2, určená pro modely R5, mimořádně zajímá díky Kopeckému a díky účasti továrního týmu Škoda Motorsport, ale na soutěžích se vše točí kolem WRC. Anglická zkratka označuje nejenom samotný seriál, ale také jeho hlavní atrakci - speciály W(orld) R(ally) C(ars). Ty se dají charakterizovat jako formule 1 v terénu. A Mezinárodní automobilová federace FIA chce udržet jejich výlučnost, a proto nepovoluje jejich nasazení jinde než v mistrovství světa.
1. turecká etapaZpravodajství a výsledky |
Zatímco auto WRC je speciál, R5 využívá díly ze sériového auta. Pořizovací cena je pochopitelně rozdílná. Zatímco částka za vůz R5 se pohybuje kolem 5 milionů korun, model WRC stojí přes 20 milionů. Mimořádně vysoké jsou u něj i jízdní náklady. Jediný kilometr na rychlostní zkoušce vyjde na více než 10 tisíc korun! Ale na trati to lze poznat. Na soutěžích typu Turecké rally prolétne stejný úsek klidně o dvě vteřiny rychleji než R5, což v cíli dělá mnohaminutový rozdíl.
„WRC je větší, silnější, má lepší brzdy, přitom v zatáčkách je rychlejší. Rozdílné jsou i tlumiče, ale největší rozdíl je v motoru,“ srovnal španělský jezdec Dani Sordo. Tovární pilot Hyundai pravidelně závodí s modelem WRC, ale na letošní Barum rally vyzkoušel model R5.
Vysoké náklady jsou jedním z důvodů, proč model WRC mají jen čtyři automobilky - Citroën, Hyundai, Toyota a Ford. Naopak typ R5 je mnohem rozšířenější. Už proto, že je určený také pro národní seriály. Kromě Škody ho nabízí Ford, Hyundai, Citroën, Peugeot, chystají ho Volkswagen, Toyota a Proton. Jen pro srovnání: k zákazníkům zamířilo přes 600 kusů R5, zatímco modelů WRC vzniklo jen pár.
Ale přestože modely R5 nehrají ve světovém šampionátu tu nejdůležitější roli, titul v jejich kategorii WRC2 má kvůli konkurenci velkou cenu. Už teď je jasné, že potřetí v řadě poputuje do Mladé Boleslavi, protože jediným rivalem Kopeckého je jeho týmový kolega Pontus Tidemand. Ale bude slavit i český jezdec?