Základem pozdějších výsledkových změn bylo špatné postavení vozu Alonsa na startu Velké ceny Saúdské Arábie, což byla neoddiskutovatelně jezdcova chyba. Navíc stěží pochopitelná, protože Alonsovi žádnou výhodu nepřinesla.
Po absolvování zaváděcího kola zaparkoval monopost Aston Martinu mimo svůj slot na startovním roštu - více vlevo směrem k bariéře, koly za bílou čárou. Možná si byl své hlouposti vědom, protože poté, co mu tým oznámil do vysílačky, že dostal pětivteřinovou penalizaci, jen suše potvrdil, že slyší.
Penalizace pěti vteřin může být k času jezdce přičtena v cíli, nebo si ji odpyká při zastávce v boxech. To byl Alonsův případ - pilot zastaví u mechaniků a ti musejí přesně pět sekund čekat než začnou na jeho voze pracovat, respektive měnit pneumatiky. Tuto možnost zvolil Aston Martin.
Ředitelství závodu hlídá každou setinu sekundy, v prvním závodě v Bahrajnu začali mechanici Alpine pracovat na voze Estebana Ocona o čtyři desetiny dříve a automaticky následovala další, desetisekundová penalizace.
Sporný dotek
V Džiddě si Alonso navzdory absolvované pětisekundové penalizaci udržel pozici na stupních vítězů, protože mohl zastavit u mechaniků při safety car fázi, takže na své soupeře s Ferrari ve výsledku žádný čas neztratil. Naopak, získal pět sekund. Leclerc a hlavně Sainz totiž měnili obutí dřív, před zpomalením závodu.
Výsledky Velké ceny Saúdské Arábie F1 |
Nicméně někdy v době průjezdu cílem dostalo ředitelství zprávu, že Alonso neabsolvoval trest správně. Sportovní komisaři jeho zastávku znovu prošetřili a zjistili, že se jeden z mechaniků lehce dotkl zvedákem zadní části Alonsova monopostu - auto nezvedal, nikdo na něm nepracoval, ale došlo ke kontaktu.
Ředitelství závodu dostalo od sportovních komisařů zpětnou vazbu, že podle dohody na SAC (což je jakýsi sportovní poradní výbor F1) je dotek mechanika vozu považován za práci na voze. Alonso se tedy chvíli po projetí cílem Velké ceny Saúdské Arábie propadl ze třetího na čtvrté místo.
Aston vrací úder
Aston Martin nechtěl nechat samozřejmě věc být, a tak využil možnosti obrátit se na sportovní komisaře se žádostí o přezkum. A samozřejmě předložil nové skutečnosti, zejména celkem sedm videozáznamů, kdy se zvedák dotkl vozu, ale žádná penalizace nenásledovala.
Argumenty Aston Martinu převážily a nutno říct, že zvítězil zdravý rozum. Rozhodnutí bylo poměrně rychlé a komisaři uznali, že „navzdory dřívějšímu usnesení neexistuje jakákoliv dohoda, že dotek vozu znamená práci na něm“.
V nejbližších týdnech pravděpodobně dojde k úpravě pravidel a vyjasnění celé situace, aby se nic podobného v budoucnu nestalo. Možná bude dotek mechanika vozu opravdu zanesen do předpisů jako práce na voze. Ale to už může být Alonsovi jedno.