Jeden z nejlepších týmů historie nezvládl přípravu na letošní sezonu. Monopost MCL60 se namísto naplnění ambicí v bojích o titul utápěl v prvních závodech mezi nejpomalejšími, s Haasem či Alfou Romeo bojoval o poslední pozice.
Poté se však ukázaly potenciál a síla vývojového oddělení McLarenu, žádný ze soupeřů nezlepšil svůj monopost tak razantně. V Rakousku první balík nových aerodynamických dílů, v Británii druhý a výsledek? Lando Norris na startu přesprintoval Maxe Verstappena. I když o vedení přišel, byl jediným pilotem, který bezkonkurenčního mistra světa ohrozil.
Hned za ním, na třetím místě, kroužil po okruhu na bývalém letišti nováček seriálu Oscar Piastri. Očekávalo se, že McLaren rychle sjede pneumatiky a jeho piloti se začnou propadat. Jak už tomu párkrát bylo a jak to bývá u slabších týmů, které nečekaně vyletí vzhůru v kvalifikaci. Jenže se nestalo, i snaživí jezdci Mercedesu rychle poznali, že nemají šanci.
„Prolétl zatáčkou Stowe a byl pryč. Nemohl jsem ho předjet, na rovinkách jsme neměli šanci, stejně tak v rychlých zatáčkách,“ naoko si po závodě postěžoval Lewis Hamilton. „Chci McLarenu pogratulovat, začínal jsem tam a byla to moje rodina. Jsem rád, že je opět vidím tak vysoko.“
Výsledky závodu |
Hamilton byl nakonec jediným soupeřem, který se do souboje s mclareny dostal a dokonce jim sebral místo na stupních vítězů, pomohla mu však náhoda. Oscar Piastri, jenž spolehlivě držel třetí pozici, zamířil pro nové pneumatiky těsně před tím, než zastavil na dráze Dán Magnussen. Na trať vyjel safety car, další piloti využili zpomalení závodu k povinným zastávkám, a díky tomu na mladého Australana získali spoustu vteřin. Hamiltona načasování zastávky vystřelilo až na pódium.
„Z mnoha pohledů je čtvrté místo zklamáním, měli jsme dnes druhé nejrychlejší auto,“ ví talentovaný Piastri. „Na druhou stranu je hodně pozitivní, jak rychlí jsme byli. I pro nás to bylo překvapení a příště toho využijeme,“ plánuje.
S výměnou pneumatik Landa Norrise tým počkal, takže druhé místo Brit udržel. Měl však namále, protože jako jediný jezdec při hromadných zastávkách dostal na auto bíle značené nejtvrdší pneumatiky. Hamilton s měkkými gumami na něj útočil několik kol, dostával se na rovinkách na jeho úroveň a jen nově zrozená „raketová rychlost“ mu zajistila druhou pozici.
„Jaké pneumatiky má na autě Mercedes?“ zeptal se Norris do vysílačky při jízdě za safety car. „Hamilton za tebou nazul měkké, stejně jako Verstappen před tebou,“ zněla odpověď. „Skvělé, úžasné, paráda chlape,“ sarkasticky odpověděl Norris kličkující po dráze, aby na zchladlém Silverstonu alespoň trochu ohřál tvrdé gumy. Vracet se do boxů pro měkké však nemělo smysl, to by ho stálo hodně pozic.
Frankenstein na vzestupu. Jak závod v Barceloně ukázal Mercedesu naději |
„Asi něco potřebovali otestovat,“ komentoval později stále stejně uštěpačně chybu týmu. „Já chtěl měkké, obzvlášť po výjezdu safety car.“
Za čtrnáct dní v pomalých zatáčkách Velké ceny Maďarska to může být trochu jiný příběh a je možné, že se mezi nejlepší vrátí Ferrari nebo třeba Aston Martin. Jasné však je, že McLaren už nebude uzavírat startovní pole a hledat výmluvy, proč to nejde.