50 let metra v Praze
Sledovat další díly na iDNES.tvTuneláři se dostali ze spojovacího tunelu do prostoru, kde v budoucnu vznikne nová stanice Olbrachtova. Tím propojili první úsek metra D v celé stavební délce. Z Olbrachtovy tedy už dělníci dojdou až po tunel pro obratové koleje za budoucí stanicí Pankrác D ve směru na náměstí Bratří Synků.
„Za uplynulý půlrok přibylo dalších zhruba 600 metrů tunelů a štol, což vychází na průměrné tempo 100 metrů za měsíc. Celkem máme hotovo úctyhodných 2,1 kilometru tunelů a štol ve složitých geologických podmínkách, nicméně ještě zhruba jedna třetina je před námi,“ sděluje náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
„V objemu ražeb nás čeká nejvíc práce na obou stanicích, kde naopak máme zatím vyraženou jen zhruba jednu třetinu objemu,“ dodává Hřib s tím, že razit se v rámci prvního úseku bude ještě další dva roky, tedy zhruba do konce roku 2025.
Podle vedoucího projektu Olbrachtova Václava Dohnálka ze společnosti Strabag bude tato stanice patřit k nejmenším v rámci celého systému metra. Důvodem jsou obytné domy, které se nacházejí bezprostředně nad stanicí.
„Nástupiště budou dlouhá standardně, ale ve chvíli, kdy cestující sjedou eskalátory do stanice, uvidí před sebou stěnu, a ne průhled celou stanicí,“ popisuje Dohnálek.
Praha chystá masivní rozvoj dopravy za 11 miliard, nejdražší bude metro D |
S výstavbou „déčkové“ stanice Pankrác bude ještě spousta práce. Především kvůli tomu, že zde vznikne přestupní bod na linku C. V souvislosti se stavbou město od ledna 2025 na celý rok stávající stanici uzavře a vlaky tudy budou jenom projíždět. Kromě ražení přestupních tunelů a výstavby eskalátorů pražský dopravní podnik rovnou celou stanici Pankrác C také opraví.
Modernizace čeká například toalety nebo osvětlení a vznikne také podchod k tramvajové trati, kterou město do začátku rekonstrukce prodlouží až před Arkády Pankrác.
Druhý úsek snad na jaře
V rámci druhé etapy by tuneláři měli prodloužit novou linku z Olbrachtovy přes Nádraží Krč a Nemocnici Krč, až po stanici Nové Dvory. Soutěž na stavbu této druhé části ale momentálně posuzuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který nedávno dopravnímu podniku zakázal podepsat smlouvu s vítězem veřejné zakázky.
Tím se stalo sdružení firem vedené společností Subterra. V tendru společnost nabídla, že úsek postaví za 30 miliard korun. Dopravní podnik zároveň vyloučil konsorcium vedené společností Porr, které sice nabídlo o 2,2 miliardy nižší nabídku, ale dopravní podnik tuto cenu označil za podezřele nízkou a odmítl ji i pro údajné vady v harmonogramu stavby.
Praha prověří tendr na metro D, podle protikorupční organizace je to pozdě |
Porr se námitkou k ÚOHS brání nejen svému vyloučení, ale společně s třetím soutěžícím, Strabagem, také napadá výběr Subterry jako takový. Důvodem je tvrzení, že vítěz soutěže lhal o referencích svých zaměstnanců.
„My jsme stejně nikdy smlouvy během probíhajícího řízení u ÚOHS neuzavírali. Necháme úřad pravomocně rozhodnout a pak jsme případně připraveni smlouvu podepsat,“ sděluje Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel pražského dopravního podniku.
„Pořád počítáme s tím, že se celé metro spustí naráz, tedy celý úsek zahrnující deset stanic od Pankráce po Depo Písnice,“ říká Witowski. Odhadovaný termín dokončení je stále kolem roku 2030. „Doufáme, že se nám podaří zahájit stavbu druhého úseku na jaře příštího roku,“ dodává.
Na jaře dopravní podnik také plánuje vypsat veřejnou zakázku formou soutěžního dialogu na nákup vlaků a systémů jak pro metro D, tak pro linku C, které budou v budoucnu obě automatizované. Dialog by měl trvat dva roky.