Zkorodovala lana, soudí o trojské lávce odborníci. Kontrola je obtížná

  14:45aktualizováno  14:45
Dva odborníci z Českého vysokého učení technického v Praze soudí, že pravděpodobnou příčinou sobotního zhroucení lávky v Troji bylo přetržení hlavních nosných ocelových lan, která zkorodovala. Objevit takový problém v tomto typu konstrukce podle nich však není snadné.

„Podle mého názoru se porušily hlavní nosné kabely, které nesly tu mostovku a tím, když došlo k prasknutí možná několika lan, tak se to celé zřítilo, protože došlo k přemáhání těch zbylých kabelů,“ uvedl Vladislav Hrdoušek z ČVUT. 

Podle něj je zvláštní, že kontrolní systém na lávce nesignalizoval nějaké problémy a že ke kolapsu lávky došlo náhle. O důvodu ale nechtěl spekulovat.

Fotogalerie

Vyvrácená pozice pilířů po zhroucení lávky podle Hrdouška naznačuje, že k poškození došlo někde na mostovce nad vodou. Upozornil, že visutá konstrukce takové lávky jako byla v Troji se pořád trochu hýbe, a tím se na ní mírně rozevírají spáry. 

„Je velmi obtížné utěsnit to tak, aby tam nešla vzdušná vlhkost,“ řekl. To může vést ke korozi napnutých lan, což může způsobit jejich přetrhnutí a následný pád konstrukce, dodal.

Při kontrolách visutých mostů a lávek je podle Hrdouška vhodné zaměřit se zejména na měření napětí konstrukce ve vybraných průřezech, což údajně firma Pontex učinila.

Tomáš Rotter ze stavební fakulty ČVUT upozornil, že jde o špičkovou firmu specializující se na diagnostiku mostů.

Diagnostika mostu je složitá

Podle Hrdouška není chyba, že firma nekontrolovala celou délku lan. „Není možné posoudit celou délku lan, protože by to znamenalo nekonečně mnoho průřezů,“ uvedl.

Podle něj musí vždy někdo rozhodnout, na kterých místech se průřezy provedou. O průřezech a diagnostice pomocí kamer mluvila i soudní znalkyně Miloslava Pošvářová, která soudí, že za pád může správce.

„Záleží na tom, zda ten, kdo tam přijde, zvolí to správné místo, že měří zrovna tam, kde se vytvoří nějaké místo, které vede k poškození konstrukce, nebo až k tomu kolapsu,“ vysvětlil.

Obvykle se podle Hrdouška takto mostní konstrukce sledují v místech největšího namáhání, což bývá uprostřed mostu či lávky a nad podporami. „Někdy se může vyskytnou i to, že se konstrukce chová nějak jinak a těžko se to odhaduje,“ podotkl Hrdoušek.

Oba odborníci nevidí chybu ani v projektu. „Lávku navrhovala firma SHP, jejíž vůdčí osobností je profesor (Jiří) Stráský. To je špičkový světově uznávaný mostař. Já bych tam chybu nehledal,“ hájil návrh z roku 1984 Rotter.

Hrdoušek připomněl, že kvalitu konstrukce ověřily dynamické zkoušky. Problém vidí spíš v trvanlivosti některého materiálu.

„Jedině, co si myslím, se měla kontrolovat pevnost betonu, zda se beton nerozpadá a drží. A pak, jestli do té konstrukce nezatéká, čili to je otázka izolace. A tyhle věci se těžko diagnostikují,“ řekl Hrdoušek.

Podobných mostů je podle Hrdouška v ČR devět. „Byla to svého času výjimečná konstrukce,“ podotkl.

První taková lávka se postavila na konci 70. let přes Sázavu ve Hvězdonicích, ale nepoužily se na ní betonové stavební díly jako v Troji, upřesnil.

„Dvojče“ trojské lávky slouží ve středočeském Nymburku, kde už lidé volají na radnici a ptají se, zda je přechod přes řeku bezpečný.

Autor:

Nejčtenější

Aktivisté vtrhli na valnou hromadu ČEZ, chtěli zastavit prodej Počerad

Aktivistka Greenpeace s kostýmem uhlí se jako minoritní akcionářka energetické...

Toto je stav klimatické nouze, vykřikovali aktivisté ekologické organizace Greenpeace, kteří pronikli na konání valné...

Sparta, Saúdská Arábie a teď Slavia. Zamíří Stanciu na druhý břeh?

Sparťanští fotbalisté v retro dresech, v nichž nastoupí na oslavu 125. výročí...

V sobotu večer se oženil, doma v rumunské Alba Iulii si vzal dlouholetou přítelkyni Andreeu. Slavnostní den si užil, po...

Mariánský sloup uráží náboženské cítění, respektujme to, říká Stropnický

Novinář Eugen Kukla, sochař Petr Váňa někdejší šéf zelených Matěj Stropnický v...

Debatu o návratu Mariánského sloupu na Staroměstské náměstí zažívá Praha od 90. let. Zatím poslední kolo rozdmýchalo na...

Praha očekává rekordní protest. Připraveni jsou policisté i záchranáři

Demonstrace za nezávislost justice a lepší vládu, kterou na pražské Letné...

Praha se chystá na pravděpodobně největší demonstraci od listopadu 1989. Podle spolku Milion chvilek pro demokracii,...

Nový majitel hokejové Slavie: Číňané peníze nepošlou, ale chceme play off

Stanislav Tichý, nový majitel hokejové Slavie.

Slávistickým fotbalistům chodil fandit ještě na dřevěnou tribunu v Edenu, dění kolem hokejistů začal bedlivě sledovat s...

Další z rubriky

Moravský Krumlov chce znovu získat Epopej, začíná opravovat zámek

Na zámku v Moravském Krumlově začnou opravy. Pak chtějí získat zpět Slovanskou...

Nejhlasitější výtky proti návratu Slovanské epopeje do Moravského Krumlova padají. Startují totiž opravy zámku za 130...

Pražané chtějí dokončený okruh a novou trasu metra, zjistil průzkum

Pražský okruh (ilustrační snímek)

Ve výstavbě dopravní infrastruktury je pro metropoli prioritou především dokončení velkého i městského okruhu. Podle...

Hostivař se dočká nového hřbitova, čtyři stěny pojmou stovky uren

V architektonické soutěži na nový hřbitov v Hostivaři uspěl v roce 2016...

Už více než sto let čeká metropole na další hřbitov. Po složitých peripetiích nakonec začne ještě letos vznikat nový v...

TEST PLEN: Deset miminek jim dalo pořádně zabrat
TEST PLEN: Deset miminek jim dalo pořádně zabrat

Maminky z eMimina otestovaly nové plenky Pampers z řady Premium care. Nejmenší miminka i větší batolata je podrobila důkladnému zkoumání. Prošly Pampersky zátěžovým testem?

Najdete na iDNES.cz