„Soud má za to, že naléhavý právní zájem na požadované určení zde není,“ konstatovala soudkyně Andre Höllgeová. Kontrakt z roku 1997 se týká práva pro Rencar provozovat reklamu v pražské MHD, celkem jde o zhruba 130 000 reklamních ploch. Původně měla smlouva platit do roku 2031, od roku 2016 se však obě firmy o její platnost soudí. V září 2019 obvodní soud nepravomocně rozhodl, že smlouva byla od počátku neplatná kvůli neurčitosti předmětu nájmu.
Smlouva s Rencarem je neplatná, potvrdil podle DPP soud. Firma podá dovolání |
Po odvolání Rencaru věc znovu řešil prvoinstanční soud, který firmu v souladu s výrokem Městského soudu v Praze vyzval k doplnění žaloby. Firma však v doplnění podle usnesení soudu jasně neidentifikovala závazkový vztah, který by měl mezi Rencarem a DPP panovat. Soud z toho důvodu žalobu odmítl, městský soud rozhodnutí potvrdil. Rozsudky ale loni v srpnu zrušil Nejvyšší soud, obvodní soud se tak musel sporem znovu zabývat.
Právní zástupce Rencaru ve středu změnil žalobní návrh, soud proto ve středečním verdiktu rozhodoval o určení toho, zda mezi stranami existuje platný závazkový vztah, který odpovídá ustanovením ve smlouvě a dodatcích.
Zástupci firmy upozorňovali i na to, že dopravní podnik se až do roku 2016 choval tak, jako by platný právní poměr mezi společnostmi existoval. Pokud podle smlouvy strany postupovaly, nevidí právníci jediný důvod, proč by ji měl soud prohlásit za neplatnou. Zástupce DPP ale naopak řekl, že je podle něj smlouva neplatná – a to z důvodu neurčitosti.
Dopravní podnik souhlasí
„Ačkoli spory s RENCAR ještě nejsou finálně u konce, oceňujeme, že soud potvrdil naši argumentaci a žalobu RENCARu zamítl. Rozhodnutí soudu je v souladu s našimi závěry, že společnost RENCAR nemá žádných práv reklamně užívat majetek DPP a současně potvrzuje správnost našeho dosavadního postupu, ve kterém budeme i nadále pokračovat,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
DPP bude proto i nadále pokračovat v maximalizaci příjmů z reklamy, neboť trh v rámci otevřených výběrových řízení jasně ukázal, jaká je skutečná hodnota reklamních ploch DPP. „Zatímco v roce 2016 DPP získal na základě neplatné smlouvy se společností RENCAR necelých 50 milionů korun, v letošním roce díky novým otevřeným soutěžím a platným smlouvám s novými nájemci očekáváme příjmy v této oblasti téměř 210 milionů korun, navíc za pouhou zhruba třetinu reklamních ploch,“ říká Petr Witowski.
Rencar v roce 1990 založil sám DPP, v roce 2001 většinu akcií koupila mezinárodní skupina JCDecaux. Nyní má podnik ve firmě jen menšinový podíl. JCDecaux měla od roku 1994 také smlouvu s magistrátem na provoz přístřešků MHD, která v polovině roku 2021 skončila. Vedení metropole se rozhodlo ji neprodloužit a stovky přístřešků, které firma vlastní, začala Praha nahrazovat vlastními.