Tramvaje možná pojedou přes „Sherwood“ až k hlavnímu nádraží

  9:35aktualizováno  9:35
Radní budou rozhodovat o nové tramvajové trati v centru. Ta by měla vést skrz Vrchlického sady až před vestibul hlavního nádraží. Nová trať má zajistit lepší spojení Vinohrad i Nuslí se severní částí města a ulehčit přetíženým ulicím. Uvažuje se také o odklonu magistrály z Václavského náměstí.

Hlavní nádraží, Ilustrační snímek | foto: Yan Renelt, MAFRA

Cestujícím, kteří vystoupí z vlaku nebo metra na hlavním nádraží, dnes zbývá k nejbližší tramvajové zastávce ještě pěkných pár kroků. To by se mělo v budoucnu změnit.

Magistrát chce v centru metropole postavit novou tramvajovou trať. S největší pravděpodobností povede středem Vrchlického sadů. Do souprav budou lidé nastupovat přímo před vestibulem hlavního nádraží – v pražském „Sherwoodu“, jak se sadům, ve kterých se lidé necítí příliš bezpečně, přezdívá.

Kromě většího komfortu cestujících má nová trať přinést lepší spojení Vinohrad i Nuslí se severní částí města a ulevit přetíženým ulicím Vodičkova, Jindřišská a Ječná.

Koleje v trávě místo chodníku

Kudy přesně by mohly kolem nádraží koleje vést, prověřoval pro magistrát Institut plánování a rozvoje (IPR). Z pěti zvažovaných možností si nakonec náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) vybral tu, podle níž trať povede z Vinohradské ulice po části Wilsonovy (tedy Severojižní magistrály), než zahne do Vrchlického sadů přímo před odbavovací halu nádraží.

„Považuji to za nejlepší variantu a v únoru ji doporučím ke schválení radním,“ říká Dolínek. Variantu ostatně doporučil i IPR.

Zatím není úplně jisté, kde by se měly koleje znovu připojit ke stávající tramvajové síti na severním konci nové trasy. Ve hře je křižovatka ulic Opletalova a Bolzanova nebo úsek dnešní trati blíže k Žižkovu pod Severojižní magistrálou za stávající tramvajovou zastávkou Hlavní nádraží. Tramvaj by tak mohla od odbavovací haly sjíždět do Opletalovy ulice nebo pokračovat dále parkem.

„To nechám na odborném posouzení dopravního podniku. Ať si řekne, co pro něj má větší přínos,“ dodává Dolínek. Trať podle něj ani výrazně nenaruší stávající park s ohledem na to, že sedm metrů široký tramvajový pás má být zapuštěn do země a lidé přes něj budou moci libovolně přecházet.

O dalších zastávkách, které by na nové trati mohly vzniknout, je podle Dolínka zatím předčasné hovořit, ale uvažuje se prý o stanicích mezi budovami Národního muzea a také před Státní operou.

S navrhovaným řešením souhlasí i Oldřich Lomecký (TOP 09), starosta Prahy 1. „Náměstek zohlednil naše výhrady a zvolil variantu, kterou považujeme za správnou. Umožní vznik propojení, které má logiku a je pro dopravu v Praze potřebné, a zároveň nezavádí koleje zpět na Václavské náměstí, čemuž se dlouho bráníme,“ říká starosta.

Zatím bez tramvají „u koně“

IPR nicméně ve své analýze návrat kolejí do vrchní části Václavského náměstí doporučil s tím, že pro zvýšení kapacity tramvají v centru je třeba postavit tratě obě. Tohoto doporučení se však Dolínek, alespoň zatím, držet nehodlá.

„V tuto chvíli to navrhovat nebudu, protože Praha 1 má opravdu silné výhrady proti tramvaji na Václavském náměstí, které chtějí naopak dopravně zklidňovat,“ říká náměstek. Oba projekty proto podle něj radní budou posuzovat odděleně. „Nerad bych ztratil spojení Vinohrad s hlavním nádražím kvůli tomu, že se budeme dohadovat kolem Václavského náměstí,“ dodává Dolínek.

Radní budou rozhodovat o nové tramvajové trati v centru Prahy.

Radní budou rozhodovat o nové tramvajové trati v centru Prahy.

Jím vybraná varianta se ale příliš nelíbí předsedovi magistrátního výboru pro dopravu Matěji Stropnickému (zelení), podle kterého náměstek upřednostnil nejvíce klikatou trasu, která výrazně zasahuje do stávajícího parku.

