Blafoval Red Bull v trénincích, jak tvrdil Lewis Hamilton? Jak se to vezme. Určitě mohli být Sebastian Vettel a Mark Webber o kus rychlejší, ale "minimálně půlvteřiny odstupu přes soupeři" určitě nemají. Nemají ani dvě desetiny.
Úřadující mistr světa Vettel musel v závěru kvalifikace předvést to nejlepší, co umí, aby porazil Hamiltona a radoval se z druhého pole position sezony 2011. Když po uplynutí časového limitu protnul německý pilot cílovou fotobuňku, dělila je pouhá desetina.
Mark Webber se musel spokojit se druhou řadou na startu. Na dva mladší dravce neměl. Ale mohl být spokojený, že porazil alespoň Jensona Buttona. Bude tak stát hned za nejrychlejší dvojicí na startu ve výhodnější pozice na méně kluzké straně dráhy.
A kde je zbytek formulového světa? Daleko za dvěma nejlepšími týmy letošní sezony. Ferrari je zcela z formy a v Maranellu mají o čem přemýšlet. Vteřinová ztráta na nejrychlejší soupeře (a to platí u lepšího Alonsa) je téměř hrozivá a při standardním průběhu závodu tak bere italské stáji šance na stupně vítězů. Alonso bude pouze čekat vzadu na svou příležitost.
A navíc se bude muset poprat s nečekanými soupeři. Tým Lotus-Renault i v Malajsii potvrzuje, že se s ním letos musí počítat. Jeho auta nejsou o nic horší než Ferrari. A jak ukázal v kvalifikaci Nick Heidfeld, mohou být i lepší. Německý pilot zaostal o pár desetin za Alonsem a porazil Massu, Petrovovi k podobnému úspěchu moc nechybělo.
Podobným zklamáním jaké prožívá Ferrari začíná sezona pro tým Mercedes. Ambiciózní německý projekt Rosse Brawna je zatím neúspěšný. Jejich auta mají na přední příčky větší ztrátu, než tomu bylo před rokem. Začátkem sezony 2010 Nico Rosberg bojoval o stupně vítězů. K tomu má letos hodně daleko.
V malajsijské kvalifikaci obsadil pětadvacetiletý Němec deváté místo, téměř dvě vteřiny za vítězným Vettelem. A Michael Schumacher? Ten byl ještě pomalejší. O více než půl sekundy. Ačkoliv byl letošní monopost stáje postaven jemu "na míru", znovu nepostoupil do finálového dějství kvalifikace a začne závod z jedenácté příčky. To mu alespoň dává možnost volby strategie a výběru pneumatik pro závod nejvhodnějších. Tuto šanci jezdci z první desítky nemají.
Japonský pilot Kamuj Kobajaši zase potvrdil, že tým Sauber bude v letošní sezoně sbírat body. Japonec odstartuje z páté řady. K výkonu Nika Rosberga mu chyběla pouhá setina vteřiny.
Nedělní závod startuje v 10:00 SELČ a iDNES.cz ho bude sledovat online.
První část kvalifikace (20 minut, 7 nejpomalejších končí)
Jako první na trať vyrazil nováček letošní sezony di Resta z týmu Force India a naznačil, že tohle by mohla být kvalifikace mnoha překvapení. Chvíli na prvním místě zůstal a oba jezdci Force India nakonec pohodlně do druhé části boje o místa na startovním roštu postoupili.
Navzdory pátečním předpovědím nezačaly na dráhu dopadat kapky deště, které by kvalifikaci zásadně zdramatizovaly, přesto se bylo na co dívat. A to hned po osmi minutách od začátku.
Na výhezdu do dlouhé rovinky upadl z vozu Toro Rosso Sebastiena Buemiho kryt bočnice a zůstal ležet v jízdní stopě. V rukou traťových komisařů se objevily červené vlajky a kvalifikace musela být zastavena. Naštěstí ne na dlouho.
Za chvíli se opět jezdci na dráhu vrátili a do čela před dosud vedoucího Lewise Hamiltona z McLarenu se nečekaně vyhoupl jezdec Ferrari. Felipe Massa zajel čas 1:36,744 minuty a zůstal na prvním místě až do konce jízd.
Pravda, ti nejlepší zatím zdaleka neukázali, co dovedou. O tom jasně vypovídá desáté a patnácté místo největších favoritů kvalifikace, Marka Webbera a Sebastiana Vettela ze stáje Red Bull. Ale ani druhý Hamilton, ani šestý Button určitě nejeli naplno. To dovolilo protáhnout se na čtvrté místo Michaelu Schumacherovi z týmu Mercedes, od kterého se opět očekával maximálně boj o postup do desítky nejlepších.
Skvělou formu začátku sezony 2011 potvrdil těsně za Schumacherem ambiciózní Japonec Kobajaši ze Sauberu.
Nečekaně pomalé byly stroje stáje Williamsu. Veterána Barrichella dělila od nepostupu jediná desetina vteřiny a jeho týmový kolega Pasto Maldonado zůstal na osmnáctém, tedy nepostupovém místě.
Skvělou formu mají zatím jezdci Lotusu, tedy nejlepšího z loňských nováčků. Na williamsy ztratili Fin Kovalainen a Ital Trulli kolem půl vteřiny. Tedy významně méne, než tomu bývalo před rokem.
