Sebastian Vettel v cíli Velké ceny Malajsie.

Sebastian Vettel v cíli Velké ceny Malajsie. | foto: AP

Vyrovná se Vettel Schumacherovi? Velká cena Číny formule 1 napoví

  • 3
Už teď srovnávají Sebastiana Vettela s Michaelem Schumacherem v jeho hvězdných dobách. Teď se může úřadující světový šampion svému dětskému vzoru aspoň v jednom aspektu vyrovnat.

Pokud vyhraje nedělní Velkou cenu Číny, stane se prvním jezdcem po sedmi letech, který ve formuli 1 ovládl úvodní tři závody sezony. Naposledy se to povedlo v roce 2004 právě Schumacherovi.

Třiadvacetiletý Vettel je současným vládcem F1. V úvodních kláních kraloval i kvalifikacím a na kontě má už společně s minulou sezonou čtyři výhry v řadě. V Číně je favorizován i proto, že od minulého závodu v Malajsii uplyne jen týden a týmy nemají čas na zásadní změny v nastavení vozů.

Přesto u Red Bullu nepějí chválu. V posledním závodu totiž měli mechanici problémy se systémem sběru kinetické energie KERS, který sice umožňuje zrychlení auta, ale Vettel ho nemohl kvůli přehřívání použít v části minulého závodu, jeho týmový kolega Mark Webber z Austrálie dokonce vůbec. "Pracujeme na tom," konstatoval Vettel.

Fernando Alonso na Ferrari v boxech.

Trať v Šanghaji má nejdelší rovinky v celém seriálu mistrovství světa, proto právě systém KERS bude mít opodstatnění. Velkou výhodu budou mít také piloti a týmy, jež mají nejlépe zvládnuté ovládání zadního přítlačného křídla, tedy technickou novinku, která má pomoci k předjíždění právě na rovinkách. Tento systém naopak zkolaboval v Malajsii Fernandu Alonsovi ze Španělska na jeho ferrari, kvůli čemuž někdejší dvojnásobný mistr světa najel do mclarenu Lewise Hamiltona.

Vettel má na Čínu dobré vzpomínky. Před dvěma lety tam získal pro svůj nový tým vůbec první vítězství. "Jsme opravdu velmi silný tým. Přes zimu jsme udělali hodně práce a je to vidět," prohlásil Němec. "Dokázali jsme udržet krok s vývojem a technickými novinkami, ale pořád ještě máme dost věcí, které zlepšovat. Já chci ale rozhodně opět vyhrát," řekl Vettel.

Zatímco v rozpálené Malajsii trpěly pneumatiky, na což doplatil nutnou výměnou v závěru závodu hlavně Brit Hamilton, v Číně by vozy měly jezdit do boxů méně často. Předpovědi totiž hovoří o teplotách kolem dvaceti stupňů celsia, a právě proto by se Velká cena Číny mohla rozhodnout právě u mechaniků. "Výběr pneumatik a jejich výměna bude na tomto okruhu extrémně důležitá," upozornil Vettel. "Máme ale z posledních dvou závodů hodně informací, takže víme, jak s tím naložit," prohlásil.

Zaútočí v Číně pilot McLarenu Lewis Hamilton?

Ve Ferrari sice dali dohromady zadní přítlačné křídlo, ale Alonso tuší, že jeho tým čeká přesto další náročný víkend. "Zatím pořád nejsme tak rychlí, jak bychom chtěli," prohlásil Španěl. "Musíme ještě zapracovat na aerodynamice, a to rychle, protože tam ztrácíme na ostatní poměrně dost. Ale o body či pódium se poperu," dodal vítěz čínské GP z roku 2005.

Na stupně vítězů by se měly tlačit také monoposty McLaren. Jenson Button byl v Malajsii druhý a v Šanghaji bude obhajovat loňské vítězství. "Věřím, že jsme se zase trochu posunuli kupředu a můžeme konkurovat red bullům," řekl mistr světa z roku 2009. "Myslím, že každý už by chtěl jejich nadvládu přerušit," uvedl druhý muž průběžného pořadí MS.

Zopakovat triumf z minulého roku se v Číně ještě nikomu nepodařilo a každý ze sedmi dosavadních závodů měl jiného vítěze. Jsou mezi nimi i Hamilton (2008), Michael Schumacher (2006) a Rubens Barrichello (2004). Z dosavadních vítězů nebude na startu jen Kimi Räikkönen, který v Šanghaji
vyhrál v roce 2007.

Charakteristika trati v Šanghaji

Sebastian Vettel na trati Velké ceny Číny.

Až do března letošního roku nebylo jasné, jestli okruh v Šanghaji bude hostit závod mistrovství světa formule 1. Velká cena Číny však nakonec obdržela novou licenci na další tři roky i díky tomu, že organizátoři na trati provedli nutné změny.

Na největším okruhu na asijském kontinentu tak byl položen nový asfaltový povrch a byly vyřešeny potíže s vyjetými kolejemi v několika zatáčkách. Šanghaj, kde se jel závod formule 1 poprvé v roce 2004, má nyní na pořádání Velké ceny Číny smlouvu až do roku 2017.

Okruh měří 5,451 kilometru a má tvar čínského znaku pro výraz "šang", v překladu vysoký. Tvoří jej čtrnáct zatáček, stejný počet levých i pravých. Nejdelší rovinka měří 1200 metrů a na jejím konci dosahují vozy rychlosti kolem 320 kilometrů v hodině. Do supermoderního areálu na předměstí Šanghaje se vejde 200 000 diváků.

Délka okruhu: 5,451 km.
Délka závodu: 56 kol = 305,066 km.
Nejrychlejší kolo v závodu: Michael Schumacher (Něm./Ferrari), 2004: 1:32,238 = 212,749 km/h.
Nejrychlejší kolo v kvalifikaci: Rubens Barrichello (Braz./Ferrari), 2004: 1:34,012 = 208,735 km/h.
Nejrychlejší závod: Rubens Barrichello, 2004: 1:29:12,420 = 205,185 km/h.
Vítězové předchozích závodů:
2006 - Michael Schumacher
2007 - Kimi Räikkönen (Fin./Ferrari)
2008 - Lewis Hamilton (Brit./McLaren)
2009 - Sebastian Vettel (Něm./Red Bull)
2010 - Jenson Button (Brit./McLaren)

,

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž