Kopecký neřeší absolutní pořadí, a přece jede o světový titul

Jan Kopecký na trati Turecké rallye | foto: Škoda Motorsport

15 2018
Marmaris (od našeho zpravodaje) - Jestli dojede celkově osmý, což se mu letos povedlo už dvakrát, nebo až jedenáctý, je mu lhostejné. Jediné, co českého jezdce Jana Kopeckého na soutěžích mistrovství světa v rally zajímá, je redukovaná klasifikace kategorie WRC2, v níž usiluje o titul. Vede letošní hodnocení a pozici si může vylepšit na Turecké rally, která vyvrcholí v neděli.

Podmínky v Turecku jsou kruté, říká Kopecký. Přesto vede

Rozhovor s českým jezdcem po první etapě

Jan Kopecký při tréninku na tratích Turecké rallye

„Nemáme auto na to, abychom se mohli poměřovat s výkonnostními monstry,“ vysvětlil Kopecký, jenž řídí model kategorie R5, zatímco o absolutní vítězství bojují modely WRC.

Přehršel zkratek zní jako inspirace pro novou verzi hitu Ivana Mládka, jenže v rally se bez nich neobejdete. Jedná se totiž o disciplínu, v níž proti sobě stojí drahé speciály a modely, které se zas tak neliší od aut, jež si můžete pořídit v autosalonu. Ve výsledkové listině jsou seřazeny všechny společně.

Nadneseně řečeno, jako kdyby na okruzích byly společné výsledky pro formuli 1 a formuli 2 nebo jako kdyby se společně hodnotily MotoGP, Moto2 i Moto3. Teprve redukované pořadí každé kategorie ukáže, jak si jezdec opravdu stojí. A kategorii poznáte jen podle zkratky za názvem auta.

„Pro nás je to trošku nešťastné, protože spousta lidí vidí jen celkové výsledky. I když vyhrajeme, řada z nich to neví,“ posteskl si Kopeckého spolujezdec Pavel Dresler.

Jan Kopecký na trati Turecké rallye

Jan Kopecký na trati Turecké rally.

České fanoušky kategorie WRC2, určená pro modely R5, mimořádně zajímá díky Kopeckému a díky účasti továrního týmu Škoda Motorsport, ale na soutěžích se vše točí kolem WRC. Anglická zkratka označuje nejenom samotný seriál, ale také jeho hlavní atrakci - speciály W(orld) R(ally) C(ars). Ty se dají charakterizovat jako formule 1 v terénu. A Mezinárodní automobilová federace FIA chce udržet jejich výlučnost, a proto nepovoluje jejich nasazení jinde než v mistrovství světa.

1. turecká etapa

Zpravodajství a výsledky

Zatímco auto WRC je speciál, R5 využívá díly ze sériového auta. Pořizovací cena je pochopitelně rozdílná. Zatímco částka za vůz R5 se pohybuje kolem 5 milionů korun, model WRC stojí přes 20 milionů. Mimořádně vysoké jsou u něj i jízdní náklady. Jediný kilometr na rychlostní zkoušce vyjde na více než 10 tisíc korun! Ale na trati to lze poznat. Na soutěžích typu Turecké rally prolétne stejný úsek klidně o dvě vteřiny rychleji než R5, což v cíli dělá mnohaminutový rozdíl.

„WRC je větší, silnější, má lepší brzdy, přitom v zatáčkách je rychlejší. Rozdílné jsou i tlumiče, ale největší rozdíl je v motoru,“ srovnal španělský jezdec Dani Sordo. Tovární pilot Hyundai pravidelně závodí s modelem WRC, ale na letošní Barum rally vyzkoušel model R5.

Fotogalerie

Vysoké náklady jsou jedním z důvodů, proč model WRC mají jen čtyři automobilky - Citroën, Hyundai, Toyota a Ford. Naopak typ R5 je mnohem rozšířenější. Už proto, že je určený také pro národní seriály. Kromě Škody ho nabízí Ford, Hyundai, Citroën, Peugeot, chystají ho Volkswagen, Toyota a Proton. Jen pro srovnání: k zákazníkům zamířilo přes 600 kusů R5, zatímco modelů WRC vzniklo jen pár.

Ale přestože modely R5 nehrají ve světovém šampionátu tu nejdůležitější roli, titul v jejich kategorii WRC2 má kvůli konkurenci velkou cenu. Už teď je jasné, že potřetí v řadě poputuje do Mladé Boleslavi, protože jediným rivalem Kopeckého je jeho týmový kolega Pontus Tidemand. Ale bude slavit i český jezdec?

Sport v roce 2019

Rok 2019 přináší celou řadu globálních sportovních akcí. Světová atletika okusí nezvyklé podmínky v Kataru, basketbalový šampionát míří do Číny, Japonsko uspořádá MS v ragby. Český fanoušek bude náruživě sledovat hokejové MS na Slovensku.

Fed Cup, Giro d’Italia, Roland Garros, Davis CupLiga mistrů, Evropská liga, Tour de France, MS v ragby, SP biatlonistů 2019/2020souhrn Sport 2019

Nejčtenější

Slavii stačila bezgólová remíza a je mistrem ligy. Opava se zachránila

Fotbalisté Slavie Milan Škoda (vlevo) a Simon Deli se radují z titulu mistra...

VIDEO Je rozhodnuto. Fotbalová Slavia po dvou letech opět slaví zisk mistrovského titulu, ke zlatu...

Rusové zůstávají neporažení, proti Švýcarům pálil hvězdný Kučerov

Ruští hokejisté se radují ze vstřeleného gólu v zápase proti Švýcarsku.

VIDEO Ruští hokejisté si připisují šestou výhru ve skupině B mistrovství světa, tentokrát porazili...

Němci překvapivě porazili Finsko, Slováky čeká na domácím MS derniéra

Němci (v bílém) slaví gól v utkání proti Finsku.

Němečtí hokejisté otočili zápas s Finskem, vyhráli 4:2 a zdramatizovali situaci ve skupině A...

Program a výsledky MS 2019 v hokeji: Jak dál v bojích o medaile

Michal Řepík (uprostřed v bílém) dává gól během zápasu proti Rakousku.

Čeští hokejisté mají za sebou vystoupení v základní skupině B mistrovství světa, v úterní generálce...

Plzeň zná soupeře pro předkolo Ligy mistrů, Slavia může narazit i na Ajax

Jan Kopic (vlevo) s Alešem Čermákem z Plzně brání madridského kanonýra Karima...

VIDEO Basilej, Olympiakos Pireus, případně PSV Eindhoven. Fotbalová Plzeň zná okruh soupeřů, na které...

Další z rubriky

Znovu na Markétě. Divoká karta na českou Grand Prix připadla Milíkovi

Václav Milík si letos na domácím ovále ve Svítkově podmanil 69. ročník slavného...

Držitelem divoké karty pro start v plochodrážní Grand Prix České republiky je znovu Václav Milík....

Stane se Rallye Český Krumlov součástí evropského šampionátu?

Karel Trojan se Zdeňkem Jůrkou se Škodou Fabií R5 během Rallye Český Krumlov.

Povedený podnik. Tak mohou organizátoři zhodnotit 47. ročník Rallye Český Krumlov. Co udělalo...

Rekord vyrovnán. Kolář na 300 zatáčkách Gustava Havla dohnal Stašu

NA TRATI V HOŘICÍCH. Patrik Kolář se řítí jednou ze zatáček hořické tratě,...

Slavný závod silničních motocyklů 300 zatáček Gustava Havla, jeden z nejprestižnějších v Evropě na...

Najdete na iDNES.cz