Premiérově v letošní sezoně se do závodu kvalifikovali Vitantonio Liuzzi a Narain Karthikeyan ze stáje Hispania Racing. Bez potíží se vtěsnali do kvalifikačního limitu 107 procent nejlepšího času. Ind měl rezervu celou vteřinu, Liuzzi dokonce dvě.
Druhá část kvalifikace (15 minut, 7 nejpomalejších končí)
Druhou část kvalifikace už žádné poletující kusy karbonu nepřerušily, ale o překvapení opět nebyla nouze.
Žádným šokem nebylo, že první dvě místa obsadili jezdci týmu McLaren a nejrychlejším časem dosavadního průběhu letošní Velké ceny Malajsie vyhrál Jenson Button. Nečekalo se totiž, že jezdci stáje Red Bull pojedou naplno. Ti si to nejlepší chystali na samotný závěr kvalifikace. Vettelovi zatím stačila třetí příčka, Webberovi čtvrtá. Nicméně začalo být zřejmé, že na Sepangu nebude výkonnostní rozdíl mezi zástupci mistrovské stáje a jejich pronásledovateli tak velký jako na úvod formulového roku v Austrálii.
A teď k těm překvapením. Do finálové desítky postoupili oba jezdci francouzské stáje Renault (i když Nick Heidfeld na 10. příčce měl namále) a také Japonec Kobajaši, který letos zatím dělá s vozem Sauber zázraky a byl výrazně rychlejší než jeho mladý týmový kolega Pérez z Mexika. Ten vystartuje až ze 16. příčky.
A díky vynikajícím výkonům těchto jezdců se do finálové desítky opět nepodíval Michael Schumacher. Stejně jako v Austrálii odstartuje legendární Němec z jedenácté příčky. A na auto se určitě vymlouvat nemůže. Jeho týmový kolega Nico Rosberg dosáhl na šestý čas a byl o téměř sedm desetin vteřiny rychlejší...
Kromě Michaela Schumachera a Sergia Péreze uvízli v prostřední části kvalifikace i startovního roštu Rubens Barrichello z Williamsu, dvojice stáje Force India Paul di Resta, Adrian Sutil a stejně tak oba jezdci Toro Rosso - Sébastien Buemi a Jaime Alguersuari.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Před posledními letmými koly bylo na čele ne úplně očekávané pořadí. Jezdci Red Bullu zatím nestačili. Vedli Hamilton a Button s rychlými mclareny. Zástupci mistrovského týmu museli dát do závěrečných kol úplně všechno. Další jezdci šetřili gumy a vyrazili pouze do jediného letmého kola.
Mark Webber to nedokázal. Co? Porazit mclareny. Posunul se pouze před Jensona Buttona, na Lewise Hamiltona neměl. Mladší z Britů se navíc o něco zlepšil.
Ale ani to nestačilo na Sebastiana Vettela, který svým závěrečným kvalifikačním kolem způsobil neskrývanou radost v garáži Red Bullu. Vettel vybojoval druhé pole position sezony a odsunul Hamiltona na druhé místo.
Další jezdci nestačili a zástupci Ferrari byli dokonce podobně rychlí jako jezdci Renaultu. Nick Heidfeld porazil Felipeho Massu, Vitalij Petrov za ním jen těsně zaostal. Technické oddělení Ferrari má o čem přemýšlet, Alonso ztratil na nejlepšího Vettela celou vteřinu.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Malajsie F1:
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Sebastian Vettel Red Bull |
1:34.870 min. | ||
2. | Lewis Hamilton McLaren |
+ 0.104 | ||
3. | Mark Webber Red Bull |
+ 0.309 | ||
4. | Jenson Button McLaren |
+ 0.330 | ||
5. | Fernando Alonso Ferrari |
+ 0.932 | ||
6. | Nick Heidfeld Renault |
+ 1.254 | ||
7. | Felipe Massa Ferrari |
+ 1.381 | ||
8. | Vitalij Petrov Renault |
+ 1.454 | ||
9. | Nico Rosberg Mercedes |
+ 1.939 | ||
10. | Kamuj Kobajaši Sauber |
+ 1.950 | ||
11. | Michael Schumacher Mercedes |
+ 1.466 | ||
12. | Sébastien Buemi Toro Rosso |
+ 1.591 | ||
13. | Jaime Alguersuari Toro Rosso |
+ 1.778 | ||
14. | Paul di Resta Force India |
+ 1.801 | ||
15. | Rubens Barrichello Williams |
+ 1.927 | ||
16. | Sergio Pérez Sauber |
+ 1.959 | ||
17. | Adrian Sutil Force India |
+ 2.024 | ||
18. | Pastor Maldonado Williams |
+ 1.532 | ||
19. | Heikki Kovalainen Lotus |
+ 1.901 | ||
20. | Jarno Trulli Lotus |
+ 2.047 | ||
21. | Timo Glock Virgin |
+ 3.904 | ||
22. | Jérôme D'Ambrosio Virgin |
+ 4.257 | ||
23. | Vitantonio Liuzzi Hispania |
+ 4.805 | ||
24. | Narain Karthikeyan Hispania |
+ 5.830 |