Přímých autobusových spojů ze Zlína do Brna jezdí dost, zejména ve špičkách. Doba jízdy ale u některých dosahuje téměř dvě a půl hodiny, přičemž zastavují na dvaceti zastávkách, tedy téměř v každé obci na trase. Pro tamní obyvatele je to dobré, pro cestující, kteří chtějí být co nejdříve v Brně, to znamená zdržení.
Proto Zlínský kraj, který si objednává linkovou autobusovou a regionální vlakovou dopravu, přichází se změnou: ze Zlína a z Uherského Hradiště začnou do moravské metropole jezdit zrychlené autobusové spoje, které budou vesnickými zastávkami pouze projíždět. A to od neděle 10. prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády.
„Mezi Zlínem a Brnem budou zrychlené spoje jezdit co dvě hodiny a trasu urazí za hodinu a 35 minut. Zastavovat budou pouze v Kroměříži na autobusovém nádraží a Milíčově náměstí a v Brně na Tržní,“ přiblížil náměstek zlínského hejtmana pro oblast dopravy Radek Doležel.
Mezi Brnem a Uherským Hradištěm budou jezdit každou hodinu. Trasu zvládnou za hodinu a dvacet minut a zastaví ve Starém Městě, v Buchlovicích a v Brně na Tržní.
„Při cestě z Brna se pak spojení v Uherském Hradišti rozvětví. Jednou za dvě hodiny pojede přes Napajedla do Zlína, jednou za dvě hodiny přes Uherský Brod a Luhačovice do Valašských Klobouk,“ upřesnil Doležel.
Podněty vzešly přímo od cestujících
Ze Zlína do Brna pojedou zrychlené spoje desetkrát denně v pracovní dny a sedmkrát denně o víkendu. Z Uherského Hradiště ve všední dny desetkrát, o víkendu šestkrát.
Krajská společnost Koved (Koordinátor veřejné dopravy) sbírala od cestujících podněty, z nichž vyplynulo, že by takové autobusy uvítali nejen studenti, kteří jezdí do Brna do školy, ale i starší lidé.
„Brno bývalo krajské město pro Zlín i Uherské Hradiště, takže jsou tam úřady i vysoké školy, které využívají občané z našeho kraje,“ zmínil jednatel Kovedu Martin Štětkář.
Autobusy a vlaky na Zlínsku vozí rekordní počty lidí, loni jich bylo 21 milionů |
Podle něj navíc ze spojů, které jsou pomalejší, odcházejí cestující ke konkurenci.
„Teď se dostáváme na časy, které mají komerční linky dopravců. Navíc ve frekventované časy nemívají volné místo k rezervaci, takže je tady potenciál i poptávka,“ je přesvědčený Štětkář.
U nových spojů bude možná rezervace místa včetně invalidního vozíku a kočárku. V budoucnu by mohly spoje jezdit i z dalších okresních měst kraje.
Jančura: Kraj nemá konkurovat soukromníkům
Podle Radima Jančury, majitele společnosti RegioJet, která vypravuje autobusy mezi Zlínem a Brnem, pocítí novou konkurenci každý dopravce na této trase. „Když mu potom chybí cestující, nezbývá mu než spoj zrušit, nebo zdražit,“ nastínil.
Podle něho bývají jeho autobusy mezi Zlínem a Brnem dopředu vyprodané nejčastěji jen v pátek a v neděli, podobně jako u jiných soukromých dopravců. Jančura je navíc přesvědčený, že by se kraj měl starat především o dopravní obslužnost uvnitř kraje.
Autobusy a vlaky v kraji opět podraží. V Hradišti se doprava propojí s MHD |
„Pokud chce kraj konkurovat soukromému sektoru, který spoje zajišťuje bez dotací, tak je to špatně,“ domnívá se Jančura. „Krajský autobus má mezi Zlínem a Brnem zastavit na deseti až patnácti zastávkách.“
Štětkář zmínil, že kraj musí zajistit konkurenci v dopravě místní i dálkové. „Lidé chtějí využívat zrychlené spoje a Zlínský kraj v tom trošku zaspal,“ řekl.
Hejtmanství ale nachystalo i další změny. Mezi Zlínem a Holešovem, Zlínem a Fryštákem, Holešovem a Kroměříží a Holešovem a Bystřicí pod Hostýnem zavede taktovou dopravu. „Fryšták, Holešov, Hlinsko pod Hostýnem, Brusné, Bystřice pod Hostýnem a Podhradní Lhota budou fungovat jako přestupní uzly,“ podotkl Doležel.
Posílí se i vlakové spoje
V praxi to bude znamenat, že v jeden čas by nemělo ze Zlína vyjíždět ke zmíněným městům víc spojů najednou, ale postupně. Místo tří v pár minutách to budou tři během hodiny po dvaceti minutách. Nově přibude i víkendové večerní spojení ze Zlína přes Fryšták a Holešov do Kroměříže a nové večerní spoje začnou jezdit mezi Zlínem, Kvasicemi a Kroměříží.
Pokud jde o železniční dopravu, České dráhy (ČD) posílí spojení v ranní a odpolední špičce mezi Kroměříží a Bystřicí pod Hostýnem. „V nejexponovanější době bude v tomto úseku zkrácen hodinový interval na půlhodinový, mimo špičku pak ze dvou hodin na hodinu,“ uvedl mluvčí ČD Petr Pošta.
Autobusoví dopravci chtějí miliony na naftu, Zlínský kraj jim vyhoví |
Ve špičkách pracovních dnů budou jezdit nové spěšné vlaky mezi Olomoucí a Starým Městem. Ráno přibudou spoje na tratích z Otrokovic, do Zlína a Vizovic a z Bylnice do Bojkovic.
Novinkou je i to, že vlaky ve Zlínském kraji budou od příštího roku vybavené automaty na jízdenky. Koupit si je budou moci lidé, kteří nastoupí ve stanici, kde není pokladna. Automaty budou přijímat hotovost i platební karty.
Změnou bude také to, že na trati z Otrokovic do Zlína a Vizovic skončí motorové jednotky RegioNova, které nahradí modernější RegioShark.
16. června 2022 |