Dakar? To je vůle, říká motorkář Bražina

  9:11
S v i a d n o v - Lékařská zpráva byla stručná: roztříštěná pažní kost, zpřetrhané nervy. Květen 1993 a Oldřich Bražina, náruživý motorkář ze Sviadnova u Frýdku-Místku, ležel v nemocnici. Levou ruku necítil. Jako by ani nebyla jeho. Myšlenky také neposlouchaly. Hlavou mu jako zaseklý film běžela stále tatáž scéna: mistrovství světa endura v Hrádku nad Nisou, krkolomný pád, cesta v mrákotách do nemocnice. Doktoři, světla, bílá tma. "Co mi to říkal ten doktor při vizitě? Může se stát, že levou rukou už nepohnete. Ano, tak to bylo," drmolil po operaci jako ve snách. Nevzdal se. Neuběhl ani rok a vyrazil do Paříže.
Zápěstí ještě pořád pochroumané. Sice nemotorně, ale přece už s ním začínal pohybovat. Zíral na barevný štrúdl motorek startujících na Rallye Paříž - Dakar. Ta podívaná mu brala dech. "Tak tohle chci zkusit taky." Uběhlo dalších šest roků. Sen se stával skutečností. Oldřich Bražina opět stál na startu legendární rallye. Tentokrát už jako závodník. Ostatní zírali na něj.

Prvního ledna roku 2000 vyrazil na bláznivou pouť poprvé. Dojel, skončil čtyřicátý sedmý. Letos jel znovu, v cíli byl dvacátý osmý. "Dakar? To je vůle. Tohle slovo ten závod asi charakterizuje nejvěrněji," říká Oldřich Bražina.

Po kom jste zdědil motorkářské geny?
Otec byl mechanik, v garáži měl pionýra. Nějak jsem se nakazil a u motorek už zůstal.

Kdy jste poprvé slyšel o Dakaru?
Až v roce 1985, kdy se jej poprvé zúčastnili Češi na liazce. O rok později už jela mezi kamiony i tatrovka. Tehdy jsem poprvé tenhle závod zaregistroval, dřív se o něm ani nebylo jak dozvědět.

Napadlo vás hned, že pojede?
Strašně se mi to líbilo, to ano, ale tehdy by mě ani ve snu nenapadlo, že bych jel. Závodil jsem na motorce dlouho, ale na takovou akci jsem si netroufal. Teprve postupem času jsem dostal chuť cestovat za dobrodružstvím. Pro motorkáře je Dakar to samé, co pro horolezce Mount Everest.

Jak na to reagovala rodina?
Věděli, že od nápadu a slov je ještě k závodu daleko. Nemýlili se. Navíc mě zbrzdilo zranění, takže až o šest roků později jsem začal shánět peníze, víza a v doprovodném konvoji jsem zkusil cestu z Paříže do Maroka. To bylo v roce devadesát devět. Tím jsem položil základ pro regulérní účast na Rallye Paříž - Dakar.

Co všechno člověk potřebuje k tomu, aby se na motorce mohl zúčastnit Dakaru?
Poloviční vítězství je dostat se na start. To znamená sehnat spoustu peněz. Pak samozřejmě fyzička, zkušenosti jezdecké i mechanické a pevná vůle.

Jak jste se připravoval vy?
Letos jsem to podcenil, fyzickou kondici jsem měl mít mnohem lepší. Kilometrů jsem měl naježděno dost, puchýře na rukách jsem neměl, ale jinak jsem dostal pořádně do těla. Nejhorší byly dlouhé úseky po nekonečných pláních zarostlé trávou, které domorodci říkají velbloudí tráva. Hrozné drny. Po nich máte jet tři sta kilometrů. V půlce jsem byl hotový. Radši jsem moc nekoukal na tachometr, bylo deprimující zjistit, že místo deseti kilometrů jste ujel jen dva. Po takových etapách jsme se s Pepou Macháčkem, který jel Dakar na čtyřkolce, v noci budili, protože nám ruce trnuly až hrůza. Mravenčení jsme cítili ještě druhý den na startu.

