Vjezd do centra Prahy od ledna za dvě stovky? Ještě jednáme, říká Hřib

  11:50aktualizováno  19:32
Praha se od začátku příštího roku chystá na dlouho avizované zpoplatnění vjezdu do centra Prahy. Informaci uvedl na sociálních sítích Petr Vomáčka, bývalý expert BESIP a současný vedoucí odboru dopravy Prahy 14. Řidiči by za vjezd do centra měli zaplatit dvě stě korun. Podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba by opatření mohla platit od začátku příštího roku, nyní ale probíhají jednání.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Vomáčka na sociálních sítích uvádí nejen částku za vjezd do centra Prahy, ale i bližší podrobnosti.

„Mýtné by mělo zasáhnout celou oblast Prahy 1 mimo magistrálu a cena bude stanovena jen za celodenní průjezd ve výši 200 Kč. Poplatek se bude kontrolovat speciálními vozy obdobnými těm na zóny placeného stání. O způsobu platby i výjimkách zatím není rozhodnuto,“ uvádí.

Stop zbytečnému provozu. Praha hodlá brzy zpoplatnit vjezd do centra

Redakce iDNES.cz oslovila Petra Vomáčku, který záměr Prahy potvrdil.

„Informaci uvedl radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola. Bližší informace uvedl radní (Zdeněk) Hřib. Mapa kopíruje záměr, o kterém Ryvola hovořil. Řeší to tak aktivně, aby to bylo schváleno s účinností od 1. 1. 2024. Takže je zde předpoklad schválení, pokud to projde radou magistrátu,“ uvedl.

„Z mých informací z rozhodnutí nepanuje nadšení na Praze 6, ale také z řad zaměstnanců ministerstev, kterých je na Praze 1 dost. To vím z vlastní praxe, kdy jsem tam dělal na dopravě,“ dodal Vomáčka. S tím se radní Hřib na sociálních sítích pohádal a část informací rozporoval.

Hřib: Ještě to budeme diskutovat

Na přímý dotaz iDNES.cz plány na zavedení poplatku Zdeněk Hřib potvrdil s tím, že opatření bude skutečně směřováno na začátek příštího roku. „Toto opatření směřujeme k začátku příštího roku. Nyní budeme celou záležitost diskutovat s okolními městskými částmi,“ objasnil plánované úpravy vjezdu do centra Prahy.

Opatření chce podle informací Českého rozhlasu zavést magistrát i vedení Prahy 1. Magistrát má zpracovanou právní analýzu, na základě které teď vzniká návrh opatření.

„Po dohodě s Prahou 1 chceme tu zónu stanovit tak, aby to splňovalo především dopravní řešení. Aby se nám nezpožďovaly tramvaje přes Malou Stranu a Smetanovo nábřeží, protože to se pak promítá do celé té sítě,“ uvedl v rádiu náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib.

Také podle primátora Svobody návrh dosud nebyl schválený magistrátem. Zároveň uvedl, že zavedení mýtného v celém centru města či jeho historických částech je podle něj standardní v řadě evropských měst a nejspíš se o něm bude jednou uvažovat i v Praze. „To ale bude možné až po vyřešení okruhů,“ dodal primátor.

Pomůže kamerový systém

Ten dále reaguje na Vomáčkův příspěvek a dementuje informaci o rozsahu opatření, ale i způsobu výběru poplatků. „Těžko by také mohlo dojít ke kontrole úhrady takových poplatků autíčky s kamerami. To by v praxi fungovalo jen stěží. Samozřejmě bude částečně využit již instalovany kamerový systém. Cenový strop v tuto chvíli také není definitivní,“ odpovídá Hřib na sociálních sítích a odmítá i rozsah, který je uveden na mapě.

„Netuším, kdo vám přiloženou mapičku namaloval v malování (vypadalo by to na Ondřeje Prokopa). Ale přiložený mapový podklad se zvažovaným záměrem nemá vůbec nic společného,“ dále dodal.

Bude poplatek 200 korun za vjezd do centra Prahy adekvátní?

celkem hlasů: 10710
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 úterý 5. září 2023. Anketa je uzavřena.