Vadí mu také, že IPR ke všem variantám nezpracoval stejně obsáhlou studii. Konkrétně mu jde o variantu trasy, jež z Vinohradské ulice v celé délce pokračuje v souběhu s Wilsonovou ulicí přes střechu odbavovací haly hlavního nádraží až ke křižovatce ulic U Bulhara a Bolzanova. V případě, že by si Praha tuto variantu vybrala, tramvaje by park minuly.

IPR toto řešení nicméně označil za nevhodné. Mimo jiné kvůli nutnosti zasahovat do nedávno rekonstruovaných prostor nádraží, které nejsou na takovéto umístění trati navrženy. IPR proto například ani neprověřoval, zda stropní deska haly tramvaje vůbec unese.

„Chci, aby byly všechny varianty posuzovány stejně, abychom nepracovali jen s dojmy,“ říká Stropnický. Dolínek uvedl, že jeho výtku chápe a IPR zadá, aby variantu dodatečně důkladněji prověřil. Doporučovat radním ji prý však nehodlá.

Podle Lomeckého může trať parku spíše pomoci než uškodit. Její stavba má být spojena s revitalizací parku, která má přinést nové stromy a opravené cesty i lavičky.

Zmizí dopravní jizva u muzea?

Poté, co si radní vyberou, kudy se bude kolem nádraží v tramvajích jezdit, přijde na řadu ještě zanesení trati do územního plánu. Zatím se proto jen těžko odhaduje, kdy by mohla její stavba skutečně začít, ač podle Dolínka „bylo již včera pozdě“. Nejasná je i její cena. Podle odhadu IPR se však bude pohybovat v řádu stovek milionů korun.

Jednání o vzniku nové trati nicméně podle Dolínka nahrávají i tomu, aby Praha začala znovu řešit průchod Severojižní magistrály vrchní částí Václavského náměstí.

„Je vhodná doba začít se bavit o tom, zda ji nepřeklopíme až za muzeum, čímž by se jeho předpolí znovu propojilo s náměstím,“ vysvětluje plán převést auta směřující na Brno z Mezibranské do Legerovy ulice.

V té by v obou směrech jezdili řidiči pouze ve dvou pruzích. Na přípravě projektu humanizace magistrály teď pro Prahu pracuje také významný dánský urbanista Jan Gehl. Své návrhy by měl magistrátu představit do června letošního roku.

Autor:
  • Nejčtenější

Po požáru na D1 se obnovuje provoz. Srážku s policií zachytila kamera

Dálnice D1 ve směru na Brno je po nedělní večerní nehodě opět plně průjezdná. Ráno tady kolabovala doprava i na...

Šéfka pražských Pirátů se scházela s obžalovaným manažerem JCDecaux

Předsedkyně pražských Pirátů a zastupitelka Michaela Krausová se scházela s manažerem reklamní firmy JCDecaux Tomášem...

Praha odložila na žádost Gottovy rodiny úklid svíček na Bertramce

Svíce a další předměty, které lidé nosí před vilu zesnulého zpěváka Karla Gotta na Bertramce, se zatím odklízet...

Česko - S. Irsko 2:3, fotbalisté prožili poločas hrůzy, pak se zvedli

Pískot fanoušků už po deseti minutách, tři inkasované góly do poločasu. Čeští fotbalisté v přípravném utkání prožili...

Začala platit vyhláška proti převlekům, první pokutu dostal myšák Mickey

Od úterního rána hlídky městské policie kontrolují pouliční umělce v ulicích Prahy. Dnešním dnem začala platit novela...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Střílel zbytečně, řekl žalobce. Za smrt čerpadlářky navrhl výjimečný trest

Státní zástupce navrhl výjimečný trest pro lupiče, který loni začátkem prosince podle obžaloby zastřelil prodavačku na...

Policie dopadla muže, který bezdůvodně napadl cestujícího v metru

Pražští policisté od začátku září pátrali po muži, který ve stanici metra na lince A Skalka bezdůvodně napadl jednoho z...

Změna Václavského náměstí vypadá zase jinak, tramvaje pojedou u chodníků

Vedení hlavního města zveřejnilo aktualizovanou podobu přeměny Václavského náměstí, která se připravuje na nejbližší...

Lehla si v Černošicích na koleje. Vlak už nedobrzdil, provoz byl zastaven

V Černošicích u Prahy přejel v sobotu vlak ženu, která si lehla do kolejiště. Nehodu nepřežila, šlo pravděpodobně o...

Najdete na iDNES.cz