Sjíždíte s motorkou ze startovací rampy. Co všechno v tu chvíli u sebe máte?
Je toho spousta. Základ je pevné a dokonale uzavřené oblečení. Když se vám pod kombinézu nebo pod rukavice dostane písek, je konec. Za chvíli jste tak dodřený, že se nedá pokračovat. Pak je to taška s několika náhradními díly, tak zvaný camel bag - velbloudí taška, a ledvinka s nářadím.

A talisman?
Měl jsem přívěšek a rodinnou fotku z Alp. Když mi bylo největší vedro, tak jsem se pohledem na sníh chladil.

Co jídlo a pití?
Třílitrový kanystr je připevněný k motorce, to je povinná výbava. Dva a půl litru jsem vozil v camel bagu a pro jistotu jsem si pokaždé ještě hodil půllitrovku za bundu. Voda je základ. Člověk navíc nikdy neví, kde a na jak dlouho zůstane trčet. Jardu Katriňáka kdysi hledali dva dny. Mezi závodníky ovšem funguje velká solidarita. Jednou jsem opravoval motorku a kolem profrčelo auto. Pak se dívám, vyhodili mi kanystr s vodou. Na jídlo jsme dostávali svačinky, ale já většinou neměl čas je během dne sníst. Až v cíli. Na trase jsem tak většinou zobal jen hrozinky z kapsy.

Motorka váží přes dvě stě kilogramů, jaká maximální rychlost se z ní dá vyždímat?
Špička jezdila i sto osmdesát. Pro mě bylo maximum sto třicet, sto čtyřicet. V takové rychlosti jsem ještě schopen vnímat terén. Jak se jede rychleji, je to o hubu. Letíte třeba stovkou přes krásné duny. Táhlé, pravidelné a pevné. První, hup, hup, čtvrtá, pátá, šestá a sedmá je v půlce stržená. Před vámi najednou zeje desetimetrová propast. Proto jsem se stejně jako loni držel jasného pravidla - kam nevidím, tam nejedu.

Kromě toho je třeba si dávat největší pozor na co?
Důležité je pořád se soustředit. Jet deset hodin v kuse je hrozně ubíjející, ale pořád je třeba dávat bacha. Hodně je to i o štěstí. Na Dakaru byli mnohem lepší jezdci s lepším zabezpečením a jeli dřív domů.

Padal jste?
Hodně. Hlavně ke konci to byla hrůza, byly to vyloženě psychologické etapy. Skončit tak blízko u cíle, to byl strašák. Jel jsem třeba na pětku a motorku položil. Vyrazil jsem si dech, zhmoždil žebra a co bylo nejhorší, urvalo se mi ucho od batohu i ledvinky. Při každém pohybu jsem pak dostal ránu, byl jsem zbitý jak pes. Zdrcující byl konec. Jela se poslední etapa, nijak těžká. Cestou jsem potkal Švéda Lundmarka, který dvakrát vyhrál etapu. Zastavím a vidím: kolem něj hlouček černochů a Lundmark vykloubené zápěstí. Neumím řeči, ale snažil jsem se ho přesvědčit, ať to zkusí, že pojedeme pomaličku. Přece není možné, aby takový kousek před cílem skončil. Nešlo to a já měl dilema. Odpálit bezpečností rachejtli a vyřadit ho tím ze závodu? To jsem nedokázal. Jel jsem dál. Po šesti kilometrech jsem potkal televizní štáb a tak jsem je za Lundmarkem poslal. Večer jsem ho viděl ve zprávách, nedojel.

