Kdy a v jaké podobě bude případné zpoplatnění zavedeno, zatím není jasné. Podle dřívějších informací by řidiči mohli platit 200 Kč denně.
„Šest z deseti Pražanů je proti omezení vjezdu do centra, dokud nebude dořešený Pražský okruh. Každý desátý by pak vjezd rovnou zakázal,“ uvádí šetření.
Podle něj vidí 59 procent obyvatel města řešení v dostavbě pražského okruhu. Pouze 15 procent dotázaných si myslí, že situaci zlepší zpoplatnění vjezdu do centra.
Průzkum také ukázal, že vjezd do centra odmítá hradit třetina Pražanů. Necelá čtvrtina je ochotná zaplatit pouze v případě, že by to vyřešilo dopravní situaci ve zbytku města.
Z výzkumu naopak vzešlo, že 56 procent lidí je přesvědčeno o tom, že zpoplatnění vjezdu automobilů do centra zkvalitní život rezidentů.
Vjezd do centra Prahy od ledna za dvě stovky? Ještě jednáme, říká Hřib![]() |
„Problém je v tom, že se v těchto místech zpožďují tramvaje. Město nebylo stavěno na dnešní intenzivní automobilový provoz, proto musíme řešit, co tam chceme. Teď nás čeká diskuse v rámci koalice. Vše směřuje teprve k takové diskusi,“ řekl Zdeněk Hřib.
Jakmile se začnou zpožďovat v těchto místech tramvaje, má to dopad na jejich provoz také v dalších částech města a komplikuje to dodržování jízdních řádů na více linkách.
Magistrát se podle náměstka proto s Prahou 1 domluvil, že by vyzkoušeli namísto zákazu zpoplatnit vjezd na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží. Fungovalo by to tak, že by řidič zaplatil a při vjezdu by jeho registrační značku zkontrolovala kamera. V Česku podle Hřiba takové opatření v některých městech funguje, mezi nimi zmínil třeba Karlovy Vary.
Pokud se koalice domluví a město opatření schválí, bude podle Hřiba od té chvíle potřeba zhruba půl roku na zavedení. Rok by mělo být opatření v pilotním režimu a po jeho skončení by jej město a Praha 1 vyhodnotily.
Ještě předtím by se ale uskutečnilo připomínkové řízení, kdy by se do debaty zapojily mimo jiné městské části, které by k návrhu zaslaly podněty a připomínky. „Dosud to bylo s radnicemi jen předjednáno,“ řekl Hřib.
KOMENTÁŘ: Nové barikády v ulicích Prahy. Co by způsobil placený vjezd do centra![]() |
Systém zpoplatnění vjezdu do vybraných částí Prahy 1 má být podle dřívějších vyjádření zástupců města plně automatický a právně má být založen na takzvaném místním poplatku. Nepůjde tedy o mýto, jehož zavedení nyní legislativa neumožňuje. Již dříve radní Prahy 1 Vojtěch Ryvola (ANO) uvedl, že podle informací z ministerstva dopravy je nejbližší možný termín schválení zákonné úpravy umožňující mýto v roce 2029.
8. července 2022 |