Z celkových asi 690 přístřešků chtějí Technologie v první polovině příštího roku vyměnit 250 až 300. Zastávky doposud provozovala francouzská firma JCDecaux, které město odmítlo prodloužit smlouvu. Rozhodlo se totiž pořídit si mobiliář vlastní. Podmínky soutěže na provozovatele reklamy, který zajistí městu příjmy z pronájmu reklamních ploch, ale zatím známy nejsou.
„Primátor Hřib mění názory jako ponožky. Společnost JCDecaux otevřeně říká, že chce z Prahy odejít dle Dohody o exitu. Praha nemá vysoutěžené dodavatele, v tuto chvíli pan primátor otevírá první zastávku, i když jich mělo být vyměněno již 230. Rozhodně je zatím zájem vytěsnit všechny komerční provozovatele a udělat z dopravního podniku neprůhlednou, státní a největší reklamní agenturu v České republice. To je nepřijatelné a my proti tomu budeme bojovat,“ říká mluvčí JCDecaux Jiří Chvojka.
Dcera odsouzené firmy nevadí
Praha sice s francouzskou firmou odmítla prodloužit smlouvu na provozování zastávek, do nového výběrového řízení ji ale pustí. Podle vyjádření primátora Hřiba pro ČTK totiž město neplánuje z případného výběrového řízení vyřadit dceřinné společnosti firem, které byly odsouzeny za manipulaci výběrového řízení, jak tomu je právě v případě JCDecaux.
„Pokud bude mít společnost zákaz či bude vlastněna členem vlády, nebo co je v tom zákoně o střetu zájmů, pochopitelně tu zakázku získat nemůže. Ale jinak se bude prostě dělat podle kritérií, která budou transparentně zveřejněna. Nic jiného vymýšlet nebudeme,“ uvedl ve čtvrtek primátor Zdeněk Hřib. Z jeho slov lze dovodit, že by se výběrového řízení mohla zúčastnit i případná dceřiná společnost JCDecaux. Ta byla pravomocně odsouzena za manipulaci s výběrovým řízením v Praze 1.
Šéfka pražských Pirátů kvůli schůzce s manažerem JCDecaux rezignovala |
Firma, její technický ředitel Tomáš Tenzer i bývalý místostarosta Prahy 1 Michal Valenta musí každý zaplatit peněžitý trest ve výši 50 tisíc korun za ovlivnění zakázky na pronájem reklamních ploch v podzemní dráze. Postup Pirátů je v tomto případě zarážející, nicméně není to poprvé, kdy visí otazník nad propojením strany s firmou JCDecaux. Po komunálních volbách, kdy Piráti získali i post primátora, vyšlo najevo, že firma JCDecaux poskytla straně v roce 2018 slevu 300 tisíc korun za inzerci v ceně 400 tisíc. Šlo tak o slevu 75 procent. U druhé reklamní zakázky slevila firma na reklamě za 400 tisíc 60 procent, tedy 240 tisíc korun.
A dalším propojením mezi firmou a politickou stranou byl nakonec i vztah tehdejší předsedkyně pražských zastupitelů za Piráty Michaely Krausové, která v říjnu 2019 rezignovala na svou funkci. Důvodem byly informace v médiích, že se scházela právě s manažerem JCDecaux Tomášem Tenzerem, který v té době již stál před soudem kvůli korupci a manipulaci veřejných zakázek.
„Moje chyba byla, že jsem si neuvědomila, jakým způsobem budou interpretovány moje již dříve ukončené schůzky. Není možné, aby to jakkoliv ohrožovalo Pirátskou stranu. Proto jsem se rozhodla rezignovat,“ řekla po skončení ve funkci Krausová. Podle ní Piráti ani koalice Pirátů s Prahou sobě a Spojenými silami pro Prahu neposkytli reklamní firmě žádné výhody. S Tenzerem se scházel také nástupce Krausové, tedy nový předseda Pirátů v pražském zastupitelstvu Viktor Mahrik.