Kdy bylo nejhůř vám?
Jednoznačně v patnácté etapě. Měřila pět set kilometrů, ani ne v půlce mi v motoru začalo hrozně mlátit. To bylo špatné. Na dvě stě šedesátém kilometru se motorka zastavila úplně. Rozhlížel jsem se a říkal si - tak tady končím. Ani jsem nebyl vzteklý, už jsem se skoro smířil s tím, že je konec, seberou mě a hotovo. Přece jen mi to ale nedalo, hledal jsem závadu. Nefungovala benzínová pumpa. Opravil jsem ji a mezitím mě dojel Pepa Macháček. Domluvili jsme se, že pojedu co to dá a když motor nevydrží, tak mě potáhne nebo přivolá pomoc. Měli jsme obrovskou výhodu v tom, že nám kluci z tatrovek pomáhali. Nakonec jsem dojel a motor mi pomohli vyměnit. Bez nich bych byl nahraný.

Těsně před cílem jste během jedné etapy srazil osla a kozu. Co se to dělo?
Byla to jediná etapa, ve které jsem startoval až za Macháčkem. On na té svojí čtyřkolce strašně práší, předjet ho, to je kumšt. I proto jsem si osla všimnul na poslední chvíli. Brzdil jsem co to dalo, ale trefil jsem ho ve smyku zadkem motorky. Koza dopadla hůř. Ohlížel jsem se dozadu a bum - koza na maděru. Vzal jsem ji přímo, ale naštěstí jsem nespadl. Uháněl jsem pryč, pro místní to mohl být velký majetek. Bál jsem se, abych k ní na večeři neskončil jako příloha.

Jak to na Dakaru chodí v depu?
Jde o to, v jaké části. Tovární týmy, to je šrumec. Letadla, servisní auta a parta mechaniků pracujících celou noc. Na druhé straně nadšenci, kteří spí jen tak na zemi a všechno si musí dělat sami. My máme obrovské štěstí v kamioňácích. Srazí auta, postavíme stany, máme vlastní svět.

Být hvězdou s podporou továrního týmu vás neláká?
Každý by chtěl být první, ale ti kluci jsou pod obrovským tlakem. Buď jim to vyjde, budou v první pětce, nebo rozbijí sebe či motorku. Jedou na krev. Až tak daleko bych už dneska jít nechtěl. Přece jenom mám doma rodinu.

Josef Macháček prý jezdí v dámských kalhotkách, jsou podle něj pohodlnější i levnější. Co vy? Dávám přednost klasickým slipům. Základ oblečení jsou i cyklistické kalhoty, zadek dostává zabrat. Jak chytnete vlka, jste nahraný. Večer jsem proto okamžitě měnil slipy, tričko a ponožky.

Špinavé prádlo manželce domů nevozíte...
Ne, všechno se vyhazuje.

Co hygiena?
Ve dvou táborech byla sprcha, ale většinou byly k dispozici takzvané kýblovky. To je rošt a dva kýble vody. Dáte černochovi deset franků a můžete se polít.

A jídlo?
Dobré, ale pořád stejné. Jednou je na snídani kus salámu a volské oko, podruhé volské oko a kus salámu.

V loňském závodě jste měl problémy s navigací. Co letos?
Dva dny jsem jel bez navigačního systému GPS, porouchal se. Tak jsem stopoval. V úseku, kde zabloudil i takový profík jako Pepa Kalina, jsem zrovna potkal Masuoku a Schlessera. Viděl jsem, kam míří a pak se co nejdéle držel vrtulníků kroužících nad nimi. Měl jsem štěstí, vyšlo mi to. Nebyl jsem sám, z Čaginova navigátora si například utahovali, že když neví kudy kam, křičí - "Zděs išol Kalina, vperjod."

Z min a banditů jste strach neměl?
Na to nebyl čas. Během etapy jsem si kolikrát stihnul tak dvakrát odskočit. A když jsem šel podruhé, tak už jsem měl výčitky, že ztrácím.

Loni jste skončil čtyřicátý sedmý, letos jste se polepšil o devatenáct míst. Dá se to ještě vylepšit?
Můžu jet ještě rychleji, ale každý závod je jiný. Předem se o umístění nedá absolutně bavit.

Na motorce jste Dakar úspěšně absolvoval dvakrát, nelákají vás auta nebo kamiony, které jsou přece jen o poznání pohodlnější?
Neuvažoval jsem o tom, jsem motorkář a u motorek nejspíš zůstanu.