Zpoplatnění vjezdu oblasti obou břehů Vltavy

Redakce iDNES.cz oslovila i radního Prahy 1 pro dopravu Ryvolu. „Potvrzuji, že se od samého počátku bavíme o částce dvě stě korun za čtyřiadvacetihodinový vjezd. Nejedná se o mýto, neboť zákon o mýtu se předběžně připravuje na rok 2029. Jedná se o zpoplatnění vjezdu do dané oblasti, tedy část Pražské památkové rezervace,“ vysvětlil záměr opatření.

„Prvotní ucelený návrh bude k dispozici do čtrnácti dnů. Návrh zpoplatnění vjezdu je na oblast obou břehů Vltavy kolem Karlova mostu, to znamená levý břeh v okolí ulic Újezd, Karmelitská od Tržiště, pravý břeh v okolí ulic Divadelní, Smetanovo nábřeží, Křižovnická. Předběžně se začátkem roku 2024,“ doplnil Ryvola.

Technická správa komunikací nyní zpracovává model dopadu zpoplatnění vjezdu do centra i na další městské části. Řeší se i to, kdo zpoplatněný nebude.

Pokud chcete jen projet, zaplaťte. Praha vymýšlí, jak omezit dopravu v centru

„Rezidenti jsou ta základní báze, pak se ještě dojednává, jaké budou výjimky, provozovatelé s provozovnou, nebo jestli to budou obecně ti, kteří tady mají svoji firmu zapsanou. Což například já bych viděla jako velmi negativní. Nicméně my jsme s hlavním městem zajedno, že ten krok je potřeba,“ uvedla pro Český rozhlas starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská.

S úpravou občané nesouhlasí

Chystaná úprava se nelíbí občanům a na sociálních sítích pod statusem Petra Vomáčky vyjadřují svoji nevoli.

Například uživatel Lucky Prague se pozastavuje nad opatřením a myslí si, že jde zejména o benefit pro městskou kasu. „A čemu tím pomůžeme? Má město založené studie co se tím docílí a jaký to bude mít benefit mimo plnění městské kasy?“

Nesouhlasně se vyjadřuje i Miroslav Jungwirth. „Tleskal bych tomu, kdyby ale Praha měla dokončený okruh. Takhle se ten tranzit dost dobře může začít soustředit kolem té zóny, kde je už teď ale obrovský, bez nějaké rozumné alternativy.“

ilustrační snímek

Redakce iDNES.cz už dříve pořídila anketu mezi představiteli jednotlivých městských částí právě na téma zpoplatnění vjezdu do centra Prahy. Většina je proti.

Anketa: Jak by vaše radnice zareagovala v případě, že by Praha 1 zpoplatnila průjezd Malou Stranou a Smetanovým nábřežím?

Ondřej Matěj Hrubeš (ODS), radní Prahy 6 pro dopravu
Pro Prahu 6 by to znamenalo, že musí intenzivně jednat s magistrátem, aby došlo k zásadnímu zvýšení ceny hodinového parkování v centrální části Prahy 6, abychom se nestali levným parkovištěm pro Středočechy, a zároveň došlo k většímu vymáhání pokut za špatné parkování. Není přípustné, aby se problém Prahy 1 jen přelil k nám. Zároveň budeme žádat magistrát, aby začal v ranních špičkách omezovat počet přijíždějících vozidel ze Středočeského kraje, například pomocí světelných signalizací.

Ondřej Rut (Strana zelených), místostarosta pro dopravu Prahy 3
Zpoplatnění průjezdu by na Prahu 3 nemělo velký vliv na rozdíl od jiných městských částí. Omezení dopravy musí být plánováno systémově na úrovni hlavního města. Žádoucí snížení objemu tranzitní dopravy pro jednu městskou část zpravidla znamená zhoršení pro jinou. Proto o takovém omezení nemůže žádná městská část rozhodovat sama. Byl by to nebezpečný precedent. To říkám s plným pochopením a podporou pro snahy o omezení tranzitu zrovna na Malé Straně a Smetanově nábřeží.

Tomáš Halva (TOP 09), radní Prahy 2 pro dopravu
Návrh vnímám jako velmi nešťastný a nesystémový. Tranzitní doprava trápí nejen Prahu 1, ale i další centrální MČ. Prahu 2, na jejímž území se nacházejí celoměstsky zásadní dopravní tahy, nevyjímaje. Tranzitní doprava prochází také dalšími lokalitami obytného charakteru, jako je Rašínovo nábřeží, náměstí Míru a další. Tady všude žijí tisíce obyvatel, které tranzitní doprava také trápí. Omezení, které radnice Prahy 1 navrhuje, sem přivede denně další tisíce automobilů, s čímž rozhodně jako radní nemohu souhlasit. Pokud podpořit omezení zbytné tranzitní dopravy, tak takové, které bude centrum města řešit systémově a jako celek. Nikoli jen omezením ve vybraných ulicích.

