Český cyklista Jan Bárta během dlouhého úniku během třetí etapy Tour de France. | foto: Profimedia.cz

Bárta: Jednal jsem se třemi týmy. Ale v NetAppu jsem maximálně spokojený

  • 5
V Hamburku dnes nastupuje do jednorázového závodu Vattenfall Cyclassics, jediného německého závodu World Tour. V dresu týmu NetApp ho Jan Bárta pojede s vědomím, že budoucnost má jasnou. Ve stáji, která se od příští sezony přejmenuje na Team Bora, prodloužil smlouvu o další tři roky.

Co převážilo, že jste dal přednost vaší stáji před možným posunem do týmu World Tour?
Že tam mám srovnatelné podmínky a jsem maximálně spokojený. Pokaždé, když jdete někam jinam, tak nevíte, jak ten tým bude fungovat a zda vám bude vyhovovat. Začátky pak bývají horší.

Byly nabídky na přestup do World Tour?
Ano, měl jsem i jiné nabídky. Jednal jsem celkem se třemi týmy.

Rozhodoval jste se dlouho?
V sezoně, kdy vám smlouva končí, o ní vždycky už zkraje sezony přemýšlíte. Pak začnete jednat s týmy a získáváte určitý náhled.

NetApp vás, předpokládám, oslovil s nabídkou prodloužení kontraktu už před Tour?
Samozřejmě, už dřív mi řekli, že by byli rádi, kdybych zůstal.

Odrazily se vaše letošní výsledky i ve vylepšení smlouvy?
Ano, mám ji lepší, než jsem měl.

Jan Bárta
Jan Bárta

Z devítičlenné sestavy NetAppu, která jela Tour, už šest jezdců kontrakt s týmem prodloužilo. Leopold König mezi nimi není. Tušíte, jestli zůstane?
Myslím si, že v týmu nezůstane. Ale je to na něm, jak se rozhodne.

Máte představu, kdo by měl naopak přijít?
Nějakou už mám, ale musíte si počkat na oznámení týmu. Celkem bude mít tým opět 20 lidí a pojede na dva závodní programy.

Letos jste ho měl v první půlce sezony poprvé jiný, namísto etapových závodů jste se zaměřoval na klasiky. Mělo by to tak zůstat?
To ještě budeme řešit. Vyhovovaly mi obě varianty, jak etapové závody, tak letos klasiky. Akorát jsem měl smůlu na dvou největších, na které jsem se letos na jaře chystal. Na Flandrech jsem dostal defekt dvacet kiláků před cílem a na Roubaix jsem spadnul a rozbil se.

Manažer týmu Ralph Denk prohlásil, že vás považuje za cyklistu, který patří do světové časovkářské Top Ten - a že s vámi chce nyní pracovat na časovkářských nuancích. Co konkrétně by to mohlo být?
Třeba na Tour jsme já i Leo měli jinou helmu než předtím. Pár takových drobností, na kterých mohu získat nějaké ty vteřiny, určitě ještě existuje. A několik sekund v časovce udělá relativně dost míst.

Předpokládám, že NetApp, nebo vlastně už Team Bora, opět plánuje bojovat o divoké karty na závody Grad Tour.
Určitě Grand Tour jet chceme a myslím si, že i nějakou pozvánku dostaneme. Program týmu byl každý rok lepší a lepší a věřím, že v podobném duchu to bude pokračovat.

Jan Bárta
Český cyklista Jan Bárta (v modrém) uniká spolu francouzským kolegou...

Vám by asi už i chybělo, kdybyste v sezoně žádnou Grand Tour neabsolvoval, ne?
Tak není Grand Tour jako Grand Tour, někdy utíká pomaleji. Ta první (Giro 2012) mi připadala vážně dlouhá. Ale to byla asi i otázka zvyku.

Právě začíná Vuelta. Dokázal byste si představit, že byste se po Tour vydal letos i na ni?
To bych musel mít po skončení Tour úplně jiný program. Nejel bych etapový Arctic Race, ale asi jen nějakou jednorázovku, aby si tělo orazilo. Když to víte dopředu, jste schopný se i na druhou Grand Tour nachystat. Ale dva třítýdenní etapáky po sobě, ať už Giro-Tour nebo Tour-Vuelta, rozhodně nejsou úplně ideální. Času na regeneraci je relativně málo.

V prvních dnech po Tour byla únava hodně znatelná?
Samozřejmě, že tam nějaká byla. Cestoval jsem domů z Paříže v pondělí relativně pozdě, už jsem pak ani nestihl jít na kolo.

Jinak byste šel?
Kdybych měl let z Paříže dřív a přiletěl do Česka už dopoledne, šel bych se aspoň projet. Ale dostal jsem se domů až před šestou večer. Potom mě ještě vítali a na to kolo nezbyl čas.

Jaký pak byl Arctic Race, neobvyklý etapový závod až za polárním kruhem?
Byla mi tam hodně zima. Čekal jsem, že tam bude zima, ale ne až taková. Naštěstí jsme ani jednou pořádně nezmokli, jen dvě přeháňky jsme chytli. Ale bylo každý den jen kolem 11 stupňů. Když předtím jedete Tour, kde jsou teploty přece jen trochu jiné, je ten rozdíl znát.

Co vás nyní čeká ve zbytku sezony?
Po Vattenfallu v Hamburku bych měl jet Kolem Británie, kde jsem už byl v minulosti třetí. Ale počasí tam bývá dost deštivé a je to taková loterie. No a potom mistrovství světa v časovce a ještě možná nějaký jednorázový závod.

Silniční závod na mistrovství světa ne?
Máme letos na Česko jen tři místa. To nechám na svazu, jak rozhodnou.