Jak byste reagoval, kdyby za vámi přišla jedna z vašich dcer a řekla: pojedu Dakar!
Zakázal bych to. Stačí, že jeden člověk v rodině má, jak říká Pepa Kalina nemoc z pouště. 


OLDŘICH  BRAŽINA
Narodil se 25. května 1961 ve Frýdku-Místku.
Vyučil se zámečníkem na Středním odborném učilišti, jak sám říká napoprvé a s průměrnými výsledky.
Motorkám se věnoval odmalička, první závod jel v roce 1982. Na soutěžích startoval jako amatér, jinak dělal zámečníka ve Válcovnách plechu. V roce 1990 začal podnikat, ovšem na závody nezanevřel. Jezdil enduro a cross country, na vlastní náklady se zúčastnil několika závodů mistrovství světa.
V roce 1998 byl dvojnásobným mistrem republiky v enduru, další úspěchy si nepamatuje. Říká, že jezdí pro zábavu, medaile a poháry nepočítá.
Ženatý, s manželkou Annou má dvě dcery. Patnáctiletou Michaelu a třináctiletou Anetu.
Polámané ruce a nohy měl třikrát, nejhorší pád zažil v roce 1993. Rok nepohnul zápěstím na levé ruce, dodnes má při ovládání spojky problémy.
Kromě motorek je jeho vášní paragliding a závody na šlapačkách.
Od roku 2000 trpí nevyléčitelnou pouštní nemocí - ať je kdekoliv, pořád jej to táhne do Dakaru.

Motocyklista Oldřich Bražina v cíli oňského ročníku dakarské rallye.

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Česko - Finsko 1:0N. Drama s vítězným koncem, skvělý výkon předvedl Dostál

10. května 2024  22:56,  aktualizováno  23:24

Česká reprezentace má za sebou první vystoupení na domácím mistrovství světa v hokeji. Svěřenci...

Program MS v hokeji 2024: Češi udolali v nájezdech Finy, v sobotu vyzvou Norsko

29. května 2023  10:42,  aktualizováno  10.5 22:59

Česká hokejová reprezentace zahájila domácí turnaj vítězstvím 1:0 po samostatných nájezdech nad...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Překvapení v nominaci. Z Rulíkova týmu pro MS vypadli Nosek, Vrána či Ticháček

5. května 2024  20:46,  aktualizováno  21:38

Dlouho očekávaný jmenný výčet zazněl. Trenér české hokejové reprezentace Radim Rulík představil...

Tadeji, sundej to! Pogačar odvracel diskvalifikaci, Ganna prohnal zlaté parťáky

8. května 2024  7:46

Je vůbec možné, aby v průběhu etapy letošního cyklistického Gira nezaútočil Tadej Pogačar? Teprve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak si Pogačar protáhl nohy a ujížděl i sprinterům. Je to hovadina, soudí Raboň

7. května 2024  9:29

Málem vyhrál v sobotu hned úvodní klasikářskou etapu Gira. Pak v neděli ovládl první dojezd na...

Body Pastrňáka s Laukem v závěru duelu jen mírnily prohru Bostonu

11. května 2024  6:50,  aktualizováno  7:31

Hokejisté Floridy dokázali podruhé za sebou nasázet v play off NHL Bostonu šest gólů a po úvodním...

Bitva o mečbol. Grepl tuší řežbu, Šotnar tvrdí: Do finále postoupíme spíš my

11. května 2024  7:30

El Nordico vrcholí, šponuje nervy fanoušků i hráčů. Semifinále play off Národní basketbalové ligy...

Hokejisty překvapila neuznaná branka. Tohle jsou všude góly, divil se Tomášek

11. května 2024  6:43

Na konci druhé třetiny prolomili bezgólový stav. Fanoušci poprvé na mistrovství světa poslouchali...

Ostravané ztratili motivaci. Ale hanbu jsme v semifinále neudělali, soudí Majerčák

11. května 2024  5:12

Zranění, ale i úbytek fyzických a psychických sil ostravských basketbalistů ovlivnily semifinále...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...