Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvPráce na opravě stanice Praha-Vysočany začaly na jaře 2020. Náklady stavby dosáhly 5,4 miliardy korun, více než tři miliardy byly z evropských fondů. Financování z národních zdrojů zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.
Novinářům to na dnešním slavnostním otevření stanice Praha-Vysočany řekli ministr dopravy Martin Kupka (ODS), ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda a náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Fantova budova na hlavním nádraží se po opravách opět otevře pro veřejnost |
Na souběhu tratí do Neratovic a Lysé nad Labem vznikl tříkolejný úsek, jeho součástí je i nová zastávka Praha-Rajská zahrada, která bude přístupná pro veřejnost od neděle.
„Podařilo se odstranit celou řadu úzkých hrdel, lépe propojit ty tři koleje na úseku mezi Prahou-Vysočany a odbočkou Skály až do Mstětic, což významně posiluje kapacitu té trati a zároveň zajišťuje i větší komfort v případě mimořádných událostí,“ uvedl Kupka. Nově otevřená stanice je podle něj vzorem a inspirací pro modernizaci dalších železničních uzlů v Česku.
Zatím nedojde k avizovanému navýšení rychlosti na traťovém úseku na až 160 kilometrů v hodině. Nejprve je třeba instalovat nový evropský vlakový zabezpečovač ETCS. „V plánu je realizace v roce 2025, a pak se budou zvyšovat rychlosti,“ vysvětlil Svoboda.
Stanice Praha-Vysočany se z historických důvodů nacházela uprostřed kolejiště s přístupem po schodech z podchodu. Ten navíc propojuje městské části Vysočany a Prosek.
Nově zmodernizovaná bezbariérová stanice má tři nová krytá nástupiště. Přístup k nim je ze dvou podchodů s eskalátory a výtahy. Součástí modernizace bylo také vybudování nové nádražní budovy s obchodem a toaletami.
Ve spolupráci s hlavním městem byla také vybudována nová lávka, která propojí stanici Praha-Rajská zahrada se stanicí metra Rajská zahrada. „Lávka umožní přístup na nástupiště z části Na Hutích a bude zprovozněna už tuto sobotu,“ uvedl Hřib. Na jaře začne fungovat jižní část lávky, která umožní přechod přímo ke stanici metra Rajská zahrada. Do té doby musí lidé při příchodu od sídliště Černý Most využívat náhradní trasu podchodem pod Chlumeckou ulicí.
Stavba zahrnovala i rekonstrukci železničního svršku a spodku, trakčního vedení a zabezpečovacího zařízení. Stavbaři vybudovali několik nových propustků a podchodů, které propojily oblasti, které původně byly rozdělené železnicí. Frekventovaný přejezd v Bystré ulici v Horních Počernicích nahradil podjezdem, u mostů se zvýšily průjezdné výšky komunikací a rozšířily se o chodníky. Nový podjezd pro cyklostezku vznikl ve Stoliňské ulici. Stavbu zhotovili společnosti Subterra, OHLA ŽS, EUROVIA CS a Elektrizace železnic Praha.
Minulý týden se v Praze otevřela historická Fantova budova na hlavním nádraží a v příštím roce projde modernizací také jeho odbavovací hala. Přestavba čeká i Masarykovo a smíchovské nádraží. Přestavba smíchovské nádražní budovy bude podle SŽ stát odhadem 1,1 miliardy korun a měla by být dokončena mezi roky 2026 a 2028. Opravy železničních budov Správu železnic za letošní rok vyjdou na 1,6 miliardy korun.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz