Zároveň pokračuje majetkoprávní příprava, vykoupeno je 90 procent pozemků, řekl v pátek generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Cenu zakázky ŘSD odhaduje na 15 miliard korun bez daně. Podle Mátla v ČR nyní neexistuje důležitější komunikace než úsek Pražského okruhu D1 – Běchovice.
Podle Mátla by vzhledem k situaci na trhu stavebních prací mohla v tendru klesnout zhruba o pětinu na 12 až 13 miliard korun. „Stále děláme všechny kroky k tomu, abychom stavbu zahájili na konci letošního roku, stavba je plánována na 36 měsíců,“ uvedl.
Záležet bude na tom, kdy se podaří vybrat zhotovitele a získat stavební povolení. Rizikem v případě stavebního povolení je možné odvolání nebo podání rozkladu. Potom by se věcí jako odvolací orgán zabývalo ministerstvo dopravy. Pokud jde o archeologický výzkum, Mátl věří, že výstavbu neoddálí a na konci roku bude hotový.
Celý Pražský okruh by mohl být hotový do roku 2032, věří šéf ŘSD Mátl![]() |
Na trase budoucí dálnice už začaly pracovat bagry. Ty pod dohledem expertů sejmou vrstvu ornice. Posléze nastoupí ruční práce mnoha různých odborníků – archeologů, geologů, archeobotaniků, archeozoologů nebo chemiků.
Chybějící část Pražského okruhu vede oblastí, kterou už od pravěku lidé procházeli a osidlovali. Archeologové předpokládají, že najdou vše od pravěku do vrcholného středověku. „Tato oblast širší Prahy byla pro člověka velmi atraktivní už od konce doby ledové,“ uvedl uvedl Jan Mařík, ředitel Archeologického ústavu Akademie věd ČR. Archeologové prozkoumají území, které se rozlohou rovná ploše 362 fotbalových hřišť nebo téměř 60 Václavských náměstí v Praze.
Odborníci rozdělili území do pěti úseků a 26 částí. Trasu dálnice prozkoumají v různé intenzitě podle archeologického potenciálu, který určili v přípravné fázi, i pomocí počítačových modelů. „Fyzicky zachráníme zejména movité nálezy. Informace o nemovitých nálezech se překlápí do podoby fotografické, kresebné a geodetické terénní dokumentace, případně dnes populární 3D dokumentace,“ doplnil Mařík.
Část okruhu mezi Běchovicemi a D1 označovaná jako 511 má měřit 12,6 kilometru. Součástí bude mimo jiné dvojice tunelů nebo čtyři mimoúrovňové křižovatky. Stavba celého Pražského okruhu je rozdělena do 11 úseků, zatím je jich zprovozněných sedm.
Kromě jihovýchodního úseku mezi Běchovicemi a D1 chybějí tři úseky v severní části mezi Ruzyní, Suchdolem, Březiněvsí a Satalicemi. „Klíčové je pro nás získat kladná stanoviska EIA na severní část,“ dodal Mátl.
Naposledy se okruh řidičům rozšířil v roce 2010, kdy byl zprovozněn úsek od D1 k D5. První úsek se otevřel zhruba před 40 lety, a to 20. září 1983.
6. dubna 2023 |