Mikuláš Pobuda (ODS), radní Prahy 10 pro dopravu
Na to bychom asi pozitivně reagovali, pokud by byl dokončený Pražský okruh, pak by to totiž dávalo smysl. Do té doby takovouto myšlenku považuji za bezpředmětnou a nejsem si zcela jist, zdali by Pražané takovýto krok kvitovali. Nedávalo by to totiž smysl. V případě, že nebude vnější okruh a za průjezd centrem by se mělo platit, bude těžké takovou věc obhájit.

Tomáš Holeček (ODS), radní pro dopravu Prahy 9
Pokud bychom zavedli systém zpoplatnění ulic, nikdo nezabrání starostům z jiných městských částí, aby postupovali stejně. Na samotném konci procesu bude naprosto nepřehledný systém zpoplatňování v různých městských částech. Vznikl by takový „guláš“, že by na to elektronické bankovnictví bylo krátké. Dovedeno ad absurdum, kdybychom zpoplatnili naši Poděbradskou, byli bychom rázem asi nejbohatší městská část. Bez diskusí je, že město musí napnout všechny síly, aby pomohlo ŘSD dokončit Pražský okruh a dobudovalo vnitřní okruh. Pak bude možné definitivně a efektivně vyřešit dopravu v centru města.

Jaroslav Míth (ODS), radní Prahy 4 pro dopravu
Pokud se zpoplatnění bude týkat průjezdu pouze těmito lokalitami, tak ze strany naší městské části nebudeme přijímat žádná opatření. Pro nás je klíčový průjezd přes Severojižní magistrálu, kde by se omezení přeneslo přes Nuselský most až do Prahy 4. Toto zatím naštěstí navrhováno není. Dané lokality se u nás projeví v dopravě pouze na Podolském nábřeží a tady je kritická na pár let oprava Barrandovského mostu. Proto bychom striktně požadovali toto zpoplatnění realizovat až po ukončení oprav.

Tomáš Slabihoudek (TOP 09), radní Prahy 8 pro dopravu
Zatím probíhá diskuse a neznáme finální podobu návrhu. Ale samozřejmě nechceme, aby toto opatření mělo negativní dopady na provoz v Karlíně, Libni či dalších částech Prahy 8. Pochopitelně se naskýtá logická otázka, zda v případě, kdy bude nějakým způsobem zpoplatněn průjezd v části Prahy 1, se neotevře pomyslná Pandořina skříňka, kdy i další městské části budou žádat o zpoplatnění vysoce tranzitních dopravních tepen na svém území. V Praze 8 by to mohl být případ zpoplatnění tranzitní dopravy např. v oblasti Karlína.

Pavel Zelenka (Praha sobě), místostarosta pro dopravu Prahy 7
Musíme se rozhodovat na základě dat a ta jednoznačně říkají, že z omezení tranzitu centrem bude mít prospěch drtivá většina obyvatel města, protože se přestane zpožďovat tramvajová doprava. Podle měření a modelů, které si Praha nechala zpracovat, se tranzitující automobily přesunou na páteřní komunikace, kam patří, a navýšení nepřesáhne v Blance či na magistrále pár jednotek procent. Žádná apokalypsa nenastane. Omezení tranzitu centrem mělo nastat už současně s otevřením tunelu Blanka, který stál 40 miliard a jehož smysl na plakátech obhajovala hesla „Auta patří pod zem.“ Takže nyní by došlo jen ke splnění tehdejších slibů.

Milan Kryl (Piráti), místostarosta pro dopravu Prahy 5
Pro rezidenty Prahy 5 z oblasti od Újezdu k náměstí Kinských chceme vyjednat výjimku, tedy stejné podmínky, jako budou mít rezidenti Prahy 1. Zatímco ostatní budou mít možnost volby, jet ze Smíchova do Holešovic zadarmo tunely nebo si zaplatit za průjezd Malou Stranou, tak pro obyvatele popsané oblasti nedává smysl jet opačně nejprve na Smíchov, aby se pak dostali do tunelu.

Poznámka: Anketa byla pořízena na konci června, neodráží tak aktuální informace o zavedení zpoplatněného vjezdu do centra Prahy.

Autoři: ,

Rozpoutáme u nás Trumpovu konzervativní revoluci, slibuje šéf Motoristů Macinka

Nejčtenější

Pekarová chválila Kingdom Come. Nemáte zásluhu, neparazitujte, sepsul ji autor

Hra Kingdom Come Deliverance 2 od českého vývojáře Warhorse Studios je celosvětový prodejní hit. Vývojářům na Facebooku pogratulovala také šéfka Sněmovny Markéty Pekarové Adamové (TOP 09), na což...

Vrtulník se srazil s letadlem, zemřelo 64 lidí. Trump: Temná noc ve Washingtonu

Středeční srážku dopravního letadla s vojenským vrtulníkem ve Washingtonu nikdo nepřežil, potvrdil americký prezident Donald Trump. Na palubě letadla bylo 60 cestujících a čtyři členové posádky, ve...

Fica nevpustili do vzdušného prostoru nad Bruselem, letěl zpět do Bratislavy

Kvůli uzavření vzdušného prostoru se muselo zpět do Bratislavy vrátit letadlo se slovenským premiérem Robertem Ficem, který měl v Bruselu jednat se zástupci Evropské komise. Vzdušný prostor nad...

„Je to tu peklo.“ Dva dny s narkomany na Andělu, drogovém epicentru Česka

Premium

„Já chci umřít. Fakt chci umřít. Rozumíte? Bože, prosím, ať už chcípnu, tohle není život, tohle je peklo a tyranie. Anděl je peklo,“ zoufale prosí šestačtyřicetiletý vyučený podkovář Tony, bezdomovec...

Můj bože, viděli jste to? Záznam zachytil šok letiště. Z vody vytahují jen mrtvé

Záznam z řídicí věže odhaluje šokované reakce pracovníků leteckého provozu poté, co se ve Washingtonu srazilo komerční letadlo Bombardier CRJ 701 s vojenskou helikoptérou. Místní se ptají, jak k...

Zelená, růžová a teď červená. Ze znečištění řeky v Argentině viní blízkou továrnu

Říčka Sarandí ve městě Avellaneda, které je součástí městské aglomerace argentinské metropole Buenos Aires, se zbarvila do odstínu sytě červené a podle místních obyvatel silně zapáchá. V podezření je...

7. února 2025  16:36

Vězni v Kongu při útěku upálili 150 žen, všechny předtím znásilnili, potvrdila OSN

Trestanci při útěku z věznice ve městě Goma na východě Demokratické republiky Kongo v minulém týdnu znásilnili a upálili více než 150 vězeňkyň. V pátek to uvedl mluvčí OSN. Vězni zosnovali hromadný...

7. února 2025  16:32

Rusové nasadili na frontě osly. Terénní automobily zoufale chybějí

Premium

Ruští vojáci na ukrajinské frontě začali jako dopravní prostředek fasovat osly. Co zpočátku vypadalo jako vtip, ve čtvrtek potvrdil zákonodárce a generálplukovník Viktor Soboljov, podle kterého se...

7. února 2025  16:32

V Pardubicích srazil vlak člověka, na koridoru se jezdilo po jedné koleji

Mezi Pardubicemi a Kostěnicemi dopoledne srazil vlak člověka. Doprava na železničním koridoru byla pět hodin omezená. Jezdilo se sníženou rychlostí po jedné koleji, chvíli koridor stál úplně....

7. února 2025  12:54,  aktualizováno  16:02

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Byl to s tebou strašně krásnej kus života, Třeštík poděkoval Decastelo

Tomáš Třeštík (46) a Eva Decastelo (46) se rozešli. Fotograf na sociálních sítích poděkoval moderátorce a herečce za...

V příštích měsících uvidíme pády i velkých stavebních firem, říká expert

Premium „Kdekdo se ještě donedávna pouštěl do podnikání s pozemky, protože ten byznys vypadal tak, že ho může dělat každý a že...

Pár telefonátů a cla o měsíc odložena. Trump se dohodl s Mexikem a Kanadou

Americká cla na mexické a kanadské zboží se o měsíc odkládají. Oznámili to po telefonickém rozhovoru mexická...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...