Pole závodníků VC Británie, kterému vévodí Sebastian Vettel z Red Bullu.

Pole závodníků VC Británie, kterému vévodí Sebastian Vettel z Red Bullu. | foto: Reuters

Týden dva a nebude návratu. Formule 1 se blíží na rozcestí

  • 6
Krize ve formuli 1 se blíží do bodu, ze kterého nebude návratu. Navzdory prohlášením prezidenta FIA Mosleyho, že spor se potáhne ještě dlouho, mluvilo se v padoku Velké ceny Británie o tom, že se rozhodne do týdne, maximálně do dvou. Pokud totiž týmy začnou uzavírat smlouvy na nový seriál, cesta zpět se jim uzavře.

Osm stájí, které odmítly přistoupit na nové předpisy Mezinárodní automobilové federace (FIA), mají již připravený vlastní seriál závodů a chtějí začít s přípravami. Ten by znamenal masivní odliv sponzorů a fanoušků z formule 1. Z té by se stala druhořadá série.

"Nastane to velmi brzy," uvedl prezident Toyoty a místopředseda asociace stájí formule 1 (FOTA) John Howett. "Chceme začít s přípravami a realizací vlastní soutěže. Pak již budeme mít závazky, které se budou obtížně rušit," dodal s tím, že klíčové bude středeční zasedání FIA v Paříži.

O den později se má sejít předseda FOTA a prezident stáje Ferrari Luca di Montezemolo s prezidentem FIA Maxem Mosleym, promotérem seriálu Berniem Ecclestonem a zástupci národních federací.

Týmy Ferrari, McLaren, Renault, Toyota, BMW Sauber, Brawn GP, Red Bull a Toro Rosso v pátek oznámily, že kvůli sporům s FIA ohledně nových pravidel nebudou startovat v příští sezoně formule 1 a chystají vlastní seriál závodů.

Stájím se nelíbil zejména volitelný rozpočtový strop ve výši 40 milionů liber. Ten měl přilákat do formule nové týmy, protože kdo na něj přistoupí, bude mít proti ostatním výhody v technologické oblasti.

Podle ředitele stáje Brawn GP Nicka Frye je třeba brát snahu týmů o vytvoření vlastních závodů vážně. "Alternativní šampionát je velmi realistický návrh. Není to planá hrozba, jak jsme podezíráni nebo jak někteří lidé doufají," dodal s tím, že plán na novou soutěž je vytvořený již od roku 2005.

Tehdy odchodem hrozily firmy BMW, Daimler-Chrysler, Renault, Toyota a Honda a zakladatelé Grand Prix asociace výrobců (GPMA). "Tehdy došlo k mnoha jednáním s promotéry a mediálními agenturami, které by rády celý seriál zaštítily," uvedl Fry.